Wielkie zamówienie LOT-u na samoloty na trasy europejskie. Polacy postawili na Airbusa

Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały w Paryżu kontrakt na 40 samolotów Airbus A220-100 i -300. Chociaż do końca trzymano w tajemnicy, którego producenta wybrali Polacy, nieoficjalne informacje wskazywały na producenta francuskiego.

Publikacja: 16.06.2025 18:25

Airbus A220-300 w barwach Air France

Airbus A220-300 w barwach Air France

Foto: Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP

We Francji rozpoczęły się dzisiaj targi lotnicze „Paris Air Show”. To okazja do zamykania negocjacji i podpisywania umów w świecie lotniczym. Z Polski na podpisanie kontraktu pojechali prezes LOT-u i minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Zgodnie z umową Polacy mają odebrać w latach 2027-2031 40 nowych maszyn w dwóch wersjach: -100 i -300. Zastrzegli sobie też możliwość dokupienia kolejnych 44 samolotów. To pierwszy zakup airbusów przez polskiego przewoźnika, dotąd wybierał ona amerykańskie boeingi i brazylijskie embraery.

LOT deklaruje, że jest zainteresowany wymianą samolotów – te których będzie używał na trasach europejskich z czasem mają pochodzić z Francji. Pozwoli to na uproszczenie planowania rejsów i zapewni wysoką sprawność operacyjną - podkreśla przewoźnik.

Airbus A220 i jego zalety

Airbus A220-100 mieści od 108 do 133 pasażerów, a A220-300 od 130 do 160. Ich maksymalny zasięg to 6,7 tysiąca kilometrów. Samolot jest napędzany silnikami Pratt&Whitney PW1500G.

„Nowa generacja samolotów regionalnych przyniesie również istotne korzyści operacyjne i środowiskowe w postaci niższych emisji CO₂ i hałasu oraz 25% oszczędności w zużyciu paliwa na pasażera, w porównaniu z poprzednimi generacjami samolotów” - czytamy w komunikacie LOT-u.

LOT zamówił airbusy A220 wyposażone w wyprodukowane w Polsce fotele Recaro „z szeregiem dodatkowych udogodnień - m.in. z uchwytem na urządzenia mobilne, portami USB-C o mocy 60W dla każdego z pasażerów, umożliwiającymi szybkie ładowanie najpotrzebniejszych akcesoriów w podróży, takich jak telefony komórkowe czy laptopy i wygodne uchwyty na kubki”.

Wnętrze samolotu ma być spójne z kolorystyką i stylem saloników biznesowych i kabin zmodyfikowanych samolotów szerokokadłubowych przewoźnika (dreamlinerów).

Duże schowki bagażowe umożliwią przechowywanie większej liczby walizek kabinowych, co ma przyspieszyć zajmowanie miejsc przez pasażerów, a szersza i wyższa kabina, wyposażona w duże okna, zapewnić im „poczucie przestrzeni”. 

Strony nie podały wartości transakcji, ale wiadomo, że Airbus 220 w wersji 100 ma cenę katalogową 81,5 miliona dolarów, a w wersji większej 300 —  91,5 miliona dolarów. Zazwyczaj w sytuacji większego zamówienia producent udziela rabatu w wysokości od 25 do 50 procent.  Dla porównania, konkurencyjny, rozważany przez LOT, embraer E195-E2 ma cenę katalogową 60 milionów dolarów.

W ubiegłym roku narodowy przewoźnik przewiózł 10,7 miliona pasażerów i zanotował 688,5 miliona złotych zysku netto. Flotę samolotów powiększył do 86, to największa liczba jaką miał w historii. Zgodnie z jego własną strategią do 2028 roku ma mieć 110 samolotów.

LOT rośnie, żeby dorosnąć do CPK

Jak powiedział podczas uroczystości podpisania zamówienia prezes LOT-u Michał Fijoł, samoloty A220 otwierają nowe możliwości rozwoju i wzrostu. „Nowoczesne, oszczędne, zaprojektowane z myślą o komforcie naszych pasażerów samoloty pozwolą nam skutecznie konkurować na europejskim niebie, umacniać pozycję preferowanego przewoźnika naszej części Europy i przygotować LOT do roli wiodącej linii lotniczej w Centralnym Porcie Komunikacyjnym” – podkreślał.

- Największy kontrakt w historii PLL LOT stał się faktem – dodawał minister infrastruktury Dariusz Klimczak. - Nowa flota jest konieczna, abyśmy mogli z wybudować najnowocześniejsze lotnisko w Europie. Ruch lotniczy w Polsce rozwija się dynamicznie, nie tylko w Warszawie, ale w mniejszych portach lotniczych. Aby ten rozwój był stabilny i trwały, potrzebujemy floty nowych samolotów - przekonywał.

Dodał, że LOT kupi maszyny, które podniosą komfort podróży i zapewnią stabilność przewoźnikowi. - Polski rząd stawia na stabilny rozwój transportu i pokazaliśmy, jak ogromne środki jesteśmy w stanie przeznaczyć na rozwój lotnictwa cywilnego – deklarował minister.

Z kolei minister transportu Francji Philippe Tabarot zwrócił uwagę, że LOT był ostatnią dużą europejską linią lotniczą, która nie korzystała z samolotów Airbusa.

W 2025 roku Airbus wyprodukował i dostarczył odbiorcom 400 maszyn A220. Jego maszyn serii A220 używa 20 linii na świecie, w tym takie, jak Delta, Air France, AirBaltic i JetBlue. Jego portfel zamówień sięga obecnie 900 samolotów.

Skąd pochodzą airbusy A220?

Producentem A220 jest Airbus Canada. W Mirabel w prowincji Quebec samolot jest składany z części produkowanych na całym świecie, z czego około 40 procent pochodzi z Europy. Niektóre elementy są produkowane w Polsce. Drugi ośrodek finalnego montażu znajduje się w Mobile w amerykańskim stanie Alabama. Pierwotnie A220 był projektem kanadyjskiego Bombardiera, określanym jako CSeries. Airbus przejął lotniczą część Bombardiera razem z projektem nowego samolotu. Pierwszy lot, jeszcze jako CS100 maszyna odbyła w 2013 r., w 2016 r. zaczęła latać u pierwszych klientów.

Koncern Airbus zajmuje się projektowaniem, produkcją i dostarczaniem produktów, usług i rozwiązań lotniczych w segmencie samolotów komercyjnych, śmigłowców, obronności, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwa dla klientów z całego świata. Najwięksi akcjonariusze to rządy Francji, Niemiec i Hiszpanii, mające odpowiednio 10,83, 10,82 i nieco ponad 4 procent akcji. Firma jest notowana na giełdach w Paryżu, Frankfurcie i w Hiszpanii. 

We Francji rozpoczęły się dzisiaj targi lotnicze „Paris Air Show”. To okazja do zamykania negocjacji i podpisywania umów w świecie lotniczym. Z Polski na podpisanie kontraktu pojechali prezes LOT-u i minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Zgodnie z umową Polacy mają odebrać w latach 2027-2031 40 nowych maszyn w dwóch wersjach: -100 i -300. Zastrzegli sobie też możliwość dokupienia kolejnych 44 samolotów. To pierwszy zakup airbusów przez polskiego przewoźnika, dotąd wybierał ona amerykańskie boeingi i brazylijskie embraery.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Wizz Air uprzedza - loty do Dubaju i Abu Zabi mogą trwać dłużej niż zwykle
Linie Lotnicze
Opłata za bagaż podręczny? Dziękuję, ale nie interesuje mnie to, nie polecę
Linie Lotnicze
Wizz Air dokłada Dortmund do swojej warszawskiej siatki
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Linie Lotnicze
Niemiecka ministra: Nie poprzemy pogorszenia praw pasażerów lotniczych