W tym roku ITB odbędą się po raz 52. Od 7 do 11 marca w Berlinie spotka się niemal cały turystyczny świat. Udział w wydarzeniu zaplanowało bowiem ponad 10 tysięcy wystawców ze 186 krajów i regionów. Dawid Ruetz, dyrektor ITB Berlin, liczy na około 110 tysięcy branżowych odwiedzających (około 109 tysięcy w roku 2017). Uroczysta gala otwarcia odbywa się już dziś, targi otworzy kanclerz Niemiec Angela Merkel.
Weterani i debiutanci
Na ITB 2018 będzie dużo wystawców z Azji, Ameryki Łacińskiej i krajów arabskich. Swoją obecność potwierdzili m.in. przedstawiciele Brazylii, Wietnamu, Laosu, Abu Zabi i Ras el Chajmy. W tym roku na targach spodziewana jest też liczna reprezentacja wystawców z Chin. Ofertę zaprezentuje m.in. portal turystyczny Ctrip - jeden z największych chińskich agentów internetowych. Na ITB wystawi się on pierwszy raz.
Więcej niż rok wcześniej zaprezentuje się też firm specjalizujących się w technologii dla branży turystycznej. Na targach będzie więc można spotkać przedsiębiorców oferujących usługi dla młodych turystów, podróżnych zainteresowanych aktywnym wypoczynkiem i tych, którzy zwracają uwagę na kwestie związane z ochroną środowiska i doceniają firmy uwzględniające ekologię w strategiach rozwoju. Nowością będzie strefa poświęcona podróżom luksusowym. Większa niż w 2017 roku będzie też ekspozycja firm zajmujących się turystyką medyczną. Z powodu dużego zainteresowania udziałem w targach wystawcy z tej kategorii przeniosą się do przestronniejszej hali 21b. Nie zabraknie też czasu i miejsca dla turystycznych start-upów, które zaprezentują się w czasie eTravel Startup Day (prezentacje i dyskusje, hala 6.1), forum i eTravel Lab (warsztaty).
Overtourism, ekologia i wypoczynek nad Bałtykiem
Organizatorzy imprezy zapowiadają, że w tym roku duży nacisk będzie położony na problem turystów tłumnie odwiedzających najpopularniejsze regiony świata, czyli na tzw. overtourism. Wśród tematów przewodnich, poruszonych m.in. podczas towarzyszącego targom kongresu, Ruetz wymienia też kwestie związane z transportem i cyfryzacją. Kongres będzie też okazją, by posłuchać takich ekspertów, jak współzałożyciel Airbnb Nathan Blecharczyk czy nowy prezes Expedii Mark Okerstrom. Ciekawym wydarzeniem może być również dyskusja Ruetza z humanoidalnym robotem Pepperem w czasie eTravel World (strefa poświęcona nowoczesnym technologiom).
Tegorocznym partnerem targów jest Meklemburgia-Pomorze Przednie, nazywana krainą dwóch tysięcy zamków. Region, który tradycyjnie zachęca do rodzinnego wypoczynku nad Morzem Bałtyckim, mocno angażuje się też we wspieranie zrównoważonego rozwoju i ekologii. Po raz pierwszy w historii targów ceremonia otwarcia będzie więc przeprowadzona tak, by maksymalnie obniżyć emisję dwutlenku węgla. Partnerem części Convention&Culture została natomiast Zambia, znana na całym świecie jako miejsce luksusowych wakacji i safari.