CPK szansą dla całego regionu

PAP

Centralny Port Komunikacyjny przyciąga uwagę biznesu z całego świata, w tym ze Stanów Zjednoczonych, który liczy na możliwość inwestowania – mówi wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Krzysztof Senger

Krzysztof Senger wziął udział w panelu dyskusyjnym „Centralny Port Komunikacyjny jako strategiczny projekt infrastrukturalny w Europie Środkowo-Wschodniej i szansa na intensyfikację relacji polsko-amerykańskich”. – Centralny Port Komunikacyjny powstanie dopiero za kilka lat, ale już dzisiaj mogę powiedzieć, że generuje duże zainteresowanie ze strony inwestorów zagranicznych, którzy wcześniej nie patrzyli na Polskę jako potencjalne miejsce do lokowania środków – mówił.

Dotąd w Polsce nie było takich aktywów infrastrukturalnych, choć nasz kraj jest atrakcyjnym punktem na mapie Europy Środkowo-Wschodniej, jeśli chodzi o tworzenie przez zagranicznych inwestorów nowych przedsiębiorstw (tzw. greenfieldów) produkcyjnych czy usługowych. – Pomysł wybudowania Centralnego Portu Komunikacyjnego spowodował zwiększenie atrakcyjności Polski dla innej klasy inwestorów niż do tej pory obserwowaliśmy. Pamiętajmy, że największym inwestorem są u nas Stany Zjednoczone, które również łakomie patrzą na ten projekt. Ale też państwa azjatyckie, które mają wielkie doświadczenia z tego typu projektami, wiedzą, jak nimi zarządzać, są zainteresowane – mówił Senger.

Czytaj też: „IATA doradzi w sprawie budowy CPK”.

CPK przyciąga dwie grupy inwestorów. – Po pierwsze instytucjonalnych i specjalizujących się w tego typu hubach lotniskowych, komunikacyjnych. To grupa inwestorów, która bierze udział w zarządzaniu lotniskiem albo jego budowie, dostarczaniu rozwiązań technologicznych. Druga klasa to inwestorzy produkcyjni, którzy chcieliby w Polsce lokować produkcję, czyli na przykład firmy z sektora przetwórstwa spożywczego, produkujące dobra konsumenckie. Mogą one myśleć o większej skali inwestycji, mając do dyspozycji port z tak dużym potencjałem cargo – mówił Senger.

Jedną z ważnych konsekwencji budowy CPK będzie rozwój kolei, która będzie dowozić pasażerów do hubu komunikacyjnego. „Musi być szybka, dopiero wtedy będziemy mieć przewagę konkurencyjną jako regionalny hub komunikacyjny. Dzięki niej będzie można dojeżdżać do CPK z różnych stolic europejskich naszego regionu i podróżować dalej, wykorzystując międzynarodowe połączenia lotnicze – mówił Senger. Plany zakładają, że CPK mógłby przejąć znaczną część europejskiej siatki połączeń ze Stanami Zjednoczonymi, Azją czy Afryką.

Zobacz także: „Hyperloop może połączyć CPK z Warszawą i Łodzią”.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pierwszy Hampton by Hilton w Wielkopolsce

Hampton by Hilton w centrum Poznania jest 11. hotelem tej marki w Polsce, a ...

Krakowski Hilton Garden Inn Airport ma specjalistkę od konferencji

Do zespołu Hilton Garden Inn Kraków Airport dołączyła Aleksandra Piątkowska, która pełni funkcję kierownika ...

Pasażerowie potrzebują ochrony przed bankructwami linii lotniczych

Niemieckie branżowe organizacje turystyczne domagają się wprowadzenia różnych form zabezpieczeń dla klientów na wypadek ...

Thomas Cook prowadzi rozmowy ostatniej szansy

Jeśli Thomas Cook nie dogada się z wierzycielami w sprawie brakujących mu do płynności ...

Samolot zamiast odszkodowania za spóźnienie

Jeśli przewoźnik nie chce wypłacić odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot, komornik może zająć ...

Alpy i południe Polski najpopularniejsze na ferie

Narty i snowboard to wciąż najpopularniejszy sposób na aktywny wypoczynek w czasie ferii. Coraz ...