Latanie nigdy nie było bezpieczniejsze

Fot. materiały prasowe

Mimo że na świecie lata samolotami coraz więcej ludzi, lata 2017 i 2018 należały do najbezpieczniejszych w tym środku transportu.

Według najnowszego raportu Allianz i Uniwersytetu Lotnictwa Embry-Riddle, uniwersytetu specjalizującego się w lotnictwie, „Ryzyka lotnicze 2020” trzy z ostatnich czterech lat były najbezpieczniejsze w historii lotnictwa – podaje w komunikacie rzeczniczka Allianz w Polsce Marta Nowicka.

Według raportu rocznie z transportu lotniczego korzysta cztery miliardy ludzi. W 2017 r. pierwszy raz od co najmniej 60 lat nie było ofiar śmiertelnych podczas lotów odrzutowców pasażerskich. To sprawiło, że był to najbezpieczniejszy rok w historii. Z kolei rok 2018, w którym odnotowano łącznie 15 wypadków lotniczych z udziałem 556 ofiar, okazał się trzecim najbezpieczniejszym w historii – według statystyk z Aviation Safety Network. Na trzecim miejscu w tej kategorii uplasował się rok 2015.

CZYTAJ: „Fakt”: Dreamliner o krok od katastrofy. LOT: To zwykła awaria

Jak więc zauważono w raporcie, śmierć w wypadku lotniczym podczas rejsu komercyjnego jest bardzo mało prawdopodobna, w porównaniu z transportem innymi pojazdami, jak np. samochód lub rower. Co więcej, jest większe prawdopodobieństwo śmierci w wyniku takich nieoczekiwanych zdarzeń jak przypadkowy wystrzał z broni palnej niż w wyniku katastrofy lotniczej.

Poprawę bezpieczeństwa lotniczego można przypisać kilku czynnikom: ulepszeniom w samych samolotach, nowym technologiom, lepszym wyszkoleniom pilotów, poprawie procesów produkcyjnych, operacji lotniczych i regulacji – wylicza Nowicka w komunikacie. Ulepszenia aerodynamiczne, samoloty typu „fly-by-wire” i skuteczniejsze kontrole miały znaczący wpływ na bezpieczeństwo w ostatnich dziesięcioleciach. „Dodatkowo, producenci silników prawie wyeliminowali ryzyko ich awarii. Co więcej, radio i awionika są dziś niezwykle precyzyjne, a ulepszona technologia kontroli ruchu lotniczego i lepsze systemy [zapobiegające] kolizji także przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa”.

– Piloci mają teraz znacznie więcej informacji podawanych na bieżąco, a systemy nawigacyjne podają pozycję statku powietrznego z dokładnością do jednej tysięcznej mili – wyjaśnia cytowany w komunikacie adiunkt w dziedzinie lotnictwa i bezpieczeństwa pracy Uniwersytetu Lotnictwa Embry-Riddle E. David Williams. Dzięki nauce branża lotnicza lepiej poznała wpływ latania na zachowania ludzi pracujących w powietrzu.

Raport wskazuje jednak, że trzeba się liczyć z większą liczbą turbulencji. Spowodują je zmiany klimatu – w szczególności będzie to odczuwalne na trasach między Europą i Ameryką Północną. W lipcu tego roku prawie 40 osób zostało rannych podczas lotu maszyny Air Canada z Vancouver do Sydney, który wpadł w turbulencje. To tylko jeden z wielu incydentów, które zdarzają się podczas lotów każdego dnia na świecie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemcy chcą ubezpieczeń od upadku linii lotniczych

Niemieckie Stowarzyszenie Urzędów Ochrony Konsumentów chce, by linie lotnicze zabezpieczały się przed skutkami upadłości ...

Orbis przejmuje dwa hotele w Rumunii

Orbis podpisał umowę o zarządzanie dwoma hotelami w rumuńskim porcie Galati. Po modernizacji, która ...

Lufthansa poleci z Pyrzowic do Monachium

27 marca Lufthansa uruchomi połączenie między portem w podkatowickich Pyrzowicach a Monachium. Kierunek obsługiwany ...

Na Lotnisku Chopina 14-procentowy wzrost

11,9 miliona osób obsłużyło Lotnisko Chopina w tym roku do końca sierpnia. To o ...

PKP Intercity: Więcej wagonów na święta i Nowy Rok

PKP Intercity zapowiada dołączanie do pociągów dodatkowych wagonów i uruchomienie dodatkowych składów na święta ...

Ryanair: Pilotów nam nie zabraknie

Tani irlandzki przewoźnik ogłosił, że rozwiązał problem braku pilotów. Ciągle jednak jeszcze negocjuje warunki ...