PKP Cargo obsłużą turystów w pociągach retro

Materiały promocyjne

PKP Cargo chcą wozić starymi pociągami turystów między Chabówką a Kasiną Wielką w Małopolsce

Do regularnych wycieczek wykorzystywane będą historyczne parowozy i wagony należącego do PKP Cargo SA Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce – największej tego typu placówki w Polsce.

Jak wyjaśnia naczelnik tego skansenu Maciej Panasiewicz, wniosek przewoźnika do UTK wynika z nowych przepisów, zgodnych z dyrektywą unijną. Według nich przewoźnik kolejowy, który nie ma podpisanej z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowy o świadczenie usług publicznych, może ubiegać się o dostęp do infrastruktury kolejowej na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej.

– Tu nie ma rozróżnienia, czy to pociągi turystyczne czy innego rodzaju. Każdy przewoźnik, który nie otrzymuje dotacji na wykonywanie tzw. przewozów publicznych, musi wystąpić o taką zgodę do regulatora rynku – zaznacza naczelnik.

UTK w komunikacie poinformował, że urząd wydaje decyzję, jeżeli proponowane połączenie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych. Pozytywna decyzja prezesa UTK jest niezbędna do wystąpienia do zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK z wnioskiem o przydzielenie trasy, jednak nie stanowi gwarancji jej przydzielenia.

Skansen w Chabówce od kilku lat organizuje regularne kursy retro na trasie z Chabówki do Kasiny Wielkiej, uzgadniając regularne przejazdy z PLK. W tym roku przewoźnik uruchomi 76 takich ogólnodostępnych pociągów retro, zestawionych z zabytkowych wagonów, parowozów i historycznych lokomotyw spalinowych.

Przejażdżki realizowane będą dwa razy dziennie we wszystkie weekendy wakacyjne (z wyjątkiem 19 i 20 sierpnia) na trasie stanowiącej odcinek liczącej ponad 130 lat dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Ponad 70-kilometrowy fragment tej linii, biegnący z Chabówki przez Kasinę Wielką do Nowego Sącza, uznawany jest za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce i w Europie.

Według naczelnika przejazdy zabytkowymi pociągami stały się już atrakcją turystyczną regionu. Dowodem na to jest frekwencja w poprzednich latach – wynosiła po kilkanaście tysięcy pasażerów rocznie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jak lecieć, to do Londynu

Co dziesiąty bilet kupiony w zeszłym miesiącu był na lot do Londynu, ale urosła ...

Pociągi są coraz punktualniejsze. Duża poprawa Intercity

Poprawia się punktualność pociągów pasażerskich. Jak podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK), w czwartym kwartale ...

Bye, bye amerykańskie wizy

Oddala się perspektywa zniesienia przez Stany Zjednoczone wiz dla Polaków. W ubiegłym roku wzrósł ...

Wiosną ruszą samoloty z Wrocławia do Stuttgartu

Nowe połączenie z wrocławskiego lotniska uruchomi 25 marca należący do Lufthansy Eurowings Samoloty będą ...

LOT częściej poleci do Zielonej Góry

Od 18 października LOT uruchomi dodatkowy rejs z Warszawy do Zielonej Góry. Dzięki temu ...

Mikosz: W Europie jest za dużo linii lotniczych

– Jesteśmy czterdziestomilionowym narodem i to my powinniśmy rozdawać karty w regionie, a nie ...