Środki mające powstrzymać epidemię doprowadziły do drastycznego ograniczenia działalności transportowej. Dla przykładu – w połowie kwietnia ruch lotniczy był mniejszy o około 90 procent niż rok wcześniej, kolejowe przewozy pasażerskie zmniejszyły się o 85 procent, regionalne koleje pasażerskie o 80 procent, korzystanie ze statków wycieczkowych i pasażerskich – o 90 procent.
CZYTAJ TEŻ: Komisja Europejska: Vouchery są złe, otwieranie granic dobre
Zdrowie obywateli, w tym pracowników transportu i pasażerów, pozostanie priorytetem, jednak powoli zaczniemy podróżować. Najpierw po Europie, a wkrótce i po świecie. Jednak bez wątpienia stopniowe przywracanie usług transportowych i łączności będzie w pełni zależne od ocen epidemiologicznych i zastosowania szczepień przeciw Covid-19.
Wytyczne Komisji Europejskiej składają się z ogólnych zasad mających zastosowanie do wszystkich usług transportu i z konkretnych zaleceń dla każdego jego rodzaju. Wszystkie rodzaje usług transportowych powinny być stopniowo wznawiane z zastrzeżeniem faktycznego wdrożenia proporcjonalnych i skutecznych środków ochrony zdrowia pracowników transportu i pasażerów. Przy tym procedury ochrony powinny być stale monitorowane, tak aby mogły, w stosownych sytuacjach, zostać ponownie ocenione i dostosowane do zmieniającej się sytuacji. Tam, gdzie istnieje kilka możliwości osiągnięcia porównywalnych skutków zapewnienia zdrowia pracowników i pasażerów, należy wybierać najmniej kosztowną.
Zaleca się wzmożone i regularne czyszczenie, dezynfekowanie i wentylowanie węzłów transportowych i pojazdów, zamiast stosowania całkowitego zakazu. Należy wzmocnić utrzymanie niezakłóconego przepływu i zabezpieczenia dostaw towarów, w tym maksymalnie 15 minut dla przekraczania granic zielonego pasa ruchu.