Litewski Small Planet: Tylko restrukturyzacja lub inwestor mogą nas uratować

materiały prasowe

Small Planet na Litwie ogłosił, że rozpoczął restrukturyzację. W ten sposób chce się uchronić przed konsekwencjami niewypłacalności jego spółek w Niemczech i w Polsce

Firma informuje, że mimo że działalność na Litwie przynosi zyski, zdecydowała się na ten krok, żeby zabezpieczyć się przed negatywnymi konsekwencjami płynącymi z problemów finansowych przewoźników w Niemczech i w Polsce. Obie spółki zgłosiły niewypłacalność we wrześniu. W konsekwencji firma na Litwie będzie musiała zapisać po stronie strat koszty usług, które im świadczyła, a za które nie dostała pieniędzy. Przedsiębiorstwo potrzebuje też czasu, żeby spłacić zobowiązania, które na nie spłynęły w związku z niewypłacalnością firm niemieckiej i polskiej. Small Planet Airlines na Litwie wystawiły bowiem gwarancje i zobowiązały się przejąć odpowiedzialność wobec dostawców obu spółek.

Czytaj też: „Small Planet zwija biznes i szuka inwestora”.

Small Planet zapewnia, że sytuacja nie będzie miała wpływu na działalność linii na Litwie i w bazach zagranicznych, która ma być realizowana na podstawie umów długoterminowych z touroperatorami. Żadnych zmian nie odczują także pasażerowie. Jak tłumaczy prezes litewskiego przewoźnika Kristijonas Kaikaris, podczas gdy linie w Polsce i na rynku niemieckim przynosiły straty, to na Litwie były rentowne. Szacunki mówią, że zysk operacyjny wyniesie w tym roku 3,4 miliona euro, jednak długi dwóch niewypłacalnych przewoźników będą większe od tej kwoty.

Kaikaris przyznaje, że aby spółki te mogły dalej funkcjonować, niezbędne jest znalezienie inwestorów, którzy zasilą je gotówką. Firma na Litwie poradzi sobie natomiast bez takiej pomocy. Nie oznacza to jednak, że w wypadku znalezienia zainteresowanego, nie dojdzie do przejęcia. Rozmowy z potencjalnymi kupcami są prowadzone, a zastrzyk kapitału pozwoliłby przeprowadzić proces szybciej i łatwiej.

– Wierzymy, że restrukturyzacja pozwoli nam zmniejszyć negatywny wpływ na firmę na Litwie i że będzie ona mogła nadal prowadzić operacje lotnicze – dodaje prezes.

W 2015 i 2017 roku firma osiągnęła zyski w wysokości odpowiednio 4,5 miliona i 2,3 miliona euro brutto. W tym roku w sezonie letnim przewiozła o 32 procent pasażerów więcej niż rok wcześniej, przychody z tego tytułu powinny osiągnąć 122,7 milionów euro, co oznacza wzrost o prawie jedną piątą rok do roku.

Zimą z usług przewoźnika na Litwie powinno skorzystać 100 tysięcy klientów. Na jego flotę składa się osiem airbusów A320, z których dwa będą latać z Wilna, jeden z Billund, dwa z Wietnamu dla nowego partnera Bamboo Airways i dwa z Kambodży. Jedna maszyna ma być pozostawiona jako zapasowa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Agroturystyka nie jest działalnością rolniczą

Świadczenie usług polegających na wynajmie pokoi dla letników w gospodarstwie wiejskim i na wyżywieniu ...

PKP Cargo obsłużą turystów w pociągach retro

PKP Cargo chcą wozić starymi pociągami turystów między Chabówką a Kasiną Wielką w Małopolsce ...

Grecja: rozpoczął się strajk generalny

Zorganizowały go największe związki zawodowe sektora prywatnego i sfery budżetowej oraz średnich przedsiębiorstw, handlowców ...

Amerykański rząd ostrzega turystów przed Europą

Departament Stanu wydał nowe ostrzeżenie przed zamachami terrorystycznymi w Europie. Zaleca, by obywatele USA ...

Touroperatorzy, weźcie się za rabaciarzy

Niemieckie organizacje zrzeszające agentów turystycznych krytykują firmy, które udzielają klientom rabatów i żądają od ...

Europa do USA: O co chodzi z zakazem wnoszenia laptopów do samolotów?

Komisja Europejska chce od USA informacji w sprawie potencjalnych zagrożeń, z powodu których możliwe ...