Lotnisko Chopina, jako pierwsze w Polsce, wprowadziło system A-CDM (Airport – Collaborative Decision Making) – informuje port w komunikacie. Projekt, wdrożony w oparciu o wytyczne i rekomendacje Eurocontrol, ma poprawić efektywność działania lotniska i sprawność obsługi lotów. Wspomaga także w pracy kontrolerów ruchu lotniczego.
W Europie, poza Warszawą, z A-CDM korzysta ponad 30 portów lotniczych. Wdrożenie A-CDM na Lotnisku Chopina wymagało uruchomienie skomplikowanego informatycznego systemu wymiany informacji, we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, LOT-em i przedstawicielami agentów obsługi naziemnej (LS Airport Services, WELCOME).
A-CDM to skrót od Airport Collaborative Decision Making. Platforma wymiany danych A-CDM i procedura wspierają współpracę zarządzającego lotniskiem, służb ruchu lotniczego, agentów obsługi naziemnej i przewoźników lotniczych. „Choć wszystkie wymienione podmioty współdziałają ze sobą od lat, to teraz ich kooperacja jest wydajniejsza dzięki usprawnieniu komunikacji poprzez platformę wymiany danych A-CDM Przepływ informacji i podejmowanie określonych działań związanych z obsługą rejsów opiera się na szacowanych, a następnie na rzeczywistych czasach określających poszczególne etapy wykonywania operacji lotniczej i obsługi samolotu” – czytamy w komunikacie.
Dzięki A-CDM kontroler ruchu lotniczego może lepiej zaplanować pracę i usprawnić płynność startów i lądowań, agent obsługi naziemnej sprawniej zarządza sprzętem i personelem, poprawia się punktualność wykonywania operacji lotniczych, a zarządzający portem lotniczym lepiej wykorzystuje infrastrukturę lotniska.
Jak opisuje lotnisko, w efekcie działania systemu uda się lepiej zaplanować poszczególne czynności na lotnisku (np. moment włączenia silników samolotu, by nie spalały paliwa niepotrzebnie), poprawić płynność operacji lotniczych i lepiej wykorzystać przepustowości europejskiej przestrzeni powietrznej.