Berlin: Wracamy do turystycznej formy. Jesteśmy w pierwszej trójce Europy

Berlin odwiedziło w zeszłym roku 10,4 miliona gości. Ruch turystyczny udało się więc odbudować w 75 procentach w porównaniu z rekordowym roku 2019 – podaje visitBerlin.

Publikacja: 26.02.2023 14:14

Ponad 10 milionów turystów odwiedziło Berlin w 2022 roku. Na zdjęciu Brama Brandenburska

Ponad 10 milionów turystów odwiedziło Berlin w 2022 roku. Na zdjęciu Brama Brandenburska

Foto: visitBerlin, Wolfgang Scholvien

10,4 miliona gości, którzy przyjechali do Berlina w 2022 roku wykupiło tam 26,5 miliona noclegów w hotelach i innych miejscach zakwaterowania, podał Urząd Statystyczny Kraju Związkowego Berlina-Brandenburgii – informuje organizacja zajmująca się promowaniem turystyki miasta visitBerlin. Liczba udzielonych noclegów w 2022 r. osiągnęła 78 procent wielkości sprzed kryzysu, przy liczbie gości równej około 75 procent tej z 2019 roku.

Większość zagranicznych gości z Ameryki

Rósł przy tym ruch gości zagranicznych. Podczas gdy w 2011 roku liczba noclegów obcokrajowców stanowiła 29 procent udziału, w ubiegłym roku liczba ta wzrosła do 38 procent. Głównym zagranicznym rynkiem źródłowym były Stany Zjednoczone, przed Wielką Brytanią, Holandią i Hiszpanią. To jednak sami turyści niemieccy, z 62-procentowym udziałem, byli nadal najważniejszą grupą odwiedzających. Goście coraz bardziej interesowali się kulturą i gastronomią.

Czytaj więcej

Niemiecka turystyka przyjazdowa jeszcze pod kreską

- Mimo niestabilnej sytuacji na świecie w 2022 roku udało nam się odbudować turystykę i branżę konferencyjną, która była kluczowa dla potęgi gospodarczej miasta – komentuje te dane senator ds. ekonomii, energetyki i przedsiębiorstw publicznych Stephan Schwarz, cytowany w komunikacie visitBerlin. - Nie chodzi o to, by być wyżej, szybciej czy dalej. Wykorzystaliśmy nasz program powrotu po pandemii do wsparcia przedsięwzięć i wydarzeń prezentujących Berlin jako centrum różnorodności, z szerokim spektrum rzeczy do zaoferowania poza zwykłymi atrakcjami. Berlin, Londyn, Paryż i Nowy Jork to liga najpopularniejszych wśród turystów miast i wierzę, że ten pozytywny trend utrzyma się w nadchodzących latach. Oznacza to jednak, że międzynarodowe połączenia Berlina muszą być dalej rozbudowywane. Dotyczy to zarówno pociągów – z większą liczbą połączeń w obrębie Niemiec i krajów sąsiednich, w szczególności Europy Wschodniej, jak i sieci pociągów nocnych, jak i połączeń z lotniska BER Airport.

Dyrektor generalny visitBerlin Burkhard Kieker dodaje: - Berlin zajmuje pozycję jednego z trzech najpopularniejszych kierunków, obok Paryża i Londynu. Ludzie doceniają kulturę i to, co ma do zaoferowania nasze globalne miasto.

Nowa normalność przynosi zmiany

Pandemia koronawirusa, wojna w Ukrainie i kryzys klimatyczny będą miały długoterminowy wpływ na zachowania podróżników odwiedzających Berlin – ocenia Visit Berlin w tym samym komunikacie. W tej sytuacji coraz ważniejszy jest zrównoważony rozwój, dlatego większość odwiedzających przyjeżdża pociągiem. Według badania visitBerlin większość użytkowników pociągów byłaby skłonna spędzić do 10 godzin w pociągu, aby odwiedzić Berlin.

Poprawę widać było w berlińskich atrakcjach turystycznych, muzeach i miejscach pamięci – skorzystało z nich około 80 procent liczby gości z 2019 roku. Miejskie sceny teatralne osiągnęły nawet ten sam poziom odwiedzających co przed pandemią koronawirusa.

Biznes konferencyjny nabiera tempa

VisitBerlin zwraca też uwagę na odradzanie się ruchu konferencyjnego. Jak czytamy, w zeszłym roku w Berlinie odbyło się wiele wydarzeń i konferencji B2B, zwłaszcza w sektorze medycznym. Wśród nich Światowy Kongres Międzynarodowego Towarzystwa Regeneracji Chrząstki i Ochrony Stawów i Światowy Kongres Międzynarodowego Towarzystwa Badań Serca i Światowy Szczyt Zdrowia. Odbyła się też „WeAreDevelopers World Congress”, jedna z największych konferencji deweloperów na świecie. Również organizatorzy wydarzeń biznesowych coraz częściej stawiają na zrównoważony rozwój, a 43 procent wydarzeń finansowanych przez Berliński Fundusz Kongresowy w 2022 roku zostało sfinansowanych na podstawie kryteriów zrównoważonego rozwoju.

Berliński Senat i visitBerlin wspierają odrodzenie branży turystycznej i eventowej. Prowadzą – czytamy w komunikacie - międzynarodowe kampanie reklamowe. Na przykład akcja „Odwiedź świat Berlina” miała na celu zachęcenie ludzi do odwiedzenia Berlina latem. Pod koniec roku zorganizowano z kolei ogólnokrajową kampanię zimową, która kierowała uwagę odbiorców na liczne firmy i centra handlowe w mieście i zainspirowała do przyjazdu na zakupy.

Czytaj więcej

Niemcy: Lokalne jest piękne. Wpadnij na kilka dni i się przekonaj

Były też spotkania z dziennikarzami i influencerami jak ogólnoeuropejski „Restart media roadshow” z wydarzeniami w Paryżu, Rzymie, Londynie, Warszawie, Amsterdamie, Oslo, Barcelonie i Madrycie. „W połączeniu z innymi wydarzeniami dla mediów i influencerów w Nowym Jorku, Los Angeles i Fort Lauderdale, sprawił, że Berlin był bardziej widoczny w międzynarodowych mediach podróżniczych”.

Aby przyciągnąć nowe konferencje i wydarzenia do Berlina, a tym samym zapoczątkować ponowne uruchomienie branży MICE, VisitBerlin Berlin Convention Office powołało w 2022 r. nową grupę zadaniową MICE Acquisition Taskforce. Jednym z największych środków finansowania dla branży eventowej był Bestival 2022 - 800 niemieckich i zagranicznych przedstawicieli branży eventowej i turystycznej spotkało się na tym wydarzeniu 25 i 26 sierpnia. Berliński Fundusz Kongresowy, utworzony w kwietniu 2021 roku przez Departament Gospodarki, Energii i Przedsiębiorstw Publicznych Senatu, żeby wesprzeć branżę konferencyjno-kongresową, został przedłużony do końca 2023 roku, a łączne finansowanie jednego wydarzenia zostało prawie podwojone – wylicza visitBerlin.

10,4 miliona gości, którzy przyjechali do Berlina w 2022 roku wykupiło tam 26,5 miliona noclegów w hotelach i innych miejscach zakwaterowania, podał Urząd Statystyczny Kraju Związkowego Berlina-Brandenburgii – informuje organizacja zajmująca się promowaniem turystyki miasta visitBerlin. Liczba udzielonych noclegów w 2022 r. osiągnęła 78 procent wielkości sprzed kryzysu, przy liczbie gości równej około 75 procent tej z 2019 roku.

Większość zagranicznych gości z Ameryki

Pozostało 92% artykułu
Popularne Trendy
Punkty informacji turystycznej mogą starać się o gwiazdki. Ruszyła certyfikacja
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Popularne Trendy
Turystyka daje Niemcom 9 procent PKB. "Politycy ją doceniają, ale mało dla niej robią"
Popularne Trendy
Do Hiszpanii przyjedzie 90 milionów turystów. "Ten motor napędzi gospodarkę"
Popularne Trendy
Badanie: Większość Polaków oszczędza, by wyjechać na wakacje
Popularne Trendy
Na Santorynie „rzeczywiście bywa tłoczono”. „Ale to można wyregulować limitami”