Pierwszy lot A350 - tuż przed paryskim salonem

W piątek samolot Airbusa A350 XWB wykona pierwszy lot na południu Francji. Ta szerokokadłubowa maszyna średniej wielkości i dalekiego zasięgu jest odpowiedzią na amerykańskiego dreamlinera

Publikacja: 13.06.2013 08:57

Pierwszy lot A350 - tuż przed paryskim salonem

Foto: Boeing Photo

Z komunikatu Airbusa wynika, że pierwszy lot z lotniska Blagnac w Tuluzie zacznie się o godz.10, o ile pozwoli na to pogoda, samolot poleci nad Pirenejami i nad morzem. Przygotowania do lotu zostały zakłócone przez trzydniowy strajk francuskich kontrolerów ruchu powietrznego, zmuszając Airbusa do przesunięcia pierwszego lotu na piątek.

Maszynę o symbolu MSN1 z silnikami Trent XWB-84 Rolls-Royce'a poprowadzą piloci doświadczalni Peter Chandler (w Airbusie od 2000 r.) i Guy Magrin (w Airbusie od 2003 r.). W kokpicie znajdzie się też inżynier od lotów testowych Pascal Verneau. Ekipę na pokładzie uzupełni trójka inżynierów Fernando Alonso, Patrick du Che i Emmanuele Constanzo.

Prace nad tym samolotem trwały 7 lat i kosztowały 15 mld dolarów.

Samolot szerokokadłubowy średniej wielkości i dalekiego zasięgu jest odpowiedzią Europy na wypuszczenie przez Boeinga B787 dreamlinera. Do próbnego lotu dochodzi na 3 dni przed otwarciem 50. międzynarodowego salonu lotniczego na Le Bourget pod Paryżem (17-23 czerwca).

Rzecznik Airbusa nie potwierdził "Rzeczpospolitej", czy samolot ten pojawi się na salonie. W planach firmy nie było na razie takiego lotu, ale wiadomo, ze pierwszy lot zrobi wrażenie na klientach, szukających samolotów oszczędnych w eksploatacji Dotychczas 34 z nich zamówiło  łącznie 616 sztuk.

Airbus liczy, że maszyna zbudowana głównie z lekkich kompozytów  węglowych zmniejszy przewagę Boeinga w segmencie samolotów szerokokadłubowych dalekiego zasięgu. Producent twierdzi,  że nowa konstrukcja i nowe silniki pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa  o 25 proc. Pierwsze dostawy przewidziano w II półroczu 2014 r.

A350 XWB w konfiguracji 3 klas będzie zabierać od 270 do 350 pasażerów. Silniki RR Trent XWB-84 o sile ciągu 84 tys. funtów przeszły prawie 4400 godzin testowani, a także wykonano nimi 75 próbnych lotów o łącznym czasie ponad 250 godzin. 7 lutego 2013 otrzymały certyfikat europejskiego urzędu EASA, 2 czerwca przeszły pierwszą próbę z samolotem A350.

Z komunikatu Airbusa wynika, że pierwszy lot z lotniska Blagnac w Tuluzie zacznie się o godz.10, o ile pozwoli na to pogoda, samolot poleci nad Pirenejami i nad morzem. Przygotowania do lotu zostały zakłócone przez trzydniowy strajk francuskich kontrolerów ruchu powietrznego, zmuszając Airbusa do przesunięcia pierwszego lotu na piątek.

Maszynę o symbolu MSN1 z silnikami Trent XWB-84 Rolls-Royce'a poprowadzą piloci doświadczalni Peter Chandler (w Airbusie od 2000 r.) i Guy Magrin (w Airbusie od 2003 r.). W kokpicie znajdzie się też inżynier od lotów testowych Pascal Verneau. Ekipę na pokładzie uzupełni trójka inżynierów Fernando Alonso, Patrick du Che i Emmanuele Constanzo.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.