Grecka turystyka w Warszawie

– W tym roku liczba Polaków, którzy odwiedzili Grecję z pewnością przekroczy 800 tysięcy, a za rok, dwa, może sięgnąć nawet miliona – prognozował Evangelos Tsaoussis, ambasador Grecji w Polsce, inaugurując Polsko-Greckie Forum Turystyczne w Warszawie.

Publikacja: 03.12.2016 08:05

Grecka turystyka w Warszawie

Foto: Filip Frydrykiewicz

To pierwsze takie forum branży turystycznej z obu krajów. Wzięli w nim udział przedstawiciele greckiej i polskiej branży turystycznej, którzy zjechali do Warszawy na Grecką Panoramę, czyli targi greckiej turystyki. To druga taka, po zeszłorocznej, impreza w Polsce.

Przy okazji spotkania odbyły się rozmowy stolikowe, a także prezentacja greckiej turystyki

Prezentację greckiej turystyki i jej trendów poprowadził George Angelis, dziennikarz i menedżer do spraw kontaktów z mediami Biura Konferencji i Spotkań Miasta Ateny (ACVB). Od 2013 roku Grecja odnotowuje wzrost turystyki przyjazdowej. W 2012 roku kraj ten odwiedziło ponad 15,5 milionów obcokrajowców, rok później 17, 9 milionów, co oznacza 15,5 procent wzrostu, w 2014 roku przeszło 22 miliony, czyli 23 procent więcej. Rok temu było to już 23,59 miliona – o 7,1 procent więcej. Rok 2016 powinien się zamknąć liczbą 25 milionów, a więc wzrostem 6,1- procentowym.

Przychód z tytułu zagranicznych przyjazdów rósł odpowiednio w 2013 roku o 16,4 procent, w 2014 roku o 10,2 procent i 5,5 procent w roku ubiegłym, do 14,1 miliarda euro. Jednak w tym roku eksperci przewidują spadek do 14 miliardów.

Według danych Greków w zeszłym roku Grecję odwiedziło 754 tysiące Polaków. - Polska zajmuje ósmą, silną pozycję wśród cudzoziemców przyjeżdżających do Grecji, co stanowi 3,2 procent wszystkich przyjazdów – zauważył Angelis. - W 2014 roku przyjechało was 588,7 tysiąca, czyli ponad połowę więcej niż w 2013 roku (plus 52,7 procent), rok temu dobrze ponad jedną czwartą więcej (28,1 procent) – dodał.

Największą grupę zagranicznych turystów w Grecji stanowią Niemcy (w 2015 roku było ich o 14,3 procent więcej), Anglicy (wzrost o 14,4 procent), Francuzi (plus 4 procent), Włosi (wzrost o 21,3 procent), Holendrzy (spadek o 2,8 procent), Belgowie (wzrost 19 procent) i Amerykanie (26,8 procent).

Polska kluczowym rynkiem

– Jak widać Polska jest dla Grecji wiodącym rynkiem przyjazdowym i kluczowym źródłem turystów w przyszłości – mówił Angelis. – Podczas gdy dziś po milionie turystów przyjeżdża z FYROM (skrót od: Była Jugosłowiańska Republika Macedonii), Niemiec, Wielkiej Brytanii, Bułgarii, Francji, Włoch i Turcji, Polska może wkrótce dołączyć do tej czołówki plasując się wręcz w pierwszej piątce – dodał.

Jak podróżujemy do Grecji? Przede wszystkim samolotami (653 tysiące), samochodem (ponad 97 tysięcy), statkiem (4 tysiące), ale i pociągiem (88 osób).

W rozmowie z Turystyką rp.pl George Angelis dorzucił jeszcze kilka faktów. – Pierwsza połowa tego roku pod względem przyjazdów z Polski wcale nie była taka obiecująca, ale od czerwca pojawiło się sporo turystów z last minute, wynik musi być więc lepszy niż przed rokiem – ocenia.

- Wasze grupy nocują najczęściej w hotelach czterogwiazdkowych, a jeśli wybierają trzy gwiazdki, to te z „plusem". Cieszę się, że nie ograniczacie się jedynie do all inclusive, bo dzięki temu zarabia lokalna gastronomia. Polacy spędzają też w Grecji dłuższy urlop, 8-9 nocy, niż średnia wynosząca 5-6 nocy. W czasie tego pobytu wydajecie około 600 euro na osobę, co oznacza 15- procentowy wzrost w stosunku do zeszłego roku – dodaje Angelis.

A na koniec zdradza jeszcze ciekawostkę: - W tym roku licząc od sierpnia Polacy znaleźli się na czwartym miejscu pod względem liczby odwiedzających Ateny, o oznacza aż 19-procentowy wzrost w stosunku do 2015 r.

