Projekt jest od środy dostępny na stronie internetowej poświęconej konsultacjom. Wynika z niego, że po tym, jak zostaną uruchomione połączenia prowadzące przez CPK i do niego, sieć kolejowa w Polsce zwiększy się do ponad 20 tys. km, a Polska będzie pod tym względem krajem z 3. najdłuższą siecią w Europie.
Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) to nowy etap procesu planistycznego programu kolejowego CPK. W założeniach ma pomóc w przygotowaniach do budowy ponad 1,6 tys. km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy, łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą. Przedstawione korytarze będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych. SSL zawiera również mapy kolejowe, które – po wydrukowaniu – zajmują powierzchnię 70 metrów kwadratowych. Linie, które powstaną w związku z programem CPK, mają być budowane według najnowszych technologii, a dzięki nim znacząco skrócą się podróże po Polsce.
– Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko wielka zmiana na rynku lotniczym, ale także rewolucja w podróżach kolejowych w całej Polsce. Dzięki Programowi Kolejowemu CPK walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym Polaków – powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas Kongresu Rozwoju Kolei na Stadionie Narodowym w Warszawie, gdzie został przedstawiony nowy projekt. – W kwietniu ubiegłego roku podczas konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna pokazywaliśmy założenia Programu Kolejowego CPK i przyjętą przez rząd nowelizację rozporządzenia zawierającego wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Dzisiaj zostały pokazane pierwsze wyniki prac projektowych – dodał premier.
Wewnątrz każdego z przedstawionych korytarzy kolejowych jest kilka wariantów przebiegu danej linii. – Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych – wyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Z nowym opracowaniem planistycznym CPK można zapoznać się na stronie www.cpk.pl. Na początku lutego w tym miejscu zostanie udostępniony formularz konsultacyjny, dzięki któremu będzie można zgłaszać swoje propozycje do opracowanego dokumentu. – Każdą z propozycji przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia – obiecuje Mikołaj Wild, prezes CPK.
ZOBACZ TEŻ: Japończycy deklarują, że pomogą w budowie CPK
Podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność ma trwać 15 minut, z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do 35 minut. – Do Warszawy i CPK z większości największych miast Polski będzie można dojechać w czasie nie dłuższym niż 2–2,5 godz. – obiecuje Piotr Malepszak, członek zarządu CPK odpowiadający za część kolejową całego projektu.
Za budowę nowej infrastruktury będzie odpowiadać Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację już istniejącej – PKP Polskie Linie Kolejowe.