Berlin: Wracamy do turystycznej formy. Jesteśmy w pierwszej trójce Europy

Berlin odwiedziło w zeszłym roku 10,4 miliona gości. Ruch turystyczny udało się więc odbudować w 75 procentach w porównaniu z rekordowym roku 2019 – podaje visitBerlin.

Publikacja: 26.02.2023 14:14

Ponad 10 milionów turystów odwiedziło Berlin w 2022 roku. Na zdjęciu Brama Brandenburska

Ponad 10 milionów turystów odwiedziło Berlin w 2022 roku. Na zdjęciu Brama Brandenburska

Foto: visitBerlin, Wolfgang Scholvien

10,4 miliona gości, którzy przyjechali do Berlina w 2022 roku wykupiło tam 26,5 miliona noclegów w hotelach i innych miejscach zakwaterowania, podał Urząd Statystyczny Kraju Związkowego Berlina-Brandenburgii – informuje organizacja zajmująca się promowaniem turystyki miasta visitBerlin. Liczba udzielonych noclegów w 2022 r. osiągnęła 78 procent wielkości sprzed kryzysu, przy liczbie gości równej około 75 procent tej z 2019 roku.

Większość zagranicznych gości z Ameryki

Rósł przy tym ruch gości zagranicznych. Podczas gdy w 2011 roku liczba noclegów obcokrajowców stanowiła 29 procent udziału, w ubiegłym roku liczba ta wzrosła do 38 procent. Głównym zagranicznym rynkiem źródłowym były Stany Zjednoczone, przed Wielką Brytanią, Holandią i Hiszpanią. To jednak sami turyści niemieccy, z 62-procentowym udziałem, byli nadal najważniejszą grupą odwiedzających. Goście coraz bardziej interesowali się kulturą i gastronomią.

Czytaj więcej

Niemiecka turystyka przyjazdowa jeszcze pod kreską

- Mimo niestabilnej sytuacji na świecie w 2022 roku udało nam się odbudować turystykę i branżę konferencyjną, która była kluczowa dla potęgi gospodarczej miasta – komentuje te dane senator ds. ekonomii, energetyki i przedsiębiorstw publicznych Stephan Schwarz, cytowany w komunikacie visitBerlin. - Nie chodzi o to, by być wyżej, szybciej czy dalej. Wykorzystaliśmy nasz program powrotu po pandemii do wsparcia przedsięwzięć i wydarzeń prezentujących Berlin jako centrum różnorodności, z szerokim spektrum rzeczy do zaoferowania poza zwykłymi atrakcjami. Berlin, Londyn, Paryż i Nowy Jork to liga najpopularniejszych wśród turystów miast i wierzę, że ten pozytywny trend utrzyma się w nadchodzących latach. Oznacza to jednak, że międzynarodowe połączenia Berlina muszą być dalej rozbudowywane. Dotyczy to zarówno pociągów – z większą liczbą połączeń w obrębie Niemiec i krajów sąsiednich, w szczególności Europy Wschodniej, jak i sieci pociągów nocnych, jak i połączeń z lotniska BER Airport.

Dyrektor generalny visitBerlin Burkhard Kieker dodaje: - Berlin zajmuje pozycję jednego z trzech najpopularniejszych kierunków, obok Paryża i Londynu. Ludzie doceniają kulturę i to, co ma do zaoferowania nasze globalne miasto.

Nowa normalność przynosi zmiany

Pandemia koronawirusa, wojna w Ukrainie i kryzys klimatyczny będą miały długoterminowy wpływ na zachowania podróżników odwiedzających Berlin – ocenia Visit Berlin w tym samym komunikacie. W tej sytuacji coraz ważniejszy jest zrównoważony rozwój, dlatego większość odwiedzających przyjeżdża pociągiem. Według badania visitBerlin większość użytkowników pociągów byłaby skłonna spędzić do 10 godzin w pociągu, aby odwiedzić Berlin.

Poprawę widać było w berlińskich atrakcjach turystycznych, muzeach i miejscach pamięci – skorzystało z nich około 80 procent liczby gości z 2019 roku. Miejskie sceny teatralne osiągnęły nawet ten sam poziom odwiedzających co przed pandemią koronawirusa.

Biznes konferencyjny nabiera tempa

VisitBerlin zwraca też uwagę na odradzanie się ruchu konferencyjnego. Jak czytamy, w zeszłym roku w Berlinie odbyło się wiele wydarzeń i konferencji B2B, zwłaszcza w sektorze medycznym. Wśród nich Światowy Kongres Międzynarodowego Towarzystwa Regeneracji Chrząstki i Ochrony Stawów i Światowy Kongres Międzynarodowego Towarzystwa Badań Serca i Światowy Szczyt Zdrowia. Odbyła się też „WeAreDevelopers World Congress”, jedna z największych konferencji deweloperów na świecie. Również organizatorzy wydarzeń biznesowych coraz częściej stawiają na zrównoważony rozwój, a 43 procent wydarzeń finansowanych przez Berliński Fundusz Kongresowy w 2022 roku zostało sfinansowanych na podstawie kryteriów zrównoważonego rozwoju.

Berliński Senat i visitBerlin wspierają odrodzenie branży turystycznej i eventowej. Prowadzą – czytamy w komunikacie - międzynarodowe kampanie reklamowe. Na przykład akcja „Odwiedź świat Berlina” miała na celu zachęcenie ludzi do odwiedzenia Berlina latem. Pod koniec roku zorganizowano z kolei ogólnokrajową kampanię zimową, która kierowała uwagę odbiorców na liczne firmy i centra handlowe w mieście i zainspirowała do przyjazdu na zakupy.

Czytaj więcej

Niemcy: Lokalne jest piękne. Wpadnij na kilka dni i się przekonaj

Były też spotkania z dziennikarzami i influencerami jak ogólnoeuropejski „Restart media roadshow” z wydarzeniami w Paryżu, Rzymie, Londynie, Warszawie, Amsterdamie, Oslo, Barcelonie i Madrycie. „W połączeniu z innymi wydarzeniami dla mediów i influencerów w Nowym Jorku, Los Angeles i Fort Lauderdale, sprawił, że Berlin był bardziej widoczny w międzynarodowych mediach podróżniczych”.

Aby przyciągnąć nowe konferencje i wydarzenia do Berlina, a tym samym zapoczątkować ponowne uruchomienie branży MICE, VisitBerlin Berlin Convention Office powołało w 2022 r. nową grupę zadaniową MICE Acquisition Taskforce. Jednym z największych środków finansowania dla branży eventowej był Bestival 2022 - 800 niemieckich i zagranicznych przedstawicieli branży eventowej i turystycznej spotkało się na tym wydarzeniu 25 i 26 sierpnia. Berliński Fundusz Kongresowy, utworzony w kwietniu 2021 roku przez Departament Gospodarki, Energii i Przedsiębiorstw Publicznych Senatu, żeby wesprzeć branżę konferencyjno-kongresową, został przedłużony do końca 2023 roku, a łączne finansowanie jednego wydarzenia zostało prawie podwojone – wylicza visitBerlin.

10,4 miliona gości, którzy przyjechali do Berlina w 2022 roku wykupiło tam 26,5 miliona noclegów w hotelach i innych miejscach zakwaterowania, podał Urząd Statystyczny Kraju Związkowego Berlina-Brandenburgii – informuje organizacja zajmująca się promowaniem turystyki miasta visitBerlin. Liczba udzielonych noclegów w 2022 r. osiągnęła 78 procent wielkości sprzed kryzysu, przy liczbie gości równej około 75 procent tej z 2019 roku.

Większość zagranicznych gości z Ameryki

Pozostało 92% artykułu
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Turyści w kwestiach klimatycznych są jak schizofrenicy
Popularne Trendy
Amerykanie planują wakacje. Na szczycie listy marzeń europejska stolica
Popularne Trendy
Badanie. 60 procent Polaków nie planuje wyjazdu na majówkę
Popularne Trendy
Nowy rok - nowy rekord Polaków w Chorwacji. „Między nami są dobre wibracje”
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO