W biurach podróży czas Egiptu i Kanarów

Pierwszy tydzień października, mimo ciepłej pogody, należał do tygodni, w których turyści odwiedzali biura podróży liczniej niż przed rokiem. Coraz częściej sięgali po wyjazdy do Egiptu i na Wyspy Kanaryjskie

Publikacja: 10.10.2018 06:59

W biurach podróży czas Egiptu i Kanarów

Foto: PZOT

O 12,3 procent wzrosła liczba klientów, którzy kupili wyjazd z biurem podróży w 40. tygodniu tego roku – podaje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*. I nie chodzi o oferty na zimę lub na lato przyszłego roku, ale o podróże w ramach sezonu trwającego jeszcze do 31 października. Najmocniej skoczyła liczba zainteresowanych wycieczkami autokarowymi – o 26,3 procent. W drugiej kolejności klienci wybierali imprezy lotnicze – wzrost o 12,8 procent. Na trzecim miejscu, ale też ze wzrostem, 0,6 procent, znalazły się same noclegi (tzw. dojazd własny).

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Nadal najpopularniejsza była Grecja, przy czym na placu boju zostały już tylko cztery kierunki: Kreta (Heraklion i Chania), Rodos, Zakintos i Kos. Na drugie miejsce awansował Egipt, przeskakując Turcję. Dalej znalazły się Hiszpania, Cypr, Tunezja, Portugalia (wyprzedziła Włochy) i Włochy. Stawkę zamknęły tym razem Madagaskar (tydzień temu miejsce dziewiąte zajmowały Wyspy Zielonego Przylądka) i Maroko.

W pierwszej dziesiątce widać wyraźny wzrost znaczenia Egiptu – wśród poszczególnych kierunków zaraz za pierwszą Antalyą znalazły się Hurghada i Marsa Alam. Do czołówki oprócz wspomnianych wysp greckich trafiły też trzy Wyspy Kanaryjskie: Fuerteventura, Teneryfa i Gran Canaria.

Czytaj: "W biurach podróży grecka masakra cenowa".

Jeśli chodzi o średnie ceny, to spadały tylko niektóre. Największy ubytek PZOT zanotował w wypadku Majorki i było to 9 procent - z 1727 złotych do 1570 złotych. Warto pamiętać, że ten kierunek tydzień wcześniej stracił aż 17,2 procent wartości. O 6 procent przeceniony został tunezyjski Monastyr, z 1776 złotych do 1668 złotych. Znaczący, bo 5,6-procentowy, spadek ceny widać też było odnośnie Chanii. Średnia cena w jej wypadku zatrzymała się na 1729 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

Po tych ruchach skumulowana nadwyżka klientów nad poprzednim rokiem wynosiła – pokazuje PZOT – 19,7 procent. A jeśli wyodrębnić same wyjazdy samolotowe, to 22,76 procent.

*Raport obejmuje 40. tydzień roku, czyli okres od 1 do 7 października 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

O 12,3 procent wzrosła liczba klientów, którzy kupili wyjazd z biurem podróży w 40. tygodniu tego roku – podaje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*. I nie chodzi o oferty na zimę lub na lato przyszłego roku, ale o podróże w ramach sezonu trwającego jeszcze do 31 października. Najmocniej skoczyła liczba zainteresowanych wycieczkami autokarowymi – o 26,3 procent. W drugiej kolejności klienci wybierali imprezy lotnicze – wzrost o 12,8 procent. Na trzecim miejscu, ale też ze wzrostem, 0,6 procent, znalazły się same noclegi (tzw. dojazd własny).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał