Litewski Small Planet: Tylko restrukturyzacja lub inwestor mogą nas uratować

materiały prasowe

Small Planet na Litwie ogłosił, że rozpoczął restrukturyzację. W ten sposób chce się uchronić przed konsekwencjami niewypłacalności jego spółek w Niemczech i w Polsce

Firma informuje, że mimo że działalność na Litwie przynosi zyski, zdecydowała się na ten krok, żeby zabezpieczyć się przed negatywnymi konsekwencjami płynącymi z problemów finansowych przewoźników w Niemczech i w Polsce. Obie spółki zgłosiły niewypłacalność we wrześniu. W konsekwencji firma na Litwie będzie musiała zapisać po stronie strat koszty usług, które im świadczyła, a za które nie dostała pieniędzy. Przedsiębiorstwo potrzebuje też czasu, żeby spłacić zobowiązania, które na nie spłynęły w związku z niewypłacalnością firm niemieckiej i polskiej. Small Planet Airlines na Litwie wystawiły bowiem gwarancje i zobowiązały się przejąć odpowiedzialność wobec dostawców obu spółek.

Czytaj też: „Small Planet zwija biznes i szuka inwestora”.

Small Planet zapewnia, że sytuacja nie będzie miała wpływu na działalność linii na Litwie i w bazach zagranicznych, która ma być realizowana na podstawie umów długoterminowych z touroperatorami. Żadnych zmian nie odczują także pasażerowie. Jak tłumaczy prezes litewskiego przewoźnika Kristijonas Kaikaris, podczas gdy linie w Polsce i na rynku niemieckim przynosiły straty, to na Litwie były rentowne. Szacunki mówią, że zysk operacyjny wyniesie w tym roku 3,4 miliona euro, jednak długi dwóch niewypłacalnych przewoźników będą większe od tej kwoty.

Kaikaris przyznaje, że aby spółki te mogły dalej funkcjonować, niezbędne jest znalezienie inwestorów, którzy zasilą je gotówką. Firma na Litwie poradzi sobie natomiast bez takiej pomocy. Nie oznacza to jednak, że w wypadku znalezienia zainteresowanego, nie dojdzie do przejęcia. Rozmowy z potencjalnymi kupcami są prowadzone, a zastrzyk kapitału pozwoliłby przeprowadzić proces szybciej i łatwiej.

– Wierzymy, że restrukturyzacja pozwoli nam zmniejszyć negatywny wpływ na firmę na Litwie i że będzie ona mogła nadal prowadzić operacje lotnicze – dodaje prezes.

W 2015 i 2017 roku firma osiągnęła zyski w wysokości odpowiednio 4,5 miliona i 2,3 miliona euro brutto. W tym roku w sezonie letnim przewiozła o 32 procent pasażerów więcej niż rok wcześniej, przychody z tego tytułu powinny osiągnąć 122,7 milionów euro, co oznacza wzrost o prawie jedną piątą rok do roku.

Zimą z usług przewoźnika na Litwie powinno skorzystać 100 tysięcy klientów. Na jego flotę składa się osiem airbusów A320, z których dwa będą latać z Wilna, jeden z Billund, dwa z Wietnamu dla nowego partnera Bamboo Airways i dwa z Kambodży. Jedna maszyna ma być pozostawiona jako zapasowa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemieckie linie lotnicze Germania ogłosiły bankructwo

Linie lotnicze Germania zgłosiły dzisiaj w sądzie w Berlinie wniosek o rozpoczęcie postępowania upadłościowego. ...

Turystyka najlepsza w obsłudze klientów

Branża turystyczna znalazła się na pierwszym miejscu rankingu satysfakcji klientów sektora usług. 9 na ...

Brytyjska wielka trójka sięgnie po 10 milionów

TUI, Thomas Cook i Jet2Holidays – trzej najwięksi brytyjscy touroperatorzy – planują wysłać w ...

Wizz Airem z Szyman do Dortmundu na weekend

Wizz Air ogłosił dzisiaj, że od 14 maja będzie łączył port lotniczy Olsztyn Mazury ...

Czeska turystyka na plusie

W 2018 roku nocleg w Czechach wykupiło 21,3 miliona gości, o 1,3 miliona więcej ...

Agenci Grecosa zostali herosami

Biuro podróży Grecos Holiday zakończyło sezon „Mityczną wyprawą herosów” na Kos. Herosami okazali się ...