Majówka dobrze wróży turystyce

Udany początek roku pozwala biurom podróży oczekiwać jeszcze lepszych wyników niż w 2013 r.

Publikacja: 15.04.2014 09:11

Majówka dobrze wróży turystyce

Foto: Bloomberg

Najpopularniejsze kierunki wyjazdów turystycznych w czasie zbliżającego się majowego weekendu to Grecja, Egipt i Turcja. Według największego turystycznego multiagenta, firmy Travelplanet.pl, trzy śródziemnomorskie kierunki zgarniają prawie dwie trzecie dokonywanych rezerwacji. Średni koszt wypoczynku to 2,4 tys. zł.

Tegoroczna majówka jest nieco droższa niż przed rokiem – turyści płacą o 4,4 proc. więcej. Ale też więcej osób niż rok temu decyduje się na najdroższe hotele pięciogwiazdkowe – 35,8 proc., a jednocześnie ubywa tych, którzy wybierają tanią opcję wyżywienia z wykupionymi wyłącznie śniadaniami.

W tym roku wyjątkowym powodzeniem cieszą się także majówkowe wycieczki w kierunkach egzotycznych: o 44 proc. więcej osób niż przed rokiem chce spędzić pierwszy weekend maja na Mauritiusie, Seszelach, Kubie, w Peru oraz w Chinach. Według dyrektora marketingu w Travelplanet.pl Radosława Damasiewicza trend kupowania egzotycznych wyjazdów widać już od dłuższego czasu. Nie jest to wielki odsetek turystów, ale stale rośnie. – To naszym zdaniem rodzaj nagród, jakie sprawiają sobie zamożni klienci – twierdzi Damasiewicz. Średnia cena takiego wyjazdu to 8350 zł na osobę.

Możemy więcej wydać

Według ekspertów Expander Advisors popularność takich wyjazdów w kolejnych latach będzie coraz większa. – W tym roku i w kolejnych latach gospodarka będzie w dobrej formie, a pensje mogą rosnąć szybciej niż dotychczas. To będzie sprzyjać większym wydatkom na konsumpcję, w tym na wypoczynek – uważa główny analityk Expandera Jarosław Sadowski.

Ten trend już jest widoczny: jak podaje Polski Związek Organizatorów Turystyki, w pierwszym kwartale 2014 r. za granicę z biurami podróży wyjechało o przeszło jedną piątą więcej klientów niż w pierwszych trzech miesiącach przed rokiem. Styczeń przyniósł 17,6-procentowy wzrost, luty – przeszło 30-procentowy, a w marcu touroperatorom przybyło 12,2 proc. klientów. Obecne wyniki sprzedaży wskazują, że kwiecień może przynieść wzrost sprzedaży w ujęciu rok do roku o blisko jedną czwartą.

A sprzedaż minionego sezonu zimowego przyniosła w biurach podróży wzrost liczby klientów o 22,5 proc. Ale perspektywy na lato zapowiadają się jeszcze lepiej: jak dotąd sprzedaż jest większa niż rok temu o 42,2 proc. Choć PZOT zastrzega: wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży podtrzymują promocje dla wcześniej rezerwujących.

Biura sporo zarobią

Touroperatorzy mocno wierzą, że ten rok pozwoli branży dobrze zarobić. Już ubiegły rok przyniósł mocne odbicie po czterech latach nieprzerwanych spadków.

Ten natomiast może się okazać jeszcze lepszy. O 45-procentowym wzroście przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych w lutym (51,5 mln zł) poinformował pod koniec marca giełdowy Rainbow Tours. Od stycznia do końca lutego spółka zgarnęła 97,2 mln zł, co jest wynikiem lepszym od tego sprzed roku o 58 proc. – Naszym celem na 2014 r. są osiągnięcie miliarda złotych przychodów, wzrost zysków i poprawa rentowności – zapowiada prezes Rainbow Tours Grzegorz Baszczyński.

Znaczniej poprawy wyników spodziewa się także lider polskiego rynku, Itaka, która w ub. roku miała 1,33 mld zł przychodów i 500 tys. klientów. – Dotychczasowa sprzedaż jest na tak dobrym poziomie, że spodziewamy się w tym roku 20-procentowego wzrostu klientów i przychodów na poziomie 1,65 mld zł – informuje wiceprezes Itaki Piotr Henicz.

Najpopularniejsze kierunki wyjazdów turystycznych w czasie zbliżającego się majowego weekendu to Grecja, Egipt i Turcja. Według największego turystycznego multiagenta, firmy Travelplanet.pl, trzy śródziemnomorskie kierunki zgarniają prawie dwie trzecie dokonywanych rezerwacji. Średni koszt wypoczynku to 2,4 tys. zł.

Tegoroczna majówka jest nieco droższa niż przed rokiem – turyści płacą o 4,4 proc. więcej. Ale też więcej osób niż rok temu decyduje się na najdroższe hotele pięciogwiazdkowe – 35,8 proc., a jednocześnie ubywa tych, którzy wybierają tanią opcję wyżywienia z wykupionymi wyłącznie śniadaniami.

Pozostało 83% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek