Pociągi są coraz punktualniejsze. Duża poprawa Intercity

Fotorzepa, Bosiacki Roman

Poprawia się punktualność pociągów pasażerskich. Jak podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK), w czwartym kwartale 2018 roku do końca trasy na czas dojechało 88,48 procent składów. To o prawie 1 procent lepszy wynik niż kwartał wcześniej

Dużo większą poprawę odnotowało Intercity: w ostatnich trzech miesiącach zeszłego roku punktualnych było już prawie trzy czwarte pociągów tego przewoźnika, podczas gdy trzy miesiące wcześniej zaledwie dwie trzecie. Spółka twierdzi, że punktualność byłaby jeszcze lepsza, gdyby nie akcja protestacyjna podwykonawców firmy Astaldi z 6 grudnia. Była ona przyczyną opóźnienia aż 120 składów Intercity.

Czytaj także: „PKP wyda miliony na 20 dworców. Będą nie do poznania”.

Najbardziej trzyma się rozkładu Warszawska Kolej Dojazdowa: jej punktualność wynosi 99,29 procent, choć w tym wypadku wynik w porównaniu z poprzednimi trzema kwartałami minimalnie się pogorszył. W czwartym kwartale w porównaniu z trzecim poprawiły się m.in. Przewozy Regionalne (88,59 procent punktualnych pociągów), Koleje Mazowieckie (87,38 procent), Koleje Wielkopolskie (89,24 procent) i Koleje Małopolskie. Pogorszyły się wyniki Kolei Dolnośląskich, Łódzkiej kolei Aglomeracyjnej, Kolei Śląskich i Trójmiejskiej SKM.

Poprawa punktualności pociągów pasażerskich może być zaskakująca, bo stale rośnie skala inwestycji w modernizacje linii kolejowych, co przekłada się na zamykanie coraz to nowych odcinków tras. Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), już w zeszłym roku liczba zamknięć była prawie trzykrotnie większa niż w roku 2017. W roku 2019 jeszcze ich przybędzie, bo skala robót ma być większa. Wielkość wydatków  przewidzianych w Krajowym Programie Kolejowym na inwestycje na ten rok wzrośnie z 10 miliardów złotych, jakie przeznaczono w zeszłym roku, do 11 mld złotych. Jak zapowiedział prezes PLK Ireneusz Merchel, zmodernizowanych będzie 1400 kilometrów torów. W latach 2020-2021 zakres prac znowu rozrośnie: nakłady sięgną odpowiednio 12,4 i 12,1 mld złotych.

Gdyby opóźnienia z powodu robót torowych zaczęły znowu rosnąć, kolej może tracić pasażerów, którzy zaczną przesiadać się do samochodów. Będzie to problemem zwłaszcza dla pociągów Intercity. Konkurencyjność tego przewoźnika będzie słabło wraz z oddawaniem nowych odcinków szybkich dróg między miastami.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rejsy po Nilu znów popularne

Ponad 100 statków turystycznych pływa obecnie po Nilu. Wzrost sprzedaży wycieczek po Nilu, w ...

Niemiecka branża z optymizmem o 2018 roku

2018 rok ma być dla branży turystycznej dobry, choć pełen wyzwań, a być może ...

Waszczykowski o śledztwie w sprawie śmierci Polki w Egipcie

Polska będzie domagać się dostępu do informacji o śledztwie w sprawie śmierci 27-letniej Polki ...

Agenci kontra Rainbow – poróżnił ich bon Lidla

Agenci turystyczni skupieni w OSAT wzywają biuro podróży Rainbow do wytłumaczenia się z tolerowania ...

Rosja: Potrzebny fundusz gwarancyjny dla linii lotniczych

Rosyjscy przewoźnicy lotnicy powinni się składać na Lotniczy Fundusz Rezerwowy, który zabezpieczy turystów, gdy ...

Agenci! Zabezpieczcie się przed skutkami ustawy

Agenci muszą się zabezpieczyć na wypadek, gdyby touroperatorzy nie przygotowali informacji, które w świetle ...