Polacy nie rezygnują z wypoczynku

Najczęściej wybierany kierunek - Egipt. Najczęściej wybierane biuro podróży - Itaka. Najczęściej płacony rachunek - ponad 5 tys. złotych

Publikacja: 19.09.2011 15:29

Polacy nie rezygnują z wypoczynku

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Według raportu spółki Enovatis, właściciela popularnych turystycznych portali internetowych EasyGo.pl i Wakacje.pl, w ubiegłym miesiącu średnia wartość rezerwacji wzrosła w porównaniu z sierpniem 2010 roku do 4980 zł, czyli o prawie 300 zł.

Większość urlopowiczów nie żałowała pieniędzy - najwięcej osób, 39 proc., rezerwowało wyjazdy w cenie powyżej 5 tys. zł. To o 6 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Przybyło także kupujących wycieczki za 4 - 5 tys. zł. Za to o 4 proc. zmalała liczba chętnych na wyjazdy tańsze – kwoty w granicach 3 - 4 tys. zł zdecydowała się wydać nieco ponad jedna piąta klientów EasyGo.pl i Wakacje.pl. Podobny spadek widoczny jest w wypadku wycieczek za 2 - 3 tys. zł.

Dokąd jeździmy? W kierunkach najbardziej popularnych decydowanie do łask powrócił Egipt, na który zdecydowała się jedna czwarta wyjeżdżających. To tylko minimalnie mniej – o 1 proc. – niż w sierpniu przed rokiem, a więc gdy na żaden kryzys polityczny jeszcze się nie zanosiło.

Na drugim miejscu znalazła się Grecja, która w pierwszej piątce rankingu mocno awansowała. Rok temu była na miejscu czwartym z udziałem 16 proc. wyjeżdżających, a teraz ma udział 24-procentowy.

Turcja (19 proc.) spadła z drugiego na miejsce trzecie, na czwarte awansowała z piątego Hiszpania. Najwięcej straciła Tunezja. Przed rokiem trzecia z 18-procentowym udziałem w rynku, obecnie przyciągnęła zaledwie 6 proc. ogółu wyjeżdżających, a więc tyle samo, co awansująca do ścisłej czołówki Bułgaria.

Wśród kierunków wyjazdów egzotycznych najbardziej popularna była Dominikana, za nią znalazła się Tajlandia. Na kolejnych miejscach rankingu uplasowały się: Kenia, Wenezuela, Meksyk oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Co istotne, ceny wycieczek do krajów egzotycznych zbliżają się poziomem do lepszych ofert na kierunkach popularnych. Można wyjechać do Kenii już za 2,8 tys. zł, do Indii za 3,1 tys. zł, a na Dominikanę za niecałe 4 tys. zł. - Za cenę wyjazdów do dobrego hotelu w Egipcie czy Turcji spokojnie możemy wybrać się do Emiratów czy Tajlandii – twierdzi dyrektor sprzedaży i członek zarządu Enovatis Iwona Sokołowska.

Sierpień okazał się czwartym miesiącem spadku sprzedaży wycieczek w ofertach last minute: w maju było ich mniej o 7 proc., w czerwcu o 5 proc., w lipcu o 14, a w sierpniu o 15 proc. Przyczyną jest większa sprzedaż na bieżąco, a także fakt, iż tegoroczna oferta sprzedała się z większym niż przed rokiem wyprzedzeniem.

To również efekt fatalnego lata w Polsce, które skłoniło część urlopowiczów do rezygnacji z wakacji nad Bałtykiem i wyjazdu do któregoś z krajów z gwarantowaną pogodą. – Wielu klientów nie miało gdzie pojechać, bo to, co pozostało na rynku, nie spełniało ich jakościowych oczekiwań – tłumaczy Sokołowska.

Najwięcej internautów kupujących wycieczki za pośrednictwem EasyGo.pl i Wakacje.pl wybierało Itakę – lidera polskiego rynku zagranicznych wycieczek. To podobnie jak w sierpniu przed rokiem. Na kolejnych miejscach znalazły się biura podróży: Wezyr, Exim Tours, Sun&Fun oraz Ecco Holiday, następnie Alfa Star, Neckermann i Rainbow Tours. Wszystkie one razem miały w sprzedaży obu portali udział 75-procentowy.

Według raportu spółki Enovatis, właściciela popularnych turystycznych portali internetowych EasyGo.pl i Wakacje.pl, w ubiegłym miesiącu średnia wartość rezerwacji wzrosła w porównaniu z sierpniem 2010 roku do 4980 zł, czyli o prawie 300 zł.

Większość urlopowiczów nie żałowała pieniędzy - najwięcej osób, 39 proc., rezerwowało wyjazdy w cenie powyżej 5 tys. zł. To o 6 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Pozostało 87% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek