Polscy studenci chcą zbudować kapsułę Hyperloop

Nowy, superszybki środek transportu – kapsułę Hyperloop – chcą zbudować studenci z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej. Dzięki niej podróż z Warszawy do Wrocławia może potrwać 23 minuty

Publikacja: 07.04.2017 09:09

Polscy studenci chcą zbudować kapsułę Hyperloop

Foto: Hyperloop Transportation Technologies

Hyperloop to zupełnie nowy środek transportu będący połączeniem między pociągiem a samolotem. – Wykorzystujemy do niego prędkość bliską połączeniom samolotowym, a wygodę pociągu czy nawet metra – wyjaśnia Piotr Niedziółka z zespołu Hyper Poland University Team.

Prace nad taką kapsułą prowadzą inżynierowie na całym świecie. Własny prototyp kapsuły Hyperloop przygotowują także studenci i absolwenci Politechniki Warszawskiej oraz Wrocławskiej z zespołu Hyper Poland University Team. – Pojazd może poruszać się z prędkością 1000 km na godzinę, choć realnie może to być 900 km na godzinę. Dzięki wszystkim pomysłom, które opracujemy, nasza kapsuła będzie w stanie pokonać dystans z Warszawy do Wrocławia w 23 minuty – mówi Niedziółka.

Dzięki wykorzystaniu materiałów stosowanych w przemyśle lotniczym, np. stopów aluminium, magnezu, czy kompozytów węglowych, konstrukcja ma być bardzo lekka, a jednocześnie wytrzymała. Jej masa będzie sięgała około 290 kg. Napędzana silnikami elektrycznymi może poruszać się na kołach, a przy większej prędkości – za pomocą lewitacji magnetycznej. Dla zachowania bezpieczeństwa wyposażona jest w dwa niezależne systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny czuwa nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamia awaryjne procedury bezpieczeństwa.

Polscy studenci przygotowują pojazd z myślą o zawodach Hyperloop Pod Competition, organizowanych przez firmę SpaceX Elona Muska. Już znaleźli się w gronie 24 zespołów, które pod koniec sierpnia wezmą udział w finale konkursu w Stanach Zjednoczonych. Kapsuła – jeśli powstanie – zostanie więc przetestowana na torze testowym SpaceX w Los Angeles.

– Później projekt będzie rozwijany pod Warszawą na naszym małym torze testowym, który mamy nadzieję niedługo powstanie – mówi Niedziółka. – Docelowo jest to projekt rozwojowy dla całej technologii Hyperloopa w Polsce – dodaje.

Studenci z Hyper Poland University Team na swoim koncie mają już sporo sukcesów, m.in. udział w pierwszej edycji konkursu Hyperloop Pod Competition czy nagrodę za innowacyjność w zawodach Build Earth Live w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Na realizację swojego pomysłu potrzebują jednak wsparcia internautów i uruchomili zbiórkę na jednym z serwisów crowdfoundingowych odpalprojekt.pl. Jeśli uda im się zgromadzić 150 tysięcy zł będą mogli zbudować podstawową wersję kapsuły bez napędu.

Czy do takiej superszybkiej podróży będą potrzebne jakieś specjalne przygotowania? – Wiele osób obawia się o przeciążenia, które byłyby w kapsule, ale zupełnie niepotrzebnie. Jest to o tyle lepsze rozwiązanie od samolotu, że w przypadku tego środka transportu mamy pas startowy, na którym musimy się rozpędzić w bardzo krótkim czasie do prędkości powyżej 200 km na godzinę. Tutaj możemy rozpędzać się do tej prędkości na odległości 10-12 km – wyjaśnia Niedziółka.

Nad rozwojem technologii Hyperloop pracują obecnie naukowcy i inżynierowie na całym świecie, choć przede wszystkim dwie firmy Hyperloop One i Hyperloop Transportation Technologies. – Pozostałe to projekty pasjonatów, które czasami są znacznie lepsze niż projekty tych głównych firm – mówi Niedziółka.

Jak tłumaczy Paweł Radziszewski z Hyper Poland University Team obecnie istnieją już wszelkie technologie, które pozwalają tworzyć taki nowy środek transportu. – Amerykańska firma chce zbudować go już za trzy lata, ponieważ szejkowie zamierzają zbudować pierwszy komercyjny tor dla pasażerów między Dubajem a Abu Zabi na Expo 2020 – wyjaśnia Radziszewski.

Hyperloop to zupełnie nowy środek transportu będący połączeniem między pociągiem a samolotem. – Wykorzystujemy do niego prędkość bliską połączeniom samolotowym, a wygodę pociągu czy nawet metra – wyjaśnia Piotr Niedziółka z zespołu Hyper Poland University Team.

Prace nad taką kapsułą prowadzą inżynierowie na całym świecie. Własny prototyp kapsuły Hyperloop przygotowują także studenci i absolwenci Politechniki Warszawskiej oraz Wrocławskiej z zespołu Hyper Poland University Team. – Pojazd może poruszać się z prędkością 1000 km na godzinę, choć realnie może to być 900 km na godzinę. Dzięki wszystkim pomysłom, które opracujemy, nasza kapsuła będzie w stanie pokonać dystans z Warszawy do Wrocławia w 23 minuty – mówi Niedziółka.

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku