Na lotnisku dowiedziała się, że nie poleci przez błędy w systemie online

Fotolia

Rezerwując lot w internecie, trzeba uważać, bo system obsługujący stronę z rezerwacjami automatycznie zmienia dane pasażera. Później nie wszystkie linie lotnicze uznają reklamacje

W ostatnim kwartale do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) wpłynęło kilkanaście zgłoszeń od osób, które przez internet rezerwowały podróż samolotem. Jak się później okazało, doszło przy tym do automatycznego wprowadzenia błędnych danych pasażera, co spowodowało naliczenie dodatkowych opłat w czasie odprawy.

Według ECK system obsługujący rezerwację pobierał błędne dane z wcześniej zapamiętanej karty kredytowej, z kont na innych portalach lub automatycznie wybierał właściciela konta. Niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Ale nie w każdym przypadku.

Jedna z takich spraw, która trafiła do ECK, dotyczyła polskiej konsumentki, która próbowała za pośrednictwem swojego konta dokonać rezerwacji biletu dla siostry. Zgodnie z formularzem rezerwacyjnym wprowadziła jej imię i nazwisko, dodała usługi i w dolnej części strony (nie widząc wyżej uzupełnionych danych) dokonała płatności za pomocą karty kredytowej innej osoby. System automatycznie zmienił wprowadzone nazwisko na dane posiadacza karty płatniczej.

Czytaj też: „Linie lotnicze chcą mieć kontakt z pasażerem”.

Konsumentka błąd zauważyła dopiero przed odprawą i od razu wysłała reklamację. Linia lotnicza ją odrzuciła i zasugerowała odpłatną zmianę nazwiska. Konsumentka była w sytuacji bez wyjścia, dlatego opłaciła zmianę. Przeprowadziła później symulację, podczas której jej podejrzenia się potwierdziły. Sprawę przekazała ECK. Polskie centrum wraz z irlandzkim odpowiednikiem pomogło jej odzyskać 115 euro opłacone za zmianę nazwiska.

ECK radzi, że jeżeli przewoźnik nie oferuje możliwości sprostowania danych, a doszło do automatycznej ich zamiany w czasie rezerwacji, w pierwszej kolejności trzeba zgłosić pisemną skargę. Warto do niej dołączyć na przykład samodzielnie nagrany filmik pokazujący, jak zmieniają się rekordy w okienkach. Im więcej jest dowodów przemawiających za błędem strony internetowej, a nie osoby dokonującej rezerwacji, tym lepiej. Warto zadbać o dowody w tym samym dniu, w którym wystąpił problem. Bywa, że reklamacja zostanie odrzucona, a linia lotnicza zarejestrowana jest w innym kraju Unii Europejskiej. Wówczas skargę można zgłosić do ECK. ECK przyznaje, że takie przypadki są trudne do udowodnienia, dlatego najlepiej zachować ostrożność w procesie rezerwacji.

Zobacz też: „Nowy rzecznik praw pasażerów linii lotniczych – broń na kapiszony?”.

Lepiej więc ustrzec się problemów i rezerwując lot, wyłączyć automatyczne wypełnianie rubryczek. Jak? Nie wolno wiązać kont. W tym celu trzeba unikać logowania się za pomocą innego portalu społecznościowego lub serwisu pocztowego. Nie powinno się również podawać hasła do swojego e-maila (zdarza się, że serwisy internetowe o nie proszą). Po wprowadzeniu danych karty trzeba się upewnić, czy nie zmieniono danych pasażera. Nie należy się godzić na podpowiedzi systemu (na przykład po wpisaniu pierwszej litery system sugeruje imię, po jego wyborze uzupełnia pozostałe pola samodzielnie). Warto też wcześniej usunąć pliki cookie w przeglądarce internetowej. ECK radzi, by zweryfikować rezerwację po otrzymaniu e-mailowego potwierdzenia.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Antalya popularna jak nigdy dotąd

Ponad 8,19 miliona turystów zagranicznych odwiedziło w pierwszych siedmiu miesiącach roku turecką Antalyę. To ...

Do dalekich krajów częściej z rodziną

Wśród brytyjskich rodzin rośnie popularność wyjazdów do dalekich krajów – wynika z „Wakacyjnego raportu” ...

Więcej pasażerów na greckich lotniskach

54,5 miliona pasażerów z kraju i zagranicy skorzystało od stycznia do września z greckich ...

Al-Baker tworzy we Włoszech nowego narodowego przewoźnika

We Włoszech powstaje z połączenia Meridiany i Air Italy nowa linia lotnicza. Stoi za ...

Eholiday: Mamy potencjał, by stać się ważnym graczem na krajowym rynku

– Przełomowy był dla nas rok 2015. A w bardzo dobrym zeszłym roku wzrost ...

Wakacje.pl zwolniły kilkadziesiąt osób

Turystyczna sieć agencyjna Wakacje.pl zwolniła kilkadziesiąt osób – podaje serwis Wirtualnemedia.pl. – Ta decyzja ...