Przyspieszą pociągi do Zakopanego

Przeszło ćwierć miliarda złotych będzie kosztować skrócenie o kwadrans podróży koleją do Zakopanego. Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisały umowę na wybudowanie 2,5-kilometrowego odcinka linii Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki

Aktualizacja: 17.09.2015 22:14 Publikacja: 17.09.2015 18:16

Przyspieszą pociągi do Zakopanego

Foto: Pixabay

Inwestycja rusza praktycznie natychmiast dzięki uchwaleniu przez rząd Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Jeszcze w tym miesiącu planowane jest uruchomienie nowych przetargów o wartości przeszło 2 miliardów złotych. Obejmą m.in. modernizację strategicznej linii pomiędzy Krakowem a Katowicami.

Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to kluczowa inwestycja na terenie Krakowa. Projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Wybudowanie łącznicy umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne długie postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.

- Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to pierwsze od lat tak ważne przedsięwzięcie w centrum miasta. Pozwoli na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie, skrócenie czasu przejazdów, a także poprawę obsługi podróżnych – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PLK. Podobne inwestycje ułatwiające komunikację planowane są w ramach KPK w Poznaniu, Trójmieście i na Śląsku.

Prace w Krakowie za 258 mln złotych wykona konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. Zakończenie inwestycji planowane jest w drugiej połowie 2017 roku. Inwestycja będzie współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kolejne skrócenie podróży z Krakowa do Zakopanego ma przynieść połączenie dwóch linii kolejowych: Skawina – Żywiec (linia nr 97) i Sucha Beskidzka – Chabówka (linia nr 98). Budowa prawie 700-metrowego łącznika torów miała wystartować wiosną. Gdy będzie gotowy, czas przejazdu do stolicy Tatr skróci się o kwadrans. Planowane zakończenie robót ma nastąpić w połowie przyszłego roku.

PLK przygotowuje się też do budowy nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii Chabówka – Nowy Sącz. Dopiero dzięki tej inwestycji, która gotowa do realizacji będzie w latach 2016 – 2021, podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się do około 2 godzin.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek