Warszawa najlepszym kierunkiem turystycznym w Europie. Trzaskowski: Mamy to!

142 tysiące głosów dały Warszawie zwycięstwo w konkursie European Best Destination 2023. Stolica Polski pokonała między innymi Ateny, Wiedeń i Pragę.

Publikacja: 10.02.2023 17:08

Warszawa najlepszym kierunkiem turystycznym w Europie. Trzaskowski: Mamy to!

Foto: Filip Frydrykiewicz

Organizatorzy plebiscytu European Best Destination na najatrakcyjniejszy kierunek turystyczny w Europie ogłosili dziś wyniki trwającej trzy tygodnie rywalizacji, w której uczestniczyło 21 miast. Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu okazała się Warszawa.

- Mamy to! Mamy zainteresowanie całego świata naszym miastem. Warszawa jest tego warta! - komentuje prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, cytowany w komunikacie w serwisie Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej modanamazowsze.pl.

- Miasto tak nowoczesne, prężnie się rozwijające, z niezwykłą historią. Stolica zieleni, wygody i wolnego czasu. Miasto kontrastów, w którym każdy znajdzie równowagę. Miasto, w którym kilka kilometrów od nowoczesnego, tętniącego życiem nowego centrum Warszawy i tuż obok zabytkowej starówki wśród zieleni wije się Wisła, prawdziwie dzika rzeka. Takie rzeczy tylko w Warszawie! Tytuł European Best Destiation 2023 to nie tylko prestiż. Zwycięzcy z poprzednich lat odnotowywali kilkunastoprocentowy wzrost liczby turystów - podkreśla prezydent.

W konkursie mieszkańcy 178 państw oddali 686 tysięcy głosów. 48 procent głosujących pochodziło z Europy, pozostali z innych kontynentów. Dokładny wynik Warszawy to 142 081 głosów internautów z ponad 130 krajów. Stolica Polski zdystansowała drugie w konkursie Ateny, które uzyskały 91 tysięcy głosów - aż o 50 tysięcy mniej od Warszawy. Pierwszą piątkę uzupełnia Maribor, Wiedeń i Cittadela.

Czytaj więcej

Warszawa walczy o tytuł najlepszego kierunku turystycznego. "Pomóżmy jej wygrać"

Przy okazji stolica Polski pobiła rekord wszech czasów konkursu European Best Destination. Do tej pory najwięcej, bo 138 tysięcy głosów, uzyskało Porto, zwycięzca z roku 2017. Warszawa pobiła ten rekord o 4 tysiące głosów.

Tytuł European Best Destination 2023 to nie tylko wyróżnienie, ale również wymierne korzyści. Doświadczenia poprzednich zwycięskich miast takich jak Wrocław, Porto czy Lubljana pokazują, że każde utytułowane miasto zyskuje na popularności. Piszą o nim największe światowe media branżowe, a turyści z całego świata zaczynają planować w nim pobyty. Zwycięzcy z poprzednich lat odnotowywali kilkunastoprocentowy wzrost ruchu turystycznego. W wypadku Zagrzebia, który przez trzy lata z rzędu zwyciężał w kategorii Best Christmas Market, wzrost wyniósł aż 41 procent.

- To ważne, aby dzisiejsze zwycięstwo przekuć w długofalowy sukces - mówi dyrektor Stołecznego Biura Turystyki Paweł Moras. - Dzisiaj, gdy oczy całego świata zwrócone są na Warszawę, mamy niebywałą okazję, by pokazać się z najlepszej strony i zadbać, by Warszawa już na stałe zamieszkała w świadomości turystów jako miejsce warte odwiedzania: atrakcyjne, otwarte i gościnne. Mamy potencjał, aby to osiągnąć. Sukces w konkursie zawdzięczamy w ogromnej mierze niezawodnej współpracy z naszymi kluczowymi partnerami: Warszawską Organizacją Turystyczną, Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną oraz Polską Organizacją Turystyczną. Jestem przekonany, że nasze dalsze działania będą równie owocne - dodaje.

Warszawa została doceniona i wyróżniona także w czterech dodatkowych kategoriach: Best Cultural Destination (stolica kultury), Best Destination for Food Lovers (stolica dobrego smaku), Safest Destinations in Europe (stolica bezpieczeństwa), Best Destinations for a city break (najlepsze miejsce na krótki wypad).

- Te wyróżnienia są potwierdzeniem atrakcyjności naszego miasta i różnorodności oferty, jaka czeka tu na turystów - mówi Paweł Moras.

Przypomnijmy, że w 2018 roku tytuł European Best Destinations zdobył Wrocław. Stolica Dolnego Śląska zdobyła ponad 41 tysięcy głosów internautów ze 146 krajów. Rok wcześniej blisko zwycięstwa był Gdańsk, zajmując ostatecznie trzecie miejsce.

Zwycięzcy ostatnich trzech edycji to słoweńska Lublana (2022), portugalska Braga (2021) i francuski Colmar (2020).

European Best Destination to organizacja promująca turystykę i kulturę w Europie (ma swoją siedzibę w Brukseli). Od kilkunastu lat organizuje plebiscyty m.in. na najładniejszy jarmark bożonarodzeniowy, najlepszy kurort narciarski i najatrakcyjniejsze turystycznie miasto. Spośród miast, które zgłoszą swoją kandydaturę, European Best Destination wybiera 20 uczestników końcowej rywalizacji. O nominacji decyduje uznana międzynarodowa marka, popularność wśród turystów i duża liczba pozytywnych opinii w internecie. Już sama nominacja ma wartość promocyjną - przyciąga uwagę użytkowników sieci i zwiększa liczbę publikacji w międzynarodowych mediach.

Tytułu European Best Destination wraz z oficjalnym logotypem mogą używać instytucje miejskie, media i branża turystyczna ze zwycięskiego miasta w publikacjach i innych materiałach promocyjnych przez cały rok. 

Organizatorzy plebiscytu European Best Destination na najatrakcyjniejszy kierunek turystyczny w Europie ogłosili dziś wyniki trwającej trzy tygodnie rywalizacji, w której uczestniczyło 21 miast. Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu okazała się Warszawa.

- Mamy to! Mamy zainteresowanie całego świata naszym miastem. Warszawa jest tego warta! - komentuje prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, cytowany w komunikacie w serwisie Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej modanamazowsze.pl.

Pozostało 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Popularne Trendy
Więcej turystów w Grecji, ale mniej pieniędzy. Przedsiębiorcy rozczarowani
Popularne Trendy
Oferta zimowa Join Up!
Popularne Trendy
Fourat Haddad, GTS Poland: Dzięki targom ITTF Warsaw mamy sukces
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Popularne Trendy
Wynajmowanie mieszkań turystom w Grecji kwitnie. Państwo też na tym korzysta
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni