Eksperci: Większość linii lotniczych zbankrutuje w dwa miesiące

Pandemia koronawirusa doprowadzi do bankructwa większości linii lotniczych na całym świecie do końca maja – stwierdzili specjaliści z CAPA, największej światowej firmy analitycznej, zajmującej się rynkiem lotniczym. Jedynym ratunkiem jest pomoc rządowa i skoordynowane działania całej branży.

Publikacja: 16.03.2020 16:48

Eksperci: Większość linii lotniczych zbankrutuje w dwa miesiące

Foto: Fot. AFP

Wiele linii lotniczych prawdopodobnie już stoi u progu bankructwa lub ma poważne problemy z regulowaniem zobowiązań – ostrzega CAPA – Centre for Aviation. Przewoźnicy szybko wyczerpują rezerwy gotówkowe, ponieważ ich samoloty są uziemione, a te, które jeszcze latają, są w połowie puste.

CAPA prognozuje, że największe szanse na przetrwanie mają przewoźnicy z USA, Chin i Bliskiego Wschodu, mają bowiem największą szansę na pomoc rządową lub dokapitalizowanie przez właścicieli.

CZYTAJ TEŻ: Linie lotnicze w kryzysie – chcą zwalniać pracowników

Linie lotnicze są jednymi z największych ofiar koronawirusa wśród spółek, ponieważ z powodu pandemii ruch lotniczy został wstrzymany niemal na całym świecie. Według Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Powietrznego przewoźnicy mogą stracić w tym roku nawet 113 miliardów dolarów.

Rynek już dyskontuje obawy inwestorów. Notowania spółek takich jak EasyJet, Wizz Air czy Lufthansa spadły przez ostatni miesiąc odpowiednio o 57 procent, 52 procent i 38 procent.

ZOBACZ TAKŻE: Linie lotnicze: Latamy na pusto

Jeszcze większą panikę widać na warszawskim parkiecie. Akcje Enter Aira staniały przez ostatni miesiąc o 70 procent. Przypomnijmy, że rząd po wstrzymaniu rejsów zagranicznych (z wyjątkiem czarterów przywożących Polaków do kraju) zdecydowała o uziemieniu od dzisiaj wszystkich rejsów krajowych. W efekcie sprzedaż biletów na rejsy regularne przez LOT została zawieszona.

Wiele linii lotniczych prawdopodobnie już stoi u progu bankructwa lub ma poważne problemy z regulowaniem zobowiązań – ostrzega CAPA – Centre for Aviation. Przewoźnicy szybko wyczerpują rezerwy gotówkowe, ponieważ ich samoloty są uziemione, a te, które jeszcze latają, są w połowie puste.

CAPA prognozuje, że największe szanse na przetrwanie mają przewoźnicy z USA, Chin i Bliskiego Wschodu, mają bowiem największą szansę na pomoc rządową lub dokapitalizowanie przez właścicieli.

Linie Lotnicze
Ryanair bezprawnie kazał płacić za bagaż podręczny. "To może go kosztować 10 mld euro"
Linie Lotnicze
Szwecja znosi podatek lotniczy. Rząd: Szkodzi naszemu lotnictwu
Linie Lotnicze
Prezes Ryanaira zmienia zdanie w sprawie pakietów wakacyjnych. „Nie wykluczam”
Linie Lotnicze
Chińczycy dają lepsze ceny biletów lotniczych. Brukseli przestaje się to podobać
Linie Lotnicze
Roczne karnety Wizz Aira wyprzedały się na pniu. Przewoźnik chce dorzucić więcej
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne