Wirtualna Polska zadowolona z zysków z turystyki

Holding Wirtualna Polska planuje wypłacenie akcjonariuszom 73,24 mln złotych w postaci dywidendy. To ponad dwa razy więcej niż rok temu. Dobre wyniki firma zawdzięcza między innymi inwestowaniu w turystykę.

Publikacja: 14.04.2023 10:49

Wirtualna Polska zadowolona z zysków z turystyki

Foto: Wakacje.pl

Spółka opublikowała raport z wynikami uzyskanymi w 2022 roku. Wirtualna Polska Holding S.A. w 2022 roku zanotowała 1,1 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży. To oznacza wzrost o prawie 24 procent w porównaniu z 2021 rokiem. Skorygowana EBITDA wzrosła o 21 procent, do ponad 371 mln złotych. Dynamiczne wzrosty są możliwe dzięki kolejnym inwestycjom w rozwój produktów i technologii oraz akwizycjom zrealizowanym przez spółkę w drugiej połowie 2022 roku.

W 2022 roku, po kolejnych akwizycjach, Grupa WP wyodrębniła trzy podstawowe segmenty działalności: reklama i subskrypcje, turystyka i finanse konsumenckie.

– Dobre wyniki, mimo niekorzystnych czynników makroekonomicznych, to w dużej części zasługa wzrostu segmentu turystycznego – wyjaśnia prezes WP Jacek Świderski w komunikacie. – Naszą ofertę w tym obszarze poszerzyliśmy, m.in. poprzez akwizycje w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce stawialiśmy na inwestycje w redakcję i technologię, które według nas są powodem naszych ponad rynkowych wzrostów na rynku reklamy.

W drugim półroczu 2022 Wirtualna Polska kupiła między innymi, za 83 miliony euro Grupę Szallas, prowadzącą portale pośredniczące w sprzedaży noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji.

W segmencie „turystyka” spółka osiągnęła 242,77 milionów złotych przychodów ze sprzedaży, to o 89,9 procent więcej niż w 2021 roku, kiedy miała 127,8 miliona przychodów. Skorygowana EBITDA wyniosła 61,2 miliona złotych, o 120,6 procent więcej niż rok wcześniej.

W pierwszym kwartale tego roku wartość wycieczek sprzedanych przez agenta turystycznego Wakacje.pl wzrosła, licząc rok do roku, o 114 procent, a wartość zrealizowanych rezerwacji w serwisach Grupy Szallas (włączono do niej serwis z noclegami Nocowanie.pl) - o 23 procent.

Foto: Wirtualna Polska

Zdaniem prezesa Wirtualnej Polski klienci biur podróży kupują letnie wycieczki z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem w obawie o inflację. - Turyści obawiają się tego, co wydarzyło się w zeszłym roku: im bliżej sezonu, tym było drożej. To powoduje, że pierwszy kwartał jest mocniejszy niż pierwsze kwartały historycznie – opisuje sytuację.

Wskazuje też, że Polacy, zwłaszcza ze wschodniej części kraju, czują lęk w związku z wojną w Ukrainie, więc chętniej podróżują za granicę. Jako trzeci czynnik wzrostu wymienia chęć wykorzystania bonów turystycznych i chęć turystów nadrobienia zaległości w podróżach po covidzie.

- Uważamy, że turystyka będzie w tym roku bardzo silna. Chcemy zwiększać nasz udział w rynku, mamy w wewnętrznych celach wzrost większy niż średnia rynku - podkreśla Świderski.

Z drugiej strony WP wskazuje jako czynniki ryzyka dla turystyki zagranicznej obawę o „wcześniejsze niż zwykle wyczerpanie popytu, negatywny wpływ otoczenia makroekonomicznego na wydatki konsumenckie (w związku z wysokim poziomem inflacji, rosnącymi stopami procentowymi, wysokimi cenami paliw oraz relatywnie wysokim kursem EUR/USD do PLN), a także braki kadrowe w sektorze turystycznym (zwłaszcza na lotniskach)”.

Firma pracuje nad nową wersją serwisu Nocowanie.pl, opartej na modelu transakcyjnym wzorowanym na Airbnb i Bookingu. Klienci mają całej rezerwacji dokonywać na platformie, nie kontaktując się bezpośrednio z oferującymi noclegi. W ten sposób pośrednik zarobi swoją prowizję. Teraz Nocowanie.pl działa jak witryna ogłoszeniowa, w której właściciele pensjonatów płacą za publikowanie ich ofert.

- W modelu transakcyjnym zarabiamy niemal dwa razy więcej na pojedynczej transakcji, ale to wymaga oczywiście dużo lepszego technologicznie produktu. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie akwizycja Grupy Szallas, która w tym modelu działa od lat - wyjaśnia Jacek Świderski.

Grupa WP to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową i e-commerce'ową. Jest właścicielem Strony Głównej WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty, benchmark.pl oraz udziały w serwisach subskrypcyjnych: Audioteka i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, Szallas Group, nocowanie.pl) i finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl). Zgodnie z badaniem Mediapanel, w marcu 2023 roku z produktów internetowych WP korzystało 23 mln Polaków.

Spółka opublikowała raport z wynikami uzyskanymi w 2022 roku. Wirtualna Polska Holding S.A. w 2022 roku zanotowała 1,1 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży. To oznacza wzrost o prawie 24 procent w porównaniu z 2021 rokiem. Skorygowana EBITDA wzrosła o 21 procent, do ponad 371 mln złotych. Dynamiczne wzrosty są możliwe dzięki kolejnym inwestycjom w rozwój produktów i technologii oraz akwizycjom zrealizowanym przez spółkę w drugiej połowie 2022 roku.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biura Podróży
Rainbow – najnowsze wyniki zapowiadają rekordowy rok. „Jest miejsce na niższe ceny"
Biura Podróży
W biurach podróży uspokojenie cen. Dwie podwyżki, Turcji i Grecji, raczej to potwierdzają
Biura Podróży
Nie żyje Grzegorz Chmielewski, wiceprezes Polskiej Izby Turystyki
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biura Podróży
Turystyka motorem wzrostu Wirtualnej Polski. „Segment o największym potencjale”
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont