Autobusy na dwa lata zastąpią pociągi

W drugi weekend czerwca, prawdopodobnie po raz ostatni w tym i w przyszłym roku, pociągi przejadą dotychczasową trasą między Warszawą i Poznaniem

Publikacja: 31.01.2017 08:19

Autobusy na dwa lata zastąpią pociągi

Foto: Pixabay

Początkowo, do lipca 2018 roku, zamknięte zostaną oba tory między Podstolicami a Koninem (60 km). Później, od lipca 2018 roku do czerwca 2019 roku, nie będzie komunikacji kolejowej na 40 km odcinku Konin – Barłogi i wtedy tam przeniosą się najcięższe prace modernizacyjne.

PLK PKP - realizator remontu - wraz z samorządem Wielkopolski i regionalnym przewoźnikiem Kolejami Wielkopolski przygotowują zastępczą komunikację autobusową. Zapowiadają, że w ciągu doby będą odbywały się 93 kursy autobusowe dla obecnych pasażerów pociągów i ich trasy wytyczono zarówno drogą krajową 92, jak i autostradą A2. Pomimo tego, czas podróży między Koninem a Poznaniem wydłuży się z obecnych ponad 60 minut do prawie 100 minut, a jazda z Konina do Wrześni, dzisiaj zajmująca ok. 45 minut, potrwa prawie 115 min. Dotknie to co najmniej 7 tysięcy osób, które każdego dnia na tych trasach korzystają z usług Kolei Wielkopolskich. Wczoraj przedstawiciele PLK PKP w Poznaniu utrzymywali, że choć przewidują wystąpienia utrudnień dla pasażerów, to jednak zminimalizuje je "sprawna komunikacja podczas modernizacji linii". Zwracają uwagę na olbrzymi zakres tej inwestycji i wieloletnie korzyści z niej płynące.

Jak wiadomo koszt jej przeprowadzenia szacowany jest na prawie 2,6 mld złotych, z których 85 procent pokryje Unia Europejska. Unowocześnienie przeprowadzone zostania na 237-kilometrowym odcinku dwutorowej linii między Swarzędzem a Sochaczewem. Na tej trasie planowana jest kompleksowo wymiana: 659 km sieci trakcyjnej (na przystosowaną do wyższych parametrów i nowych źródeł zasilania), 300 km torów i 269 rozjazdów. Ponadto przebudowanych zostanie 16 mostów i 10 wiaduktów (powstaną 2 nowe w Koninie i Łowiczu). Zakłada się, że inaczej niż dotąd prowadzony będzie nadzór ruchu i dla tego celu wybudowane zostaną 3 Lokalne Centra Sterowania (LCS) w Koninie, Kutnie i Łowiczu. Przewiduje się też, że te stacje będą kompleksowo zmodernizowane i że to samo czeka stacje w Kole. Wybudowane tam zostaną nowe perony dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W ramach tej inwestycji, także w Podstolicach, Koninie Zachód, Kutnie Azory, Mysłakowie i Leonowie, poprawi się standard obsługi pasażerów.

Wpierw jednak mieszkańców, a także inne osoby podróżujące na trasie Warszawa - Poznań, czeka szereg utrudnień. Przede wszystkim związanych z objazdami i innym usytuowaniem miejsc rozpoczęcia i końca podróży (np. zamiast dworca kolejowego przystanek autobusowy na drodze krajowej). Trudno też porównywać standard podróży tej samej liczby osób w pociągu i autobusie, nawet jeśli zastępcza komunikacja autobusowa istotnie będzie bardzo sprawna. Przedstawiciele miejscowości, które przez ponad rok zupełnie będą odcięte od transportu kolejowego krytykują organizację tego przedsięwzięcia. Utrzymują, że lepszym rozwiązaniem byłoby utrzymanie ruchu po jednym torze i wymiana drugiego. Sebastian Mech, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mówi, że jest to niemożliwe ze względów technicznych. Przypomina, że pierwotnie inwestycja planowana była na 51 miesięcy. Podkreśla, że równoczesne prace na dwóch torach pozwolą skrócić czas robót budowlanych z 51 do 24 miesięcy.

- Wykonamy w tym czasie bardzo duży zakres prac. Planujemy wspólnie z partnerami tzn. przewoźnikami i samorządem, optymalne dla pasażerów zmiany w komunikacji – mówi.

Taki "kompleksowy" charakter przebudowy był w poprzednim roku powodem krytycznych uwag reprezentantów organizacji zajmujący się transportem kolejowym. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, w artykule dla "Rynku Kolejowego" krytycznie odnosił się do ogromu planowanych prac na tym odcinku. Zauważał, m.in. że "z wyjątkiem odcinka wymagającego wymiany nawierzchni w jednym torze nie ma tu ograniczeń prędkości czy problemów nośności obiektów inżynieryjnych. Mimo tego projekt obejmuje wymianę na nową nawierzchni torowej, która przeniosła dopiero połowę granicznego obciążenia, wyburzenie i odbudowę przepustów i mostów, po których odbywa się dziś ruch z prędkością 160 km/h, oraz całej sieci trakcyjnej zbudowanej w latach 90-tych. Głęboka ingerencja ma dotyczyć również podtorza, które od wielu lat nie wykazuje problemów z nośnością.

Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PLK PKP dowodzi natomiast, że tylko zrealizowanie całości tego projektu podwoi możliwości przepustowe tej linii. Pociągi dalekobieżne pojadą z prędkością 160 km na godzinę. Skróci się czas podróży m.in. składów regionalnych. Planowane zmiany to krótsze podróże : na trasie Poznań – Konin o około 15 minut, między Sochaczewem a Koninem o około 35 minut, między Koninem a Kutnem o około 20 minut. Zapowiada też wyłonienie w kwietniu wykonawców modernizacji odcinka E20 między Swarzędzem a Sochaczewem na trasie Poznań - Warszawa oraz częste kontakty z mediami, by usprawnić wymianę informacji o zmianach.

Początkowo, do lipca 2018 roku, zamknięte zostaną oba tory między Podstolicami a Koninem (60 km). Później, od lipca 2018 roku do czerwca 2019 roku, nie będzie komunikacji kolejowej na 40 km odcinku Konin – Barłogi i wtedy tam przeniosą się najcięższe prace modernizacyjne.

PLK PKP - realizator remontu - wraz z samorządem Wielkopolski i regionalnym przewoźnikiem Kolejami Wielkopolski przygotowują zastępczą komunikację autobusową. Zapowiadają, że w ciągu doby będą odbywały się 93 kursy autobusowe dla obecnych pasażerów pociągów i ich trasy wytyczono zarówno drogą krajową 92, jak i autostradą A2. Pomimo tego, czas podróży między Koninem a Poznaniem wydłuży się z obecnych ponad 60 minut do prawie 100 minut, a jazda z Konina do Wrześni, dzisiaj zajmująca ok. 45 minut, potrwa prawie 115 min. Dotknie to co najmniej 7 tysięcy osób, które każdego dnia na tych trasach korzystają z usług Kolei Wielkopolskich. Wczoraj przedstawiciele PLK PKP w Poznaniu utrzymywali, że choć przewidują wystąpienia utrudnień dla pasażerów, to jednak zminimalizuje je "sprawna komunikacja podczas modernizacji linii". Zwracają uwagę na olbrzymi zakres tej inwestycji i wieloletnie korzyści z niej płynące.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?