Gdańskie lotnisko wybuduje biurowce

Post Image
Post Image
Post Image

Kompleks biurowy o powierzchni 120 tysięcy metrów kwadratowych wybuduje gdańskie lotnisko, którego właścicielami są między innymi trójmiejskie samorządy. To pierwsza tego typu lotniskowa inwestycja w Polsce

Airport City Gdańsk to docelowo kompleks siedmiu budynków położonych tuż przy gdańskim lotnisku. Łączna powierzchnia użytkowa ma wynieść 120 tysięcy metrów kwadratowych, a najmu 100 tysięcy metrów kwadratowych. Nazwy biurowców mają nawiązywać do alfabetu lotniczego: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel. Kompleks ma posiadać inteligentny system zarządzania. W ramach inwestycji powstaną także stacje ładowania pojazdów elektrycznych i metropolitalnego roweru Mevo, strefa sportu i rekreacji i ścieżki tematyczne przygotowane przy współpracy z pomorskimi uczelniami. Teren wokół biurowców ma być zielony – pełen traw i kwiatów, a na dachach powstaną zielone tarasy widokowe, a nawet ogród warzywny.

Jako pierwszy powstanie budynek Alpha, który będzie mieć powierzchnię użytkową 8,5 tysiąca metrów kwadratowych, sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne oraz 197 miejsc parkingowych. Przetarg na jego budowę został już ogłoszony. Jako drugi – Bravo o powierzchni 16,5 tysiąca metrów kwadratowych, z 381 miejscami parkingowymi. – Na razie mamy założony harmonogram budowy pierwszego biurowca – mówi specjalista ds. komunikacji Portu Lotniczego Gdańsk Agnieszka Michajłow. – Prace budowlane powinny rozpocząć się w czwartym kwartale bieżącego roku, a budynek powinien zostać oddany do użytkowania w drugim lub trzecim kwartale 2021 roku. Termin rozpoczęcia budowy drugiego będzie uzależniony od powodzenia ekonomicznego pierwszej fazy projektu. Inwestorem nowego kompleksu jest Port Lotniczy Gdańsk.

5 milionów pasażerów

Lotnisko co roku odnotowuje znaczny wzrost pasażerów. W tym roku planuje obsługę około 5 milionów podróżnych. Obecnie realizuje 81 połączeń do 21 krajów, w tym do 10 hubów lotniczych. Przychody Portu Lotniczego Gdańsk w 2016 roku wyniosły 136,9 miliona złotych, w 2017 – 150,2 miliona, a w 2018 – 179,7 miliona. Wzrósł też zysk ze sprzedaży: w 2016 wyniósł 20,3 miliona złotych, w 2017 – 18,4 miliona, a w roku ubiegłym 36,9 miliona. Mimo to 2018 rok spółka zamknęła stratą finansową w wysokości 11 milionów złotych. Powodem takiej sytuacji są dwie założone rezerwy.

– Pierwsza została założona na wypłatę odszkodowań związanych z ustanowieniem strefy ograniczonego użytkowania wokół portu. Druga rezerwa została założona na wypadek przegranej sprawy sądowej z Bankiem Millenium oraz Hydrobudową SA. Jest to konserwatywne podejście naszej firmy, które może skutkować zwiększeniem zysku netto o kilkadziesiąt milionów złotych w obecnym lub przyszłym roku z tytułu rozwiązania rezerwy związanej z tą sprawą sądową – jeśli skarga kasacyjna zostanie rozpatrzona pozytywnie. Warto zauważyć, że wynik na sprzedaży, czyli na podstawowej działalności Portu Lotniczego Gdańsk, wzrósł o prawie 100 procent i wyniósł 36 milionów złotych. To właśnie wynik na sprzedaży świadczy o dobrej kondycji spółki, a nie jednorazowe zjawiska typu utworzenie rezerwy – podkreśla Agnieszka Michajłow.

Miliard na budowę

Jak wyjaśniają władze portu, budowa Airport City Gdańsk ma zdywersyfikować dochody lotniska. – Celem jest stworzenie dla spółki nowego źródła przychodów. Mają one być uzupełnieniem dzisiaj osiąganych już przychodów lotniskowych i pozalotniskowych, ale powiązanych pośrednio z ruchem lotniczym. Docelowo przychody z działalności Airport City Gdańsk mogą stanowić jedną trzecią ogółu przychodów. Budowa infrastruktury biurowo-usługowej to jednocześnie stałe dążenie do zwiększania majątku spółki – wyjaśnia Agnieszka Michajłow.

Jak podaje, szacunkowy koszt budowy całego kompleksu ma wynieść miliard złotych, a finansowanie ma odbywać się ze środków własnych oraz z obligacji emitowanych razem z bankiem Pekao SA. Spółka nie zdradza jednak szczegółów planu finansowego. Komercjalizacją obiektów ma zająć się firma Jones Lang LaSalle. Jak wyjaśniają przedstawiciele lotniska, są już prowadzone rozmowy z potencjalnymi najemcami. Jak podają władze lotniska, budowa będzie prowadzona bezpośrednio przez spółkę lotniskową. Nie ma planów powołania oddzielnej firmy ani na czas budowy, ani do zarządzania kompleksem. – Spółka ma doświadczenie w realizacji inwestycji kubaturowych. W ostatnim czasie wybudowany został między innymi terminal pasażerski T2, następnie powiększony, a w niedługim czasie ma się rozpocząć kolejna rozbudowa, tym razem o pirs zachodni – wyjaśnia Agnieszka Michajłow.

Przeciwwaga dla Oliwii

Zdaniem ekspertów z branży Airport City Gdańsk ma szanse powodzenia. – Trójmiasto już niedługo będzie miało milion metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni biurowej. Lotniskowy projekt zaczyna wpisywać się w potrzebę budowy alternatywy dla centrum Gdańska – mówi dyrektor regionalny Colliers International Błażej Kucharski. – Niemniej przyszli najemcy będą porównywać kilka parametrów, takich jak dostępność komunikacyjna dla pracowników, funkcje towarzyszące czy koszty najmu. Airport City, aby realnie odniósł sukces, powinien wypracować obszary konkurencyjne względem innych lokalizacji.

Jak podają władze lotniska Airport City Gdańsk ma być przeciwwagą dla istniejących już kompleksów biurowych w Gdańsku. „Nowoczesne powierzchnie biurowe w Trójmieście są obecnie skupione przy głównej osi komunikacyjnej łączącej Gdańsk z Sopotem i Gdynią. Aż 27 procent całej trójmiejskiej podaży znajduje się przy skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej (kompleksy Olivia Business Centre oraz Alchemia). Obserwuje się jednak zwiększone zainteresowanie deweloperów lokalizacjami poza Oliwą i należy założyć, że trend ten będzie postępował. Przeciwwagą dla najpopularniejszych stref biznesowych mają stać się obszary położone za obwodnicą, szczególnie w pobliżu lotniska” – napisała spółka w komunikacie.

Właścicielami lotniska obok Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze są trójmiejskie samorządy. Największym jest Miasto Gdańsk, które posiada 33,63 procent udziałów oraz województwo pomorskie mające 32,85 procent. Gdynia posiada 2,24 procent, a Sopot 2,19 procent. Do państwowego udziałowca należy 29,09 procent. Zarówno Gdańsk, jak i województwo pomorskie wskazują, że decyzję o budowie podjęło jednogłośnie zgromadzenie wspólników.

– Miasto Gdańsk z uwagi na dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych usług i rosnące zapotrzebowanie na powierzchnię biurową, bardzo dobrze ocenia inwestycję portu. Projekt to szansa na przyciągnięcie kolejnych inwestorów, co przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy oraz zwiększenia dochodów budżetowych miasta z tytułu podatków. Istotne jest też, że dzięki tej inwestycji zostanie rozbudowana drogowa infrastruktura dostępowa do portu lotniczego, czyli ul. Słowackiego – mówi „Rzeczpospolitej” zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji Alan Aleksandrowicz.

Obydwa samorządy deklarują jednocześnie, że nie planują zaangażowania finansowego w projekt, nie mają też planów ulokowania w nim powiązanych ze sobą podmiotów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

MSiT: Polska coraz popularniejsza wśród turystów

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 roku Polskę odwiedziło ponad 8,3 miliona turystów. To ...

Chińscy turyści utonęli w Malezji

Władze Malezji potwierdziły śmierć 3 chińskich turystów, którzy zginęli w czasie katastrofy promu u ...

Rozrzutny Izraelczyk, oszczędny Łotysz

Goście z Izraela wydawali najwięcej na noclegi w Polsce. Średnio za dobę w hotelu ...

TFG instruuje, jak wypełnić deklaracje o składkach

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny nagrał i udostępnił na swojej stronie internetowej filmy, pokazujące jak poprawnie ...

Coraz więcej luksusu w Grecji

O 10 procent urosła w 2016 roku turystyka luksusowa w Grecji – podaje minister ...

Rekord temperatury w Moskwie – na plus

W nocy z wtorku na środę temperatura w Moskwie osiągnęła rekordowy poziom 4,3 stopnia ...