Zarabianie na kongresach

Katowice stają się coraz atrakcyjniejszym miejscem dla turystyki biznesowej. Od 2015 do 2020 roku miasto wyda na promocję 54 miliardy złotych

Publikacja: 12.10.2016 09:03

Międzynarodowe Centrum Kongresowe – największa zadaszona powierzchnia konferencyjna w kraju.

Międzynarodowe Centrum Kongresowe – największa zadaszona powierzchnia konferencyjna w kraju.

Foto: materiały prasowe

Atutami miasta jest położenie przy autostradach A4 i A1, bliskie sąsiedztwo międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach i duży potencjał inwestycyjny regionu. Ale szczególnie silnym magnesem rozkręcającym turystykę biznesową jest szybko rozwijająca się baza hotelowa i konferencyjna.

W 2015 roku Katowice miały 17 hoteli oferujących 1867 pokojów dla 3091 gości. Z kolei uruchomione w marcu 2015 roku Międzynarodowe Centrum Kongresowe (MCK), będące największą zadaszoną powierzchnią konferencyjną w Polsce, zrealizowało w ciągu pierwszych 10 miesięcy działalności prawie 340 spotkań konferencyjnych z udziałem prawie 320 tysięcy osób. Koszt budowy Centrum przekroczył 320 mln złotych, ale władze miasta oceniają, że inwestycja powinna odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu konkurencyjności regionu.

- Sprawdza się strategia, którą przyjęliśmy wiele lat temu, by Katowice z miasta przemysłu ciężkiego przekształcać w miasto przemysłu spotkań. Mamy potencjał, który chcemy jeszcze lepiej wykorzystać i skutecznie promować – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Dla rozwoju turystyki biznesowej duże znaczenie ma systematyczna poprawa wizerunku miasta. Zachodzące zmiany, w tym realizowane projekty przebudowy centrum i jego okolic sprawiły, że Katowice stają się coraz bardziej znaczącym w regionie liderem pozytywnych zmian gospodarczych i społecznych. Kluczowe znaczenie miała przebudowa rynku, nowej siedziby NOSPR i nowego Muzeum Śląskiego, a także przebudowa hali widowiskowej Spodek, nowy dworzec kolejowy czy przebudowa głównego deptaku – ulicy 3 Maja. Ważne jest także inwestowanie w promocję. Rada Miasta przeznaczyła na działania promocyjne oraz wsparcie przyciągania różnych wydarzeń do MCK w latach 2015-2020 54 mln zł.

Do największych imprez biznesowych w Katowicach należy Europejski Kongres Gospodarczy. Pierwszy zorganizowany w 2009 roku zgromadził ponad 3 tysiące uczestników. Druga edycja w rok później już ok. 5 tysięcy gości. Początkowo impreza odbywała się w kilku, a następnie kilkunastu miejscach Katowic, zlokalizowanych w hotelach, urzędach oraz miejskich instytucjach.

W ubiegłym roku przeniosła się do MCK. Jest doskonałym narzędziem do promocji Katowic: - Ekwiwalent medialny, czyli to co miasto musiałoby wydać na promocję, jaką przynoszą media relacjonujące kongres, w 2015 roku przekroczył wartość 35 mln złotych – mówi Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, inicjator kongresu. Dzięki napływowi gości zarabiają taksówkarze, sklepy, restauracje, a przede wszystkim hotele, w których ceny wzrastają kilkakrotnie, a frekwencja sięga 100 procent.

Dużą imprezą są Międzynarodowe Targi Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego, będące największą w Europie branżową imprezą przemysłu ciężkiego. W zeszłym roku zgromadziły kilkuset wystawców z całego świata i kilka tysięcy zwiedzających.

Kolejne biznesowe przedsięwzięcie to Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw organizowany co roku jesienią. Przygotowuje go katowicka Regionalna Izba Gospodarcza, a wydarzenie stało się okazją do dyskusji przedstawicieli sektora MSP z instytucjami otoczenia biznesu, władzami samorządowymi i przedstawicielami rządu.

W tym roku 6. edycję kongresu zaplanowano w dniach 10-12 października. – Jego organizacja wpisuje się w szereg działań promocyjnych, których celem jest pozycjonowanie wizerunku Katowic jako silnego ośrodka gospodarczego i atrakcyjnego miejsca do prowadzenia działalności gospodarczej w innowacyjnych, kreatywnych i opartych na wiedzy branżach – podkreśla Marcin Krupa.

W najbliższych latach należy się spodziewać dalszego rozwoju turystyki biznesowej w Katowicach. Zapowiada to m.in. Grupa PTWP, która w maju przejęła zarządzanie MCK i Spodkiem.

- Zakładamy, że w przyszłym roku liczba wydarzeń biznesowych, targowych, wystawienniczych, muzycznych czy sportowych w tych obiektach wzrośnie trzy-, a nawet czterokrotnie. Spodek i ultranowoczesne centrum kongresowe dają duże możliwości do wykorzystania – powiedział „Rzeczpospolitej" Kuśpik.

Atutami miasta jest położenie przy autostradach A4 i A1, bliskie sąsiedztwo międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach i duży potencjał inwestycyjny regionu. Ale szczególnie silnym magnesem rozkręcającym turystykę biznesową jest szybko rozwijająca się baza hotelowa i konferencyjna.

W 2015 roku Katowice miały 17 hoteli oferujących 1867 pokojów dla 3091 gości. Z kolei uruchomione w marcu 2015 roku Międzynarodowe Centrum Kongresowe (MCK), będące największą zadaszoną powierzchnią konferencyjną w Polsce, zrealizowało w ciągu pierwszych 10 miesięcy działalności prawie 340 spotkań konferencyjnych z udziałem prawie 320 tysięcy osób. Koszt budowy Centrum przekroczył 320 mln złotych, ale władze miasta oceniają, że inwestycja powinna odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu konkurencyjności regionu.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży