Zarabianie na kongresach

Katowice stają się coraz atrakcyjniejszym miejscem dla turystyki biznesowej. Od 2015 do 2020 roku miasto wyda na promocję 54 miliardy złotych

Publikacja: 12.10.2016 09:03

Międzynarodowe Centrum Kongresowe – największa zadaszona powierzchnia konferencyjna w kraju.

Międzynarodowe Centrum Kongresowe – największa zadaszona powierzchnia konferencyjna w kraju.

Foto: materiały prasowe

Atutami miasta jest położenie przy autostradach A4 i A1, bliskie sąsiedztwo międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach i duży potencjał inwestycyjny regionu. Ale szczególnie silnym magnesem rozkręcającym turystykę biznesową jest szybko rozwijająca się baza hotelowa i konferencyjna.

W 2015 roku Katowice miały 17 hoteli oferujących 1867 pokojów dla 3091 gości. Z kolei uruchomione w marcu 2015 roku Międzynarodowe Centrum Kongresowe (MCK), będące największą zadaszoną powierzchnią konferencyjną w Polsce, zrealizowało w ciągu pierwszych 10 miesięcy działalności prawie 340 spotkań konferencyjnych z udziałem prawie 320 tysięcy osób. Koszt budowy Centrum przekroczył 320 mln złotych, ale władze miasta oceniają, że inwestycja powinna odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu konkurencyjności regionu.

- Sprawdza się strategia, którą przyjęliśmy wiele lat temu, by Katowice z miasta przemysłu ciężkiego przekształcać w miasto przemysłu spotkań. Mamy potencjał, który chcemy jeszcze lepiej wykorzystać i skutecznie promować – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Dla rozwoju turystyki biznesowej duże znaczenie ma systematyczna poprawa wizerunku miasta. Zachodzące zmiany, w tym realizowane projekty przebudowy centrum i jego okolic sprawiły, że Katowice stają się coraz bardziej znaczącym w regionie liderem pozytywnych zmian gospodarczych i społecznych. Kluczowe znaczenie miała przebudowa rynku, nowej siedziby NOSPR i nowego Muzeum Śląskiego, a także przebudowa hali widowiskowej Spodek, nowy dworzec kolejowy czy przebudowa głównego deptaku – ulicy 3 Maja. Ważne jest także inwestowanie w promocję. Rada Miasta przeznaczyła na działania promocyjne oraz wsparcie przyciągania różnych wydarzeń do MCK w latach 2015-2020 54 mln zł.

Do największych imprez biznesowych w Katowicach należy Europejski Kongres Gospodarczy. Pierwszy zorganizowany w 2009 roku zgromadził ponad 3 tysiące uczestników. Druga edycja w rok później już ok. 5 tysięcy gości. Początkowo impreza odbywała się w kilku, a następnie kilkunastu miejscach Katowic, zlokalizowanych w hotelach, urzędach oraz miejskich instytucjach.

W ubiegłym roku przeniosła się do MCK. Jest doskonałym narzędziem do promocji Katowic: - Ekwiwalent medialny, czyli to co miasto musiałoby wydać na promocję, jaką przynoszą media relacjonujące kongres, w 2015 roku przekroczył wartość 35 mln złotych – mówi Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, inicjator kongresu. Dzięki napływowi gości zarabiają taksówkarze, sklepy, restauracje, a przede wszystkim hotele, w których ceny wzrastają kilkakrotnie, a frekwencja sięga 100 procent.

Dużą imprezą są Międzynarodowe Targi Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego, będące największą w Europie branżową imprezą przemysłu ciężkiego. W zeszłym roku zgromadziły kilkuset wystawców z całego świata i kilka tysięcy zwiedzających.

Kolejne biznesowe przedsięwzięcie to Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw organizowany co roku jesienią. Przygotowuje go katowicka Regionalna Izba Gospodarcza, a wydarzenie stało się okazją do dyskusji przedstawicieli sektora MSP z instytucjami otoczenia biznesu, władzami samorządowymi i przedstawicielami rządu.

W tym roku 6. edycję kongresu zaplanowano w dniach 10-12 października. – Jego organizacja wpisuje się w szereg działań promocyjnych, których celem jest pozycjonowanie wizerunku Katowic jako silnego ośrodka gospodarczego i atrakcyjnego miejsca do prowadzenia działalności gospodarczej w innowacyjnych, kreatywnych i opartych na wiedzy branżach – podkreśla Marcin Krupa.

W najbliższych latach należy się spodziewać dalszego rozwoju turystyki biznesowej w Katowicach. Zapowiada to m.in. Grupa PTWP, która w maju przejęła zarządzanie MCK i Spodkiem.

- Zakładamy, że w przyszłym roku liczba wydarzeń biznesowych, targowych, wystawienniczych, muzycznych czy sportowych w tych obiektach wzrośnie trzy-, a nawet czterokrotnie. Spodek i ultranowoczesne centrum kongresowe dają duże możliwości do wykorzystania – powiedział „Rzeczpospolitej" Kuśpik.

Atutami miasta jest położenie przy autostradach A4 i A1, bliskie sąsiedztwo międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach i duży potencjał inwestycyjny regionu. Ale szczególnie silnym magnesem rozkręcającym turystykę biznesową jest szybko rozwijająca się baza hotelowa i konferencyjna.

W 2015 roku Katowice miały 17 hoteli oferujących 1867 pokojów dla 3091 gości. Z kolei uruchomione w marcu 2015 roku Międzynarodowe Centrum Kongresowe (MCK), będące największą zadaszoną powierzchnią konferencyjną w Polsce, zrealizowało w ciągu pierwszych 10 miesięcy działalności prawie 340 spotkań konferencyjnych z udziałem prawie 320 tysięcy osób. Koszt budowy Centrum przekroczył 320 mln złotych, ale władze miasta oceniają, że inwestycja powinna odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu konkurencyjności regionu.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek