Wild: Otwarcie megalotniska oznacza zamknięcie portu w Warszawie

Budowa i otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego jest równoznaczne z zamknięciem portu lotniczego im. Chopina na Okęciu - mówi pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild.

Publikacja: 13.07.2017 23:03

Wild: Otwarcie megalotniska oznacza zamknięcie portu w Warszawie

Foto: Bloomberg

- Budowa i otwarcie CPK jest równoznaczne z zamknięciem portu lotniczego na Okęciu dla takiego ruchu, jaki jest z niego obecnie wykonywany. Decyzja, czy będzie na nim realizowana inna działalność lotnicza, na przykład związana z obronnością, jeszcze przed nami – mówił Wild.

Dodał, że budowa CPK nie wpłynie na funkcjonowanie lotniska w Modlinie, ponieważ "jest ono przeznaczone do obsługiwania linii niskokosztowych i operuje na prostej infrastrukturze".

- Jeszcze w lipcu, przed wakacjami sejmowymi, przedstawię rządowi projekt uchwały, która będzie podstawą do rządowego programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - dodał.

Jak wyjaśnił, umożliwi to zmianę rządowych dokumentów określających "na przykład strategię w zakresie transportu, przyjęcie projektu ustawy, która będzie mogła przyspieszyć proces inwestycyjny, oraz wszelkich innych działań, które maksymalnie usprawnią i przyspieszą inwestycje. Abyśmy mogli ten ambitny cel w 10 lat zrealizować".

Wild powiedział po wystąpieniu na polsko-chińskim Forum Pasa i Szlaku ds. współpracy infrastrukturalnej: Zaprezentowaliśmy warunki, na jakich współpraca z chińskimi partnerami przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego mogłaby mieć miejsce.

Dodał, że podstawowym warunkiem jest dążenie do równowagi pomiędzy nakładami i korzyściami dla obu stron. - Oczekujemy, że zyski będą dzielone w tym samym stopniu, co nakłady na to przedsięwzięcie - wskazał.

Wild podkreślił, że mówi o projekcie, który czeka dopiero na zatwierdzenie przez Radę Ministrów. - Dopiero wówczas odpowiemy na zaproszenia, które dostajemy ze strony naszych potencjalnych chińskich partnerów. Na razie byłoby niepoważne, gdybyśmy zapraszali niektórych, bądź wszystkich zainteresowanych, nie prezentując im koncepcji przyjętej przez rząd - wyjaśnił Wild.

Jak mówił do końca roku, być może jeszcze na jesieni "planuje przedłożenie specjalnej ustawy, która będzie się częściowo opierała na rozwiązaniach przyjętych już w innych tego rodzaju aktach, częściowo będzie wprowadzała rozwiązania nowatorskie".

Pytany o lokalizację CPK Wild odpowiedział: Mamy kilka kryteriów. Z badań porównawczych dotyczących innych portów lotniczych wynika, że port lotniczy nie powinien być zlokalizowany dalej niż 50 km od aglomeracji. Kolejnym założeniem, które przyjmujemy w projekcie uchwały jest lokalizacja między Warszawą a Łodzią.

Następnym kryterium, które należy brać pod uwagę jest bliskość sieci kolejowej. - Ponieważ nie mówimy o budowie lotniska znakomicie połączonego z Warszawą linią kolejową, ale mówimy o węźle kolejowym połączonym z węzłem lotniczym. Jest to unikalna szansa zintegrowania polskiego transportu zbiorowego, krajowego i międzynarodowego - wskazał.

Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK powiedział, że oszacowanie kosztów inwestycji zależy od metody, jaka zostanie przyjęta. - Jeżeli kierujemy się wskaźnikami dotyczącymi kilometrów tras kolejowych, kosztów podobnych inwestycji lotniskowych, to mówimy o koszcie 30 mld złotych, z którymi inwestorzy będą musieli zmierzyć się w ciągu najbliższych 10 lat. Oznacza to koszt rzędu 3 mld złotych rocznie - wyliczał.

- Jesteśmy otwarci na różne formy współpracy zarówno z chińskimi partnerami, jak i partnerami z innych regionów. Pieniądze nie są kluczowym i decydującym elementem, który wpływa na decyzję przy wyborze partnerów. Chodzi nam o stworzenie otoczenia gospodarczego i instytucjonalnego, które zapewni sukces przedsięwzięciu - podkreślił.

- Budowa i otwarcie CPK jest równoznaczne z zamknięciem portu lotniczego na Okęciu dla takiego ruchu, jaki jest z niego obecnie wykonywany. Decyzja, czy będzie na nim realizowana inna działalność lotnicza, na przykład związana z obronnością, jeszcze przed nami – mówił Wild.

Dodał, że budowa CPK nie wpłynie na funkcjonowanie lotniska w Modlinie, ponieważ "jest ono przeznaczone do obsługiwania linii niskokosztowych i operuje na prostej infrastrukturze".

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek