Lufthasa i Etihad zaprzeczają fuzji

AFP

Lufthasa i Etihad zaprzeczają informacji włoskiego dziennika, jakoby rozmawiały o fuzji

„Il Messaggero” napisał (bez podania źródeł), że kierownictwa obu przewoźników sondowały od tygodni możliwość kupienia przez linię z Abu Zabi 30-40 procent udziałów w Lufthansie, poprzez podwyższenie swojego kapitału. Ta operacja miałaby utorować drogę fuzji.

Lufthansa nie prowadzi rozmów z Etihad Airways o przejęciu udziałów w niemieckiej linii — stwierdziły dwie osoby znające sytuację. — Możemy potwierdzić, że nie zamierzamy przejąć finansowego udziału w Lufthansie — oświadczył z kolei rzecznik Etihadu w związku z zamieszczeniem przez „The Wall Street Journal” wypowiedzi prezesa tej linii Jamesa Hogana, że jest zainteresowany bliższym partnerstwem, ale nie kupowaniem akcji.

Lutfhansa i Etihad podpisały w grudniu umowę o wspólnej rezerwacji miejsc (code-sharing) po wynajęciu przez Niemców 38 samolotów z załogami od Air Berlina, należącego do linii znad Zatoki. Jeden z przedstawicieli niemieckiego koncernu wyjaśnił, że obie linie rozmawiają, ale o współpracy w code-sharingu i cateringu.

Etihad szuka sposobów wydobycia ze strat Air Berlin i Alitalii, w których kupił udziały w 2011 i 2014 roku w ramach strategii rozwijania siatki połączeń, ale dotąd nie udało mu się ożywić obu linii. Hogan stwierdził, że inne linie, w które Etihad zainwestował – Jet Airways, Air Serbia, Air Seychelles, Virgin Australia i Etihad Regional – zwiększyły efektywność i zyski. – Mamy jednak do czynienia z większymi wyzwaniami w Air Berlin i Alitalii. Obie działają w bardzo konkurencyjnych warunkach i muszą rozwiązać stare kwestie. Trzymamy się naszej strategii partnerstwa kapitałowego, bo bardzo dużo nam daje — powiedział w Dublinie Hogan, cytowany przez „WSJ”.

Szefowie Lufthansy powtarzali w ostatnich tygodniach, że ich uwaga skupia się na zintegrowaniu samolotów z Air Berlina i na przejmowaniu Brussels Airlines.

Analitycy zareagowali sceptycznie na informację włoskiego dziennika ze względu na przepisy o własności w transporcie lotniczym i na wątpliwe korzyści dla Lufthansy. W Europie linia musi należeć w większości do unijnych inwestorów, aby mieć prawo do latania. Lufthansa ma 69 procent kapitału niemieckiego, 13 procent amerykańskiego i 9 procent międzynarodowego. Ponadto, gdyby Etihad chciał kupić 30 procent Lufthansy, to zgodnie z niemieckimi przepisami musiałby też ogłosić publiczną ofertę kupna całości, a do tego nie dopuściłby rząd w Berlinie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Grupa TUI z dwucyfrowym zyskiem

Ponad 20 milionów klientów, 19,2 miliarda euro przychodu i 12 procent zysku operacyjnego – ...

Jechałeś koleją? Muzeum zwiedzisz taniej

Od lipca podróżni, którzy wybiorą się na wycieczkę Kolejami Śląskimi do Katowic, będą mogli ...

Grecja liczy na turystyczny rekord

O 1,5 miliona ludzi więcej niż rok wcześniej ma odwiedzić Grecję w tym roku ...

PIT ostrzega przed „Rzetelną firmą”

Polska Izba Turystyki ostrzega swoich członków przed „komercyjnymi ofertami certyfikatów rzetelności”. Choć wprost nie ...

Sąd: Lotnisko odpowiada za długie kontrole

Gdy pasażer spóźni się na samolot z powodu zbyt długiej kolejki do odprawy bezpieczeństwa, ...

Rzym zasypany śniegiem

Rzym jest całkowicie sparaliżowany z powodu obfitych opadów śniegu. Z obawy o bezpieczeństwo turystów ...