Putin uziemi rosyjskie linie lotnicze?

Bloomberg

Rosyjski prezydent zgodził się, by rodzime linie lotnicze latały za granicę wyłącznie rosyjskimi samolotami. Będzie z tym kłopot

Trzeba bronić krajowego rynku, dlatego pozwolenie na zagraniczne rejsy powinny dostać tylko te linie lotnicze, które będą wystawiać na zagraniczne trasy samoloty rosyjskie – argumentował na spotkaniu z prezydentem odpowiadający za przemysł obronny i kosmiczny wicepremier Dmitrij Rogozin. A Władimir Putin się z tym zgodził, dowiedziała się gazeta „Wiedomosti”.

Na razie nie wiadomo, kiedy ta zasada zacznie obowiązywać. Ale taki wymóg w Rosji jest prosty do wprowadzenia. O ile na liniach krajowych przewoźnicy z licencjami nie potrzebują żadnych pozwoleń rosyjskiego Ministerstwa Transportu, o tyle na trasach zagranicznych wygląda to inaczej. Tu pozwolenia są konieczne i wydaje je specjalna komisja. Jeżeli na daną trasę jest kilku chętnych, to decydują kryteria. A jednym z nich może być właśnie wykorzystanie rosyjskich maszyn. Obecnie główne kryteria to: brak zadłużenia wobec fiskusa, uwagi (skargi) organów regulujących rosyjskich i zagranicznych, punktualność i częstotliwość wykorzystania danej trasy zagranicznej.

Choć nikt tego oficjalnie nie potwierdza, to anonimowi rozmówcy przyznają, że chodzi o interesy Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (ZKL), producenta jedynego nowego rosyjskiego samolotu pasażerskiego Suchoj SuperJet-100. Ostatnio maszyny te w wielu krajach mają jednak problemy techniczne. W samej Rosji usterki odkryto w 16 egzemplarzach i linie nie kwapią się z zamawianiem nowych maszyn. Największym ich posiadaczem (36 maszyn) jest narodowy przewoźnik Aerofłot.

ZLK pracuje też nad samolotem średniego zasięgu MS-21 i nad unowocześnieniem największego rosyjskiego linera pasażerskiego Ił-96. Reszta rosyjskich samolotów to maszyny z sowieckich czasów, wysłużone i przestarzałe.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Anna Midera zwraca uwagę, że w Łodzi szczególnie dynamicznie rośnie ruch czarterowy

Midera: Potrzebna jest strategia dla lotnictwa

Lotniska regionalne przeżywają dynamiczny rozwój. Przynajmniej kilku z nim zagraża jednak projekt wybudowania pod ...

Większe biura podróży będą przejmować mniejsze

W najbliższych miesiącach na niemieckim rynku touroperatorskim będzie dochodzić do konsolidacji, wynika z pogłębionych ...

Travelplanet.pl: Przyspieszyła sprzedaż wakacji

Sprzedaż letnich ofert na sierpień rośnie w sieci agencyjnej Travelplanet.pl o 17 procent w ...

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny: Biura podróży hamują, a niektóre upadają

W drugim kwartale tego roku sprzedaż wycieczek w biurach podróży mocno przyhamowała. Lepiej natomiast ...

Boeing 777 dołączy w styczniu do floty UIA

W styczniu 2018 roku Ukraine International Airlines otrzyma pierwszy z dwóch planowanych boeingów 777. ...

Rzecznik MŚP Adam Abramowicz

Rzecznik MŚP: Branża turystyczna straci najwięcej

Po pandemii trzeba wrócić do propozycji zmian mających ułatwić i odbiurokratyzować działalność gospodarczą w ...