Pierwszy lot A350 - tuż przed paryskim salonem

W piątek samolot Airbusa A350 XWB wykona pierwszy lot na południu Francji. Ta szerokokadłubowa maszyna średniej wielkości i dalekiego zasięgu jest odpowiedzią na amerykańskiego dreamlinera

Publikacja: 13.06.2013 08:57

Pierwszy lot A350 - tuż przed paryskim salonem

Foto: Boeing Photo

Z komunikatu Airbusa wynika, że pierwszy lot z lotniska Blagnac w Tuluzie zacznie się o godz.10, o ile pozwoli na to pogoda, samolot poleci nad Pirenejami i nad morzem. Przygotowania do lotu zostały zakłócone przez trzydniowy strajk francuskich kontrolerów ruchu powietrznego, zmuszając Airbusa do przesunięcia pierwszego lotu na piątek.

Maszynę o symbolu MSN1 z silnikami Trent XWB-84 Rolls-Royce'a poprowadzą piloci doświadczalni Peter Chandler (w Airbusie od 2000 r.) i Guy Magrin (w Airbusie od 2003 r.). W kokpicie znajdzie się też inżynier od lotów testowych Pascal Verneau. Ekipę na pokładzie uzupełni trójka inżynierów Fernando Alonso, Patrick du Che i Emmanuele Constanzo.

Prace nad tym samolotem trwały 7 lat i kosztowały 15 mld dolarów.

Samolot szerokokadłubowy średniej wielkości i dalekiego zasięgu jest odpowiedzią Europy na wypuszczenie przez Boeinga B787 dreamlinera. Do próbnego lotu dochodzi na 3 dni przed otwarciem 50. międzynarodowego salonu lotniczego na Le Bourget pod Paryżem (17-23 czerwca).

Rzecznik Airbusa nie potwierdził "Rzeczpospolitej", czy samolot ten pojawi się na salonie. W planach firmy nie było na razie takiego lotu, ale wiadomo, ze pierwszy lot zrobi wrażenie na klientach, szukających samolotów oszczędnych w eksploatacji Dotychczas 34 z nich zamówiło  łącznie 616 sztuk.

Airbus liczy, że maszyna zbudowana głównie z lekkich kompozytów  węglowych zmniejszy przewagę Boeinga w segmencie samolotów szerokokadłubowych dalekiego zasięgu. Producent twierdzi,  że nowa konstrukcja i nowe silniki pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa  o 25 proc. Pierwsze dostawy przewidziano w II półroczu 2014 r.

A350 XWB w konfiguracji 3 klas będzie zabierać od 270 do 350 pasażerów. Silniki RR Trent XWB-84 o sile ciągu 84 tys. funtów przeszły prawie 4400 godzin testowani, a także wykonano nimi 75 próbnych lotów o łącznym czasie ponad 250 godzin. 7 lutego 2013 otrzymały certyfikat europejskiego urzędu EASA, 2 czerwca przeszły pierwszą próbę z samolotem A350.

Z komunikatu Airbusa wynika, że pierwszy lot z lotniska Blagnac w Tuluzie zacznie się o godz.10, o ile pozwoli na to pogoda, samolot poleci nad Pirenejami i nad morzem. Przygotowania do lotu zostały zakłócone przez trzydniowy strajk francuskich kontrolerów ruchu powietrznego, zmuszając Airbusa do przesunięcia pierwszego lotu na piątek.

Maszynę o symbolu MSN1 z silnikami Trent XWB-84 Rolls-Royce'a poprowadzą piloci doświadczalni Peter Chandler (w Airbusie od 2000 r.) i Guy Magrin (w Airbusie od 2003 r.). W kokpicie znajdzie się też inżynier od lotów testowych Pascal Verneau. Ekipę na pokładzie uzupełni trójka inżynierów Fernando Alonso, Patrick du Che i Emmanuele Constanzo.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska