Poprawia się punktualność pociągów pasażerskich. Jak podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK), w czwartym kwartale 2018 roku do końca trasy na czas dojechało 88,48 procent składów. To o prawie 1 procent lepszy wynik niż kwartał wcześniej
Dużo większą poprawę odnotowało Intercity: w ostatnich trzech miesiącach zeszłego roku punktualnych było już prawie trzy czwarte pociągów tego przewoźnika, podczas gdy trzy miesiące wcześniej zaledwie dwie trzecie. Spółka twierdzi, że punktualność byłaby jeszcze lepsza, gdyby nie akcja protestacyjna podwykonawców firmy Astaldi z 6 grudnia. Była ona przyczyną opóźnienia aż 120 składów Intercity.
Czytaj także: „PKP wyda miliony na 20 dworców. Będą nie do poznania”.
Najbardziej trzyma się rozkładu Warszawska Kolej Dojazdowa: jej punktualność wynosi 99,29 procent, choć w tym wypadku wynik w porównaniu z poprzednimi trzema kwartałami minimalnie się pogorszył. W czwartym kwartale w porównaniu z trzecim poprawiły się m.in. Przewozy Regionalne (88,59 procent punktualnych pociągów), Koleje Mazowieckie (87,38 procent), Koleje Wielkopolskie (89,24 procent) i Koleje Małopolskie. Pogorszyły się wyniki Kolei Dolnośląskich, Łódzkiej kolei Aglomeracyjnej, Kolei Śląskich i Trójmiejskiej SKM.
Poprawa punktualności pociągów pasażerskich może być zaskakująca, bo stale rośnie skala inwestycji w modernizacje linii kolejowych, co przekłada się na zamykanie coraz to nowych odcinków tras. Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), już w zeszłym roku liczba zamknięć była prawie trzykrotnie większa niż w roku 2017. W roku 2019 jeszcze ich przybędzie, bo skala robót ma być większa. Wielkość wydatków przewidzianych w Krajowym Programie Kolejowym na inwestycje na ten rok wzrośnie z 10 miliardów złotych, jakie przeznaczono w zeszłym roku, do 11 mld złotych. Jak zapowiedział prezes PLK Ireneusz Merchel, zmodernizowanych będzie 1400 kilometrów torów. W latach 2020-2021 zakres prac znowu rozrośnie: nakłady sięgną odpowiednio 12,4 i 12,1 mld złotych.
Gdyby opóźnienia z powodu robót torowych zaczęły znowu rosnąć, kolej może tracić pasażerów, którzy zaczną przesiadać się do samochodów. Będzie to problemem zwłaszcza dla pociągów Intercity. Konkurencyjność tego przewoźnika będzie słabło wraz z oddawaniem nowych odcinków szybkich dróg między miastami.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.