Plan krakowskiego lotniska: 12 milionów pasażerów

materiały prasowe

Obsłużenie 12 milionów pasażerów w 2036 roku zakłada tzw. plan generalny (master plan) dla lotniska Kraków Airport. Aby osiągnąć taką przepustowość, planowane są inwestycje o łącznej wartości około miliarda złotych

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło blisko 5 mln pasażerów, a prognoza na ten rok zakłada odprawienie około 5,2 miliona osób.

– Rozwój lotniska w perspektywie najbliższych 20 lat widzimy optymistycznie. Musimy być przygotowani na rozwój, bo Kraków jest centrum biznesowym, turystycznym i pielgrzymkowym – mówił dzisiaj na konferencji prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice Radosław Włoszek i przypominał, że zgodnie z ustawą prawo lotnicze lotniska są zobowiązane do przygotowania tzw. planów generalnych (master planów) obejmujących kolejne lata.

Zgodnie z planem krakowskiego lotniska zaprezentowanym w czwartek, do roku 2036 ruch pasażerski wzrośnie do około 12 mln pasażerów. W związku z tym została opracowana koncepcja rozbudowy portu, którego obecna przepustowość wynosi 8 mln pasażerów, z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury.

W pierwszej fazie rozbudowy zaplanowanej na lata 2017-2021 najważniejszą inwestycją będzie budowa nowej drogi startowej. Pas startowy będzie miał 2,8 tys. metrów długości i 60 metrów szerokości, co pozwoli na wykonywanie lotów transatlantyckich. Inwestycja szacowana na około 250 mln zł ma zostać zrealizowana ze środków spółki zarządzającej lotniskiem.

Zarząd lotniska do decyzji środowiskowej przedstawi dwa warianty przebiegu nowej drogi startowej, które zostały opracowane i uszczegółowione. Rekomendowany przez władze portu jest tzw. wariant północny, biegnący prawie równolegle do istniejącego pasa z odchyleniem o około 4 stopnie. Tzw. wariant centralny jest alternatywny pod względem oddziaływania na środowisko i przecina obecną drogę startową. W przypadku obydwu opcji zminimalizowano liczbę tzw. przeszkód lotniczych w ich korytarzu.

W pierwszym etapie zaplanowano także rozbudowę terminala pasażerskiego o skrzydło, tzw. pier od strony zachodniej, dobudowanie pięciu nowych stanowisk postojowych dla samolotów oraz budowę nowego terminala cargo i zaplecza dla służb utrzymania lotniska.

Drugi etap, zaplanowany na lata 2022-2026 obejmuje dalszą rozbudowę terminala o pier wschodni, budowę pięciu nowych stanowisk postojowych dla samolotów. Ostatni etap, realizowany w latach 2027-2036 to kolejne cztery stanowiska postojowe dla samolotów i nowy hangar. Plany lotniska zakładają też rozbudowę i modernizację układu komunikacyjnego wokół portu.

Rozbudowany terminal pasażerski docelowo będzie miał powierzchnię ok. 80 tys. m kw. (obecnie 55 tys. m kw.) i osiem rękawów (obecnie trzy). Na płycie postojowej znajdzie się docelowo 35 stanowisk.

Na zaplanowane inwestycje w ciągu najbliższych dwudziestu lat Kraków Airport chce przeznaczyć około 1 mld zł. Prezes spółki zapewnił, że wszystkie inwestycje realizowane będą zgodnie z przepisami o ochronie środowiska i w sposób bezpieczny dla kondycji finansowej spółki. Finansowanie będzie oparte przede wszystkim na środkach własnych spółki oraz z emisji obligacji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rainbow: Sytuacja na Kos jest opanowana

– Nasi klienci nie panikują. Nie mamy sygnałów, żeby chcieli nagle przerywać pobyt na ...

Katastrofa filipińskiego autokaru

24 osoby zginęły w wypadku autokaru, który stoczył się w przepaść niedaleko miasta Carrangalan ...

LOT: Mamy 10 milionów pasażerów na 90-lecie

Pierwszy raz w historii LOT przewiózł 10 milionów pasażerów w ciągu jednego roku. Wzrost ...

Dubaj stracił 3 miliony pasażerów

Międzynarodowe lotnisko w Dubaju, największe na świecie pod względem liczby międzynarodowych podróżnych, odprawiło w ...

Bawaria – spłonął autokar, policja szuka ofiar

Według policji trzeba się liczyć z ofiarami śmiertelnymi wypadku na autostradzie A9 w Bawarii. ...

20 pracowników na spotkaniu z prezesem LOT-u

Przywódcy protestu w Locie nie przyszli na spotkanie z zarządem, na które rano wszystkich ...