Mapa drogowa 2021

Tak nazywa się rządowa strategia dla turystyki. Jej celem jest przyciągnięcie za pięć lat 35 milionów turystów, co przełoży się na 250 milionów noclegów, a w rezultacie 20 miliardów euro bezpośredniego przychodu. To z kolei wniesie 43 miliardy euro do greckiego PKB i pozwoli stworzyć milion nowych miejsc pracy w branży turystycznej lub sektorach jej pokrewnych. W rezultacie 6,5 miliarda euro będzie przeznaczonych na inwestycje rządowe w branżę, w tym 150 tysięcy nowych lub wyremontowanych miejsc w hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych.

Od 2017 r. pod zarządem Fraportu znajdzie się 14 lotnisk regionalnych. Są to między innymi porty lotnicze w Chanii, na Kos, Zakintos, Mykonos, Rodos, Santorini i w Salonikach. Fraport Greece to firma stworzona w 2015 roku w celu utrzymania, zarządzania, odnowienia i rozwoju 14 wspomnianych lotnisk regionalnych. Jej udziałowcami są Fraport Frankfurt Airport Services Worldwide i Copelouzos Group.

Nowoczesna promocja

Mapę drogową 2021 wytyczyła w 2014 roku, a uaktualniła rok później SETE, Grecka Federacja Turystyki, której prezentacja odbyła się podczas Forum. Założona w 1991 roku zrzesza ona 14 organizacji i stowarzyszeń reprezentujących 50 tysięcy firm z branży turystycznej zatrudniających 400 tysięcy pracowników.

- Nasz wkład w rozwój turystyki w regionach i na poziomie lokalnym odbywa się poprzez INSETE i Marketing Greece -– wyjaśniał Thrasy Petropoulos, specjalista do kontaktów z mediami InSete oraz Marketing Greece. Pierwszy to instytut badawczy zajmujący się badaniami, statystykami, prognozami dla branży. Z kolei Marketing Greece jest organizacją stawiającą sobie za główny cel planowanie i promocję produktu turystycznego na poziomie regionalnym i lokalnym. Odbywa się ona dwoma sposobami. Cyfrowo poprzez platformę Discovergreece.com oraz poprzez International PR, działania promocyjne na poziomie międzynarodowym – dodał Petropoulos.

Na Discovergreece.com zamieszczono informacje na temat 150 atrakcji turystycznych zilustrowanych pięcioma tysiącami zdjęć i setką filmów wideo. W poszczególnych sekcjach, w sześciu językach można dowiedzieć się dokąd jechać, co robić, jakie wydarzenia są planowane, a nawet zorientować się, w jaki sposób zarezerwować sobie podróż.

Portal odwiedza miesięcznie 300 tysięcy ludzi, przy czym odsłon poszczególnych stron jest 12 milionów, a filmiki oglądane są milion razy.

Na platformie przeprowadzono kilka kampanii promocyjnych, w tym „sprzedającą" lato w Grecji, jak również tematyczne, poświęcone między innymi Salonikom i wyspom Jońskim.

Nagroda dla legendy

Podczas forum organizatorzy uczcili pamięć o zmarłym w tym roku Konstantinosie Mitsisie ("Zmarł legendarny hotelarz grecki Konstantinos Mitsis"), legendzie greckiego hotelarstwa, założycielu największej sieci hotelarskiej w Grecji Mitsis Hotels. Wyróżnienie odebrał jego syn Stavros Mitsis.

W sobotę i niedzielę, 3 i 4 grudnia na Stadionie Narodowym odbędzie się Grecka Panorama, czyli otwarte również dla warszawiaków greckie targi turystyczne. – Będzie okazja do zapoznania się z wystawców z mojego kraju – informował Turystykę rp.pl Leonidas Babanis, dyrektor generalny firmy North Event, organizatora imprezy. – Równolegle planujemy Greek Food Show – wydarzenie prezentujące nasze bogate tradycje kulinarne oraz certyfikowane produkty lokalnych producentów. W imprezie biorą udział polskie biura podróży, jak Rainbow, TUI, Grecos Holiday, Neckermann, Net Holiday, Mouzenidis Travel czy Best Reisen.

To pierwsze takie forum branży turystycznej z obu krajów. Wzięli w nim udział przedstawiciele greckiej i polskiej branży turystycznej, którzy zjechali do Warszawy na Grecką Panoramę, czyli targi greckiej turystyki. To druga taka, po zeszłorocznej, impreza w Polsce.

Przy okazji spotkania odbyły się rozmowy stolikowe, a także prezentacja greckiej turystyki

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy