Na lotnisku dowiedziała się, że nie poleci przez błędy w systemie online

Rezerwując lot w internecie, trzeba uważać, bo system obsługujący stronę z rezerwacjami automatycznie zmienia dane pasażera. Później nie wszystkie linie lotnicze uznają reklamacje

Publikacja: 14.05.2019 00:59

Na lotnisku dowiedziała się, że nie poleci przez błędy w systemie online

Foto: Fotolia

W ostatnim kwartale do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) wpłynęło kilkanaście zgłoszeń od osób, które przez internet rezerwowały podróż samolotem. Jak się później okazało, doszło przy tym do automatycznego wprowadzenia błędnych danych pasażera, co spowodowało naliczenie dodatkowych opłat w czasie odprawy.

Według ECK system obsługujący rezerwację pobierał błędne dane z wcześniej zapamiętanej karty kredytowej, z kont na innych portalach lub automatycznie wybierał właściciela konta. Niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Ale nie w każdym przypadku.

Jedna z takich spraw, która trafiła do ECK, dotyczyła polskiej konsumentki, która próbowała za pośrednictwem swojego konta dokonać rezerwacji biletu dla siostry. Zgodnie z formularzem rezerwacyjnym wprowadziła jej imię i nazwisko, dodała usługi i w dolnej części strony (nie widząc wyżej uzupełnionych danych) dokonała płatności za pomocą karty kredytowej innej osoby. System automatycznie zmienił wprowadzone nazwisko na dane posiadacza karty płatniczej.

Czytaj też: „Linie lotnicze chcą mieć kontakt z pasażerem”.

Konsumentka błąd zauważyła dopiero przed odprawą i od razu wysłała reklamację. Linia lotnicza ją odrzuciła i zasugerowała odpłatną zmianę nazwiska. Konsumentka była w sytuacji bez wyjścia, dlatego opłaciła zmianę. Przeprowadziła później symulację, podczas której jej podejrzenia się potwierdziły. Sprawę przekazała ECK. Polskie centrum wraz z irlandzkim odpowiednikiem pomogło jej odzyskać 115 euro opłacone za zmianę nazwiska.

ECK radzi, że jeżeli przewoźnik nie oferuje możliwości sprostowania danych, a doszło do automatycznej ich zamiany w czasie rezerwacji, w pierwszej kolejności trzeba zgłosić pisemną skargę. Warto do niej dołączyć na przykład samodzielnie nagrany filmik pokazujący, jak zmieniają się rekordy w okienkach. Im więcej jest dowodów przemawiających za błędem strony internetowej, a nie osoby dokonującej rezerwacji, tym lepiej. Warto zadbać o dowody w tym samym dniu, w którym wystąpił problem. Bywa, że reklamacja zostanie odrzucona, a linia lotnicza zarejestrowana jest w innym kraju Unii Europejskiej. Wówczas skargę można zgłosić do ECK. ECK przyznaje, że takie przypadki są trudne do udowodnienia, dlatego najlepiej zachować ostrożność w procesie rezerwacji.

Zobacz też: „Nowy rzecznik praw pasażerów linii lotniczych – broń na kapiszony?”.

Lepiej więc ustrzec się problemów i rezerwując lot, wyłączyć automatyczne wypełnianie rubryczek. Jak? Nie wolno wiązać kont. W tym celu trzeba unikać logowania się za pomocą innego portalu społecznościowego lub serwisu pocztowego. Nie powinno się również podawać hasła do swojego e-maila (zdarza się, że serwisy internetowe o nie proszą). Po wprowadzeniu danych karty trzeba się upewnić, czy nie zmieniono danych pasażera. Nie należy się godzić na podpowiedzi systemu (na przykład po wpisaniu pierwszej litery system sugeruje imię, po jego wyborze uzupełnia pozostałe pola samodzielnie). Warto też wcześniej usunąć pliki cookie w przeglądarce internetowej. ECK radzi, by zweryfikować rezerwację po otrzymaniu e-mailowego potwierdzenia.

W ostatnim kwartale do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) wpłynęło kilkanaście zgłoszeń od osób, które przez internet rezerwowały podróż samolotem. Jak się później okazało, doszło przy tym do automatycznego wprowadzenia błędnych danych pasażera, co spowodowało naliczenie dodatkowych opłat w czasie odprawy.

Według ECK system obsługujący rezerwację pobierał błędne dane z wcześniej zapamiętanej karty kredytowej, z kont na innych portalach lub automatycznie wybierał właściciela konta. Niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Ale nie w każdym przypadku.

Pozostało 80% artykułu
Przejazdy
Bruksela: Zmusić koleje do sprzedawania biletów przez agentów internetowych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przejazdy
Lotnisko Chopina – w lipcu najlepsze wyniki od początku pandemii
Przejazdy
Wizz Air: W sierpniu będziemy latać jak przed pandemią
Przejazdy
Lotnisko Chopina: W marcu czartery rosły nam najmocniej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przejazdy
Zakaz lotów przedłużony do końca roku