Turystyczny Dziennikarz Roku to konkurs, którego celem jest wyróżnienie najlepszych materiałów dziennikarskich promujących Polskę jako kierunek turystyczny, wyjaśnia POT w komunikacie.
– Dziennikarze turystyczni mają bardzo ważne i odpowiedzialne zadanie. To od nich większość Polaków dowiaduje się o miejscach, które warto odwiedzić. Zależało nam na tym, by docenić wkład żurnalistów i fotografów w popularyzację polskiej turystyki krajowej. Kapituła konkursu miała niezwykle trudne zadanie. Wiele nadesłanych prac było oryginalnych i w ciekawy sposób przedstawiało krajowe atrakcje turystyczne – mówił podczas gali wręczenia nagród prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Robert Andrzejczyk, cytowany w komunikacie.
Do konkursu można było zgłaszać artykuły prasowe, audycje radiowe, materiały wideo, fotoreportaże i programy telewizyjne, które powstały w 2018 roku. Choć była to pierwsza odsłona konkursu, dziennikarze nadesłali aż 214 prac (najwięcej, 127, w kategorii artykuł), z których kapituła wybrała po jednej w każdej kategorii.
Tytuł Turystycznego Dziennikarza Roku 2018 w kategorii artykuł otrzymała Agnieszka Rodowicz za artykuł „Podkarpacie. Jeden z tysiąca”, który ukazał się w magazynie „Podróże”. Autorka przemierzyła województwo podkarpackie szlakiem koralików, które tworzą piękne ozdoby, tak zwane krywulki.
Turystycznym Dziennikarzem Roku 2018 w kategorii audycja radiowa został Roman Czejarek z Programu 1 Polskiego Radia. Nagrodę otrzymał za dwie audycje „Jedyne takie miejsce”. Pierwsza dotyczyła Ćmielowa, królestwa polskiej porcelany, druga natomiast poniemieckich bunkrów w Międzyrzeczu, w których dziś żyją nietoperze.