Wild: Megalotnisko to dobra lokata kapitału

Fot. msp.gov.pl

Centralne lotnisko powinno być gotowe za dziesięć lat. Kosztować będzie 30 miliardów złotych. Inwestycja opłaci się tym, którzy wyłożą na nią kapitał – mówi pełnomocnik rządu

– Centralny Port Komunikacyjny ma przynosić zysk. Inwestowanie w porty lotnicze jest uznawane za dobrą lokatę kapitału – wyjaśniał pełnomocnik rządu do tej inwestycji Mikołaj Wild podczas posiedzenia senackiej komisji infrastruktury.

Jak zaznaczył, trwają prace inicjujące projekt. – Przewidujemy, że same prace budowlane będą trwać 5-6 lat. Powinny one wystartować w przeciągu 3-4 lat. Zakładamy, że inwestycja będzie gotowa za 10 lat, czyli do połowy roku 2027 – mówił. Dodał, że według analiz, koszty lotniska i niezbędnej infrastruktury to około 30 mld złotych.

Jak tłumaczył Wild, Centralny Port Komunikacyjny „jest czymś więcej, niż tylko lotniskiem znakomicie skomunikowanym z centrum aglomeracji warszawskiej czy aglomeracji łódzkiej”.

Wild powiedział, że port powstanie tuż przy istniejącej już infrastrukturze kolejowej, albo gdzieś na trasie, w oparciu o studium wykonalności do kolei dużych prędkości i w bezpośredniej bliskości autostrady.

– Lotnisko ma być położone między Warszawą a Łodzią – to jest jedno z podstawowych założeń. Lokowanie lotnisk w większej odległości niż 50 km od centrum aglomeracji jest obarczone zbyt dużym ryzykiem. Trudno jest zachęcić pasażerów, żeby podróżowali więcej niż 50 km z portu lotniczego do centrum miasta – wyjaśniał.

Jak mówił, od dawna trwały prace studialne na temat budowy takiego portu dla Polski, a „w związku z gwałtownym wzrostem ruchu lotniczego, należało podjąć decyzje, ponieważ około 2020 roku port Chopina zbliży się do granic swojej przepustowości”.

Jak dodał, Centralny Port Komunikacyjny to warunek rozwoju PLL LOT. – LOT jest przewoźnikiem obsługującym ruch tranzytowy, a zatem wraz z kresem przepustowości Lotniska Chopina, które stanowi hub dla tej linii, spółka LOT natrafiłaby na barierę w rozwoju – tłumaczył.

Zaznaczył jednak, że CPK w założeniu ma być otwarty dla wszystkich przewoźników, którzy byliby zainteresowani korzystaniem z niego. – Jako państwo mamy wiele do zaoferowania. Lokujemy najbardziej na wschód wysunięty węzeł lotniczy w Unii Europejskiej. Mamy zatem istotną przewagę przy ruchu na kierunki wschodnie, w szczególności jeśli chodzi o Chiny – podkreślił.

Jednym z argumentów za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina – największy port w kraju, obsługujący około 38 procent ruchu pasażerskiego w Polsce – zaczyna być bliskie wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku – według szacunków – ma to być 14 milionów. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 milionów osób rocznie.

Polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły prawie 34 milionów pasażerów – o 12 procent więcej niż w 2015 roku. Według prognoz, w roku 2030 będzie to 60 milionów podróżnych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Europejscy agenci walczą o równy dostęp do biletów lotniczych

Równe i przejrzyste zasady dostępu do biletów lotniczych to problem zajmujący europejskich agentów turystycznych. ...

Niemieccy agenci sprzedają więcej rejsów

Rejsy wycieczkowe zyskały uznanie niemieckich turystów. Co ważne dla agentów, ten rodzaj oferty klienci ...

Brytyjski Jet2.com sprzedaje już przyszłe lato

Linie lotnicze Jet2.com i należący do nich touroperator Jet2holidays ogłosiły już program na lato ...

Singapur najdroższy do życia

Singapur, czwarty raz z rzędu, został uznany za najdroższe miasto świata Coroczny ranking przygotowany ...

Koronawirus: Pozew zbiorowy za narażenie zdrowia na nartach

Z powodu zbyt późnej reakcji władz Tyrolu kilkuset turystów mogło się tam zarazić koronawirusem, ...

Itaka pomogła wybudować szkołę na Madagaskarze

Dzięki dofinansowaniu przez biuro podróży Itaka i programu pomocowego prowadzonego przez UNICEF na Madagaskarze ...