Polska wódka doczekała się swojego muzeum

- Mamy je! Mamy Muzeum Polskiej Wódki! Pierwsze na warszawskiej Pradze, w Warszawie, w Polsce i na planecie Ziemia - mówi Andrzej Szumowski, prezes Fundacji Polska Wódka. Za tydzień w zabytkowej Warszawskiej Wytwórni Wódek „Koneser" podwoje otworzy Muzeum Polskiej Wódki

Publikacja: 06.06.2018 07:59

Foto: materiały prasowe

- Panie i Panowie, mamy je! Mamy Muzeum Polskiej Wódki! Pierwsze na warszawskiej Pradze, w Warszawie, w Polsce i na planecie Ziemia - tymi słowami przywitał tłumnie przybyłych na wczorajszą konferencję dziennikarzy Andrzej Szumowski, prezes Fundacji Polska Wódka (prowadzenie Muzeum Polskiej Wódki jest jednym z jej statutowych celów). Prezentacja placówki odbyła się tydzień przed oficjalnym otwarciem zaplanowanym na 12 czerwca.

Muzeum ma stać się, wedle założeń jego twórców, jednym z najjaśniejszych punktów na turystycznej mapie Warszawy, wizytówką stolicy i kulturalnym centrum jej prawobrzeżnej części. Strategia marketingowa zakłada między innymi nawiązanie współpracy z biurami podróży w Polsce i za granicą i ściągnięcie dużych grup turystów. Jak zapowiedział Robert Zydel, dyrektor Biura Marketingu Miasta Urzędu m.st. Warszawy, przy muzeum powstanie również pierwszy po tej stronie Wisły punkt informacji turystycznej.

- Wódka to jeden z nieodłącznych atrybutów polskości, część naszej historii, tradycji i kultury, dziedzictwo, z którego powinniśmy być dumni. Obecnie jest to jedyny polski produkt o zasięgu globalnym, ceniony za swój smak i jakość na całym świecie. Tak jak nie ma Francji bez koniaku i szampana, Wielkiej Brytanii bez ginu i szkockiej whisky, a Meksyku bez tequili, nie ma też Polski bez polskiej wódki - mówił Andrzej Szumowski. - Muzeum jest hołdem dla ponad 500-letniej historii naszego narodowego trunku. W tym roku wraz z jego otwarciem rozpoczyna się dla polskiej wódki nowa era. Chcemy, aby przyjeżdżający do Warszawy Polacy i obcokrajowcy nawiedzali muzeum i stawali się ambasadorami czy wręcz apostołami polskiej wódki na świecie - obwieścił Szumowski.

Nazwa „polska wódka" została zagwarantowana w traktacie akcesyjnym Polski do Unii Europejskiej. Na unijnej liście chronionych oznaczeń geograficznych trunek figuruje od 2006 roku. Dopełnieniem wpisu na listę jest ustawa polskiego Sejmu z 2013 roku definiująca polską wódkę: może być ona produkowana wyłącznie z polskich surowców - żyta, pszenicy, pszenżyta, jęczmienia, owsa lub ziemniaków, a wszystkie etapy produkcji muszą przebiegać na terytorium Polski. - Oznaczenie geograficzne to nie tylko stempel na butelce. To tradycja, jakość i know-how wytwórców. Oznaczenie geograficzne ma też swój aspekt biznesowy i odgrywa kluczową rolę w promocji. Każdy produkt oznaczony geograficznie jest średnio dwa i pół raza droższy od tego bez oznaczenia. Na świecie produkuje się „vodkas", ale kolebką prawdziwej wódki jest Polska - wyjaśnia Andrzej Szumowski.

Muzeum Polskiej Wódki mieści się w zabytkowym budynku zakładu rektyfikacji Warszawskiej Wytwórni Wódek „Koneser" przy ulicy Ząbkowskiej, w której w latach międzywojennych powstały receptury najsłynniejszych polskich wódek, takich jak Wyborowa, Luksusowa czy Żubrówka. Aranżację wnętrz i zaprojektowanie ekspozycji powierzono pracowni architektonicznej Nizio Design International (stworzyła ona również między innymi koncepcję ekspozycji Muzeum Historii Żydów Polskich Polin i Muzeum Powstania Warszawskiego). - Muzeum Polskiej Wódki to dla architekta ciekawe wyzwanie. Zadaniem moim i mojego zespołu było tchnięcie nowego życia w poindustrialne mury dawnej fabryki wódek, wykreowanie w zabytkowym obiekcie przestrzeni, w której scenografia, multimedia i interaktywne stanowiska pozwolą gościom odczuć wszystkimi zmysłami ducha tego miejsca - mówi właściciel pracowni Mirosław Nizio.

- Muzeum Polskiej Wódki to nie tylko instytucja poświęcona historii tego trunku. Polska wódka jako część naszej tożsamości kulturowej daje możliwość pokazania całego spektrum tematów z zakresu architektury, designu, sztuki czy kulinariów - dodaje Nizio.

O stworzenie logotypu poproszono wybitnego grafika Andrzeja Pągowskiego, który motywem przewodnim logo uczynił kieliszki.

Godzinna trasa zwiedzania prowadzi przez pięć naszpikowanych nowoczesnymi technologiami galerii tematycznych i kameralną salę kinową. Interaktywne ekspozycje, łącząc poznawanie z przeżywaniem, przybliżają kilkuwiekową historię polskiej wódki, ewolucję technologii jej wytwarzania, tradycje i zwyczaje z nią związane i jej wpływ na polską kulturę. Na koniec pełnoletni goście mogą spróbować polskiej wódki - żytniej, pszenicznej i ziemniaczanej. - Bez degustacji nie da się zrozumieć, czym jest polska wódka - mówi Mirosław Nizio.

W muzeum działać będzie również całodobowe bistro WuWu, restauracja Zoni zawiadywana przez szefa kuchni Aleksandra Barona, bar 3 serwujący między innymi koktajle na bazie polskiej wódki, a także Pijalnia Czekolady E. Wedel. Prace nad Muzeum Polskiej Wódki rozpoczęły się maju 2014 roku i pochłonęły około 30 milionów złotych. Głównym inwestorem jest francuski koncern Pernod Ricard, właściciel m.in. marki Wyborowa. Placówka otrzymała również 2,5 miliona złotych dofinansowania z funduszy unijnych.

Muzeum jest częścią pięciohektarowego kompleksu fabrycznego Konesera, który pod koniec września, po trwającej 11 lat rewitalizacji, otwarty zostanie jako Centrum Praskie Koneser. To wspólny projekt dwóch firm deweloperskich: Liebrecht & wooD i BBI Development. Przewiduje on stworzenie przestrzeni łączącej funkcje mieszkaniowe, handlowe, biznesowe i kulturalne poprzez adaptację pod nadzorem konserwatorskim zabytkowych budynków i budowę nowych, ale wpisujących się w klimat i architekturę historycznego Konesera. Powstaje tu m.in. Moxy Warsaw Praga - pierwszy w Polsce hotel należącej do Marriota marki Moxy z 141 pokojami w budynku dawnej destylarni. Znajdzie się też miejsce dla ponad 30 przybytków gastronomicznych, targu zdrowej żywności, sklepów, biur i centrum konferencyjnego. W zabytkowych loftach i tak zwanych soft loftach (nowych, ale stylizowanych na stare budynkach) powstają mieszkania. W Centrum Praskim Koneser działa już stworzony przez Google inkubator przedsiębiorczości Campus Warsaw, jeden z czterech w Europie i ośmiu na świecie tego typu „campusów". Ważną rolę w przestrzeni Konesera odgrywać będą trzy publiczne place pomyślane jako sceneria dla wydarzeń kulturalnych czy jarmarków. Przy najważniejszym z nich - Placu Konesera, pod numerem 1 działać będzie Muzeum Polskiej Wódki.

- Centrum Praskie Koneser to projekt kompletny, dzieło sztuki. Nie tylko urzeka piękną architekturą i walorami estetycznymi, jest również odzwierciedleniem trendów, idei i wartości cechujących czasy, w których powstawało. Koneser jest oryginalny, prawdziwy, otwarty, różnorodny. Oferuje radosne doświadczanie chwili i życia - zachwala dyrektor generalna Liebrecht & wooD Poland Magdalena Bartkiewicz-Podoba. Otwarcie Praskiego Centrum Koneser planowane jest na ostatni weekend września.

Muzeum Polskiej Wódki będzie czynne siedem dni w tygodniu. Bilet kosztuje 40 zł. Od 7 czerwca można rezerwować wstęp internetowo na stronie muzeumpolskiejwodki.pl, a od 12 czerwca kupić bilet w kasie muzeum.

- Panie i Panowie, mamy je! Mamy Muzeum Polskiej Wódki! Pierwsze na warszawskiej Pradze, w Warszawie, w Polsce i na planecie Ziemia - tymi słowami przywitał tłumnie przybyłych na wczorajszą konferencję dziennikarzy Andrzej Szumowski, prezes Fundacji Polska Wódka (prowadzenie Muzeum Polskiej Wódki jest jednym z jej statutowych celów). Prezentacja placówki odbyła się tydzień przed oficjalnym otwarciem zaplanowanym na 12 czerwca.

Muzeum ma stać się, wedle założeń jego twórców, jednym z najjaśniejszych punktów na turystycznej mapie Warszawy, wizytówką stolicy i kulturalnym centrum jej prawobrzeżnej części. Strategia marketingowa zakłada między innymi nawiązanie współpracy z biurami podróży w Polsce i za granicą i ściągnięcie dużych grup turystów. Jak zapowiedział Robert Zydel, dyrektor Biura Marketingu Miasta Urzędu m.st. Warszawy, przy muzeum powstanie również pierwszy po tej stronie Wisły punkt informacji turystycznej.

Pozostało 86% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive