Wild do Modlina: Pokażcie umowę z Ryanairem

Dopóki zarząd lotniska w Modlinie nie pokaże umowy jaką zawarł z irlandzkim przewoźnikiem, Ryanairem, dyskusje o przyszłości tego lotniska są bezcelowe – uważa pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego

Publikacja: 09.04.2018 22:57

Adam Struzik reprezentuje jednego ze współwłaścicieli lotniska w Modlinie, samorząd wojewódzki

Adam Struzik reprezentuje jednego ze współwłaścicieli lotniska w Modlinie, samorząd wojewódzki

Foto: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

Tak można odczytać komunikat sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda, zawarty w liście do marszałka województwa Adama Struzika. Struzik przewodniczył dzisiaj w Warszawie posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego na Mazowszu. Tematem spotkania była przyszłość lotniska w Modlinie.

Właścicielami spółki zarządzającej lotniskiem są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (30,39 proc. udziałów) i miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów). Od kilku miesięcy trwa spór między PPL-em a pozostałymi udziałowcami o rozbudowę portu. PPL blokuje inwestycję, bo uważa, że lotnisko służy tylko jednemu przewoźnikowi, który w dodatku jest tam uprzywilejowany (niezwykle niskie stawki opłat za obsługę pasażerów). Domaga się od zarządu portu wglądu w umowę z Ryanairem. Ale zarząd odpowiada, że nie może pokazać tej umowy ze względu na prowadzenie przez PPL konkurencyjnej działalności – PPL zarządza Lotniskiem Chopina.

O przyszłość Modlina i miejsca pracy niepokoi się Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych województwa mazowieckiego stąd między innymi posiedzenie Rady Dialogu Społecznego. Jak podało biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, Struzik wskazał tam, że „bez przeprowadzenia niezbędnych inwestycji w zakresie rozbudowy terminala i modernizacji infrastruktury dalszy rozwój tego lotniska [w Modlinie] staje pod znakiem zapytania”. Budzi to zaniepokojenie ekspertów, mieszkańców i przedsiębiorców z północnego Mazowsza – mówił marszałek.

Jak wskazują organizatorzy, przedstawiciel PPL nie przyszedł na spotkanie. Za to list do Struzika napisał Wild.

„Tak długo, jak państwowym osobom prawnym odmawiany będzie dostęp do koniecznych informacji (…), wszelkie dyskusje o sytuacji i przyszłości tego portu uznajemy za niecelowe i prowadzone w sytuacji niedopuszczalnej asymetrii informacji” – czytamy w dokumencie.

„Taka sytuacja [nieudostępniania dokumentów] jest nie tylko sprzeczna z interesem państwa i państwowych osób prawnych działających jako inwestor, ale jednocześnie zagraża rozwojowi rynku i wolnej konkurencji w sektorze lotniczym. W związku z powyższym oczekujemy niezwłocznego udostępnienia dokumentów dotyczących spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o. niezależnym doradcom technicznym tak, aby relacje między Skarbem Państwa, a samorządem mogły znowu opierać się na wzajemnym zaufaniu” – pisze Wild.

„Ufamy że interwencja Pana Marszałka doprowadzi do przywrócenia zaufania między udziałowcami oraz poszanowania zasad przyjętych w Ustawie z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych” – dodaje.

Konflikt związany z Modlinem odżył kilka dni temu po tym, jak PPL ujawnił na konferencji prasowej raport międzynarodowej firmy Arup, zajmującej się między innymi analizowaniem potencjalnych inwestycji. Arup oceniał na zlecenie PPL-u różne rozwiązania lotniskowe na Mazowszu i doszedł do wniosku, że jeśli PPL chce wyprowadzić z Okęcia czarterowe i tanie linie lotnicze, to najszybciej i najtaniej zrobi to przebudowując niemal od podstaw lotnisko w Radomiu. Więcej: „PPL: Wybieramy Radom jako lotnisko komplementarne dla Lotniska Chopina”.

Tak można odczytać komunikat sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda, zawarty w liście do marszałka województwa Adama Struzika. Struzik przewodniczył dzisiaj w Warszawie posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego na Mazowszu. Tematem spotkania była przyszłość lotniska w Modlinie.

Właścicielami spółki zarządzającej lotniskiem są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (30,39 proc. udziałów) i miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów). Od kilku miesięcy trwa spór między PPL-em a pozostałymi udziałowcami o rozbudowę portu. PPL blokuje inwestycję, bo uważa, że lotnisko służy tylko jednemu przewoźnikowi, który w dodatku jest tam uprzywilejowany (niezwykle niskie stawki opłat za obsługę pasażerów). Domaga się od zarządu portu wglądu w umowę z Ryanairem. Ale zarząd odpowiada, że nie może pokazać tej umowy ze względu na prowadzenie przez PPL konkurencyjnej działalności – PPL zarządza Lotniskiem Chopina.

Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku