Urząd Lotnictwa Cywilnego radzi: Pakujesz się na wakacje? Nie pakuj się w kłopoty

„Nie pakuj się w kłopoty” – pod tym hasłem Urząd Lotnictwa Cywilnego rozpoczął kampanię informująca, jak zapakować bagaże przed wylotem, żeby przejść szybko odprawę do samolotu i nie wywoływać zamieszania

Publikacja: 27.06.2019 14:45

Urząd Lotnictwa Cywilnego radzi: Pakujesz się na wakacje? Nie pakuj się w kłopoty

Foto: materiały prasowe

Jak wyjaśnia prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson kampania ma zwrócić uwagę na zagrożenia wynikające z nieodpowiedniego pakowania bagażu przed podróżą samolotem.

Informować o tym będą spot edukacyjny, plakaty i grafiki, które będą kolportowane w  mediach społecznościowych, na lotniskach, w komunikacji miejskiej w Warszawie i w kolejach regionalnych.

Kadr ze spotu edukacyjnego przygotowanego przez ULC

– Niewielu ludzi wie, że niektóre przedmioty codziennego użytku, takie jak np. aerozole, baterie smartfonów lub tabletów, latarki, zapalniczki niewłaściwie spakowane mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu. Celem kampanii jest dotarcie do wszystkich potencjalnych pasażerów i uświadomienie im jak ważna dla bezpieczeństwa lotu jest znajomość zasad przewozu materiałów niebezpiecznych. – mówił Samson podczas dzisiejszej konferencji prasowej.

Podał przykład: mało kto wie, że akumulatory, zwane z angielska powerbankami, wolno przewozić jedynie w bagażu podręcznym. Jeśli wywołają pożar, zostanie to szybciej zauważone. Z kolei amunicję – często przewożą ją myśliwi – należy odpowiednio zapakować i nadać z bagażem do luku, a nie zabierać ze sobą na pokład. W ogóle nie wolno przewozić samolotem gazu pieprzowego.

Problemy pojawiają się też z przewożeniem stosunkowo nowych urządzeń jak drony, hulajnogi i deskorolki elektryczne czy segwaye.

Źródło: Opracowanie dr Magdaleny Żelazo „Zarządzanie bezpieczeństwem w procesach transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną w lotnictwie cywilnym”

Urząd Lotnictwa Cywilnego w ostatnim czasie odnotował na polskich lotniskach gwałtowny wzrost liczby incydentów związanych z niewłaściwym przewożeniem materiałów niebezpiecznych i przedmiotów zabronionych. I nie chodzi tu o zwykłe wykrycie w bagażu noża, ale o poważniejsze zdarzenia, gdy na przykład komuś w bagażu wyleje się farba na lotnisku. W ostatnich latach liczba takich sytuacji wzrosła aż trzykrotnie – z 154 w 2016 roku do 437 w 2018 roku. Zarazem kontrole bezpieczeństwa pokazują, że świadomość zagrożeń związanych z przewożeniem tego rodzaju przedmiotów jest na alarmująco niskim poziomie.

Jak mówi Samson, ludzie nie wiedzą też, że jeśli podczas wyrywkowej kontroli bagażu oddanego do luku służby lotniskowe wykryją niebezpieczne przedmioty, które nie powinny być tam przewożone, ich właściciele są niewpuszczani do samolotu. Przepada im lot.

– Jednym z bardziej niebezpiecznych przypadków było samoczynne uruchomienie się piły łańcuchowej zasilanej akumulatorem, którą pasażer przewoził w bagażu rejestrowanym. Piła uszkodziła walizkę i opakowanie chroniące, a incydent został zauważony w porcie docelowym – opowiada prezes ULC.

Z ankiety przeprowadzonej wśród pasażerów na zlecenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że zaledwie co piąta osoba uznaje papieros elektroniczny za przedmiot niebezpieczny, a połowa respondentów nie postrzega telefonu czy lakieru do włosów jako przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu lotu. Brak wiedzy pasażerów o zasadach przewozu tego rodzaju przedmiotów potwierdzają również pracownicy lotnisk, którzy wzięli udział w ankiecie. Aż trzy czwarte z nich uważa, że na bezpieczeństwo operacji lotniczych wpływa niewiedza pasażerów.

Źródło: Opracowanie dr Magdaleny Żelazo „Zarządzanie bezpieczeństwem w procesach transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną w lotnictwie cywilnym”

To wszystko spowodowało, że ULC uznał za sensowne wszczęcie kampanii informacyjnej. Uruchomił między innymi stronę (bezpiecznybagaz.ulc.gov.pl), na której można się upewnić podczas pakowania, gdzie jakie przedmioty umieścić.

Jak podkreślał uczestniczący w konferencji prezes LOT-u Rafał Milczarski, każdy pasażer jest też elementem całego łańcucha ludzi i instytucji, wpływających na bezpieczeństwo i na płynność ruchu na lotniskach. Apelował, by pasażerowie dobrze przygotowali się do podróży. Wobec obciążenia ruchem lotniczym lotnisk i nieba, w Polsce i całej Europie, liczy się bowiem każda minuta. Ze straconych minut mogą powstać w ruchu samolotów godzinne opóźnienia.

W kampanię włączyła się także Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Jej prezes Janusz Janiszewski przypomniał, że PAŻP to instytucja, dla której bezpieczeństwo w powietrzu jest zawsze najwyższym priorytetem. – Bezpieczeństwo lotu to także świadome i odpowiedzialne pakowanie bagażu. Musimy pamiętać, że dbanie o bezpieczeństwo lotu i współpasażerów zaczyna się w naszym w domu, w momencie przygotowań do podróży i pakowania walizki – mówił.

Konferencji towarzyszył happening zorganizowany w terminalu Lotniska Chopina

Jak wyjaśnia prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson kampania ma zwrócić uwagę na zagrożenia wynikające z nieodpowiedniego pakowania bagażu przed podróżą samolotem.

Informować o tym będą spot edukacyjny, plakaty i grafiki, które będą kolportowane w  mediach społecznościowych, na lotniskach, w komunikacji miejskiej w Warszawie i w kolejach regionalnych.

Pozostało 92% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku