Kraków Airport - największy w regionach, z apetytem na więcej

6,4 miliona pasażerów chce obsłużyć w tym roku lotnisko w Krakowie. To o 10 procent więcej niż w zeszłym roku. Mają w tym pomóc między innymi nowe kierunki: Dubaj, Burgas i Leeds

Publikacja: 25.01.2018 12:23

Prezes podsumował na konferencji rok 2017 i snuł plany na 2018.

Prezes podsumował na konferencji rok 2017 i snuł plany na 2018.

Foto: Fot. Kraków Airport

Drugie pod względem liczby pasażerów lotnisko w kraju, po Lotnisku Chopina, miniony rok zakończyło z wynikiem 5,8 miliona pasażerów, co oznaczało wzrost rok do roku o 17 procent.

Prezes Radosław Włoszek podsumował 2017 rok podczas spotkania z dziennikarzami 17 stycznia w Krakowie. Jak mówił, w Krakowie pasażerowie mieli do wyboru 101 połączeń (w tym 28 nowych) realizowanych przez 20 przewoźników (nie licząc czarterowych) do 85 portów w 24 krajach na czterech kontynentach. Lotnisko zyskało 28 kierunków, wśród nich Chicago, reaktywowane przez LOT po ośmiu latach przerwy. Na lotnisku pojawiło się też dwóch nowych przewoźników – izraelski EL AL i ukraiński Ukraine International Airlines.

Ruch czarterowy nie odgrywa w Krakowie dużej roli, odwrotnie niż w niedalekich Katowicach. Ale, jak policzył Kraków Airport, w jego rozkładzie lotów jest 35 „kierunków słonecznych". - Dla pasażerów istotne są przede wszystkim kierunki i ceny, a w Krakowie mogą wybierać zarówno z propozycji przewoźników regularnych, jaki i czarterowych. Naturalnie rozwój oferty w obu segmentach ruchu pasażerskiego jest dla nas ważny – wyjaśnia Włoszek.

Średnio dziennie przez lotnisko w Krakowie przewijało się w zeszłym roku 16 tysięcy pasażerów. W każdym samolocie zajętych było przeciętnie 132 ze 152 foteli, co dało średnie wypełnienie maszyny w wysokości prawie 87 procent.

Pod względem liczby pasażerów przodowały Ryanair, easyJet, Lufthansa, Norwegian i LOT. Najpopularniejsze kraje, do których podróżowali mieszkańcy Małopolski to z kolei Wielka Brytania (25 proc.), Niemcy (15 proc.), Włochy (10 proc.), Polska (8 proc.) i Norwegia (7 proc.). Jeśli chodzi o konkretne miasta na pierwszym miejscu uplasował się Londyn, a dalej Warszawa, Frankfurt, Oslo i Monachium. Z kolei wakacyjne kierunki najważniejsze stanowiły Hiszpania, Włochy, Grecja, Izrael i Portugalia. Ciekawe jest, że w zestawieniu konkretnych kierunków na wakacje na pierwszym miejscu pokazało się Porto, przed Teneryfą, Alicante, Gran Canarią i Malagą.

Źródło: Kraków Airport

Jedne kierunki utrzymać, inne dodać

Skoro o statystykach mowa, policzono, że służby lotniskowe przeprowadziły 7,1 miliona kontroli bagaży podręcznych, że pasażerowie zapomnieli o 214 bagażach i zostawili je na lotnisku i że największa delegacja zagraniczna (przedstawiciele rządu Chin) liczyła 69 osób.

W nowym roku lotnisko liczy na poprawienie wyniku do 6,4 miliona pasażerów. Do zwiększenia ruchu mają się przyczynić przede wszystkim trzy nowe kierunki, w tym tak spektakularny jak Dubaj, który wprowadzi od sezonu letniego flydubai. Pozostałe dwa to Burgas, do którego będzie latem latać Ryanair, i Leeds zapowiadany przez linię lotniczą jet2.com. Przy tym wszystkie trasy wprowadzone latem zeszłego roku będą nadal funkcjonować.

Źródło: Kraków Airport

Oprócz pozyskiwania nowych przewoźników i nowych kierunków, jednym z zadań na nowy rok jakie stawia sobie Włoszek jest utrzymanie tych, które już funkcjonują. Bogata siatka połączeń wymaga intensywnej współpracy z przewoźnikami. Między innymi dlatego lotnisko organizowało w zeszłym roku dużą akcję promocyjną - latanie "#PROSTOzKRAKOWA" zachwalały duże reklamy na krakowskich tramwajach. Akcja spodobała się przewoźnikom.

Pytany, jakich kierunków brakuje mu w Krakowie, Włoszek wskazuje, że chętnie powitałby u siebie więcej połączeń prowadzących na wschód, na północ - do krajów nadbałtyckich i skandynawskich oraz na południe - do krajów bałkańskich. Ale także do Niemiec i Francji. - Cały czas pracujemy nad tym, że wzbogacać naszą ofertę - deklaruje.

Jest port, jest rozwój, jest praca

W nowym roku przed lotniskiem stoją także zadania wynikające z przyjętego jesienią Planu Generalnego, który wskazuje, jak lotnisko powinno się rozwijać do 2036 roku, aby podołać wyzwaniu, jakim ma być obsługiwanie nawet 12 milionów pasażerów.

W ciągu 20 lat Kraków Airport zainwestuje w infrastrukturę około miliarda złotych. W tym roku lotnisko planuje między innymi zakończyć budowę nowej drogi startowej, kontynuować remont najstarszej części płyty postojowej samolotów. Zaplanowano również opracowanie koncepcji rozbudowy terminalu pasażerskiego, w tym budowy pirsu zachodniego, będącego przedłużeniem hali głównej terminalu pasażerskiego, a także rozpoczęcie projektowania terminalu cargo, który ma być przeniesiony w nowe miejsce.

- Już teraz Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych oblicza, że lotnisko zapewnia bezpośrednio i pośrednio 50 tysięcy miejsc pracy – wyjaśnia Włoszek. – Po rozbudowie przybędzie ich jeszcze 10 tysięcy.

Trwa też uzbrajanie portu w najnowsze technologie. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ogłosiła przetarg na zaprojektowanie, wybudowanie, wyposażenie i uruchomienie na krakowskim lotnisku radionawigacji wykorzystującej technologię satelitarną GBAS.

Jak podkreśla prezes Włoszek, lotnisko jest jednym z ogniw małopolskiej gospodarki. Czuje się więc zobowiązane współpracować z regionem i lokalnymi samorządami. Od 8 lat w ramach akcji „Wspieramy sąsiadów" funduje granty na inwestycje poprawiające jakość życia mieszkańców. W sumie zrealizowano już dzięki temu 132 takie projekty w gminach sąsiadujących z lotniskiem.

Szczególnie dumny jest z jedynego w Europie uruchomionego w październiku zeszłego roku na lotnisku Centrum Edukacji Lotniczej. Zajęcia - wycieczki, warsztaty i teatrzyki - w Centrum dopasowane są tam do grup wiekowych. W 2018 r. planowany jest dalszy rozwój CEL.

W 2018 r. wprowadzone zostaną kolejne udogodnienia dla pasażerów, m.in. stanowiska samodzielnego nadawania bagażu (self-service bag drop-off). Powstaną nowe place zabaw, strefy rozrywki dla pasażerów.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem