Macedonia na TT Warsaw: Poznaj nasze dziedzictwo

Macedonia ma do zaoferowania turystom coś więcej niż tylko zachwycające krajobrazy. To kraj o bogatym dziedzictwie kulturowym i ciekawej historii – zapewniali podczas targów TT Warsaw przedstawiciele Macedonii w Polsce

Publikacja: 24.11.2017 09:55

Macedonia na TT Warsaw: Poznaj nasze dziedzictwo

Foto: archiwum prywatne, Krzysztof Lisowski klis Krzysztof Lisowski

Podczas pierwszego dnia targów TT Warsaw Macedonia zorganizowała prezentację na temat swoich walorów i możliwości turystycznych. Przedstawiciele tamtejszej Agencji Promocji i Wspierania Turystyki oraz ambasady Macedonii w Polsce zapowiedzieli zwiększoną obecność na polskim rynku.

– Macedonia przyciągnęła w ciągu ostatnich miesięcy już sporo uwagi polskich mediów. Mamy nadzieję, że podobnie będzie także w przyszłym roku, gdyż planujemy przeprowadzenie działań promujących Macedonię jako atrakcyjny kierunek wyjazdów turystycznych – powiedziała w rozmowie z Turystyką.rp.pl Gorica Atanasova-Gjorevska, chargé d’affaires ambasady Republiki Macedonii w Polsce. – Spodziewam się, że zainteresowanie naszym krajem ze strony polskich turystów będzie rosło. Jest bowiem wiele elementów, które mogą zainteresować Polaków: nie tylko wspaniałe krajobrazy, ale także dziedzictwo historyczno-kulturowe – dodał.

Mimo że Macedonia jest niewielkim krajem leżącym pośrodku Półwyspu Bałkańskiego (tylko 2 mln mieszkańców i powierzchnia około 26 tys. km kwadratowych, czyli mniej więcej tyle, co województwo wielkopolskie), to obfituje w wiele różnorodnych atrakcji. – Szczególnie zadowoleni powinni być wielbiciele górskich wycieczek i narciarstwa, ponieważ większość kraju zajmują góry – zachwalała podczas konferencji Zhivka Cvetkoska-Andonoska z macedońskiej Agencji Promocji i Wspierania Turystyki. Jak wyliczyła turyści mają do dyspozycji 38 pasm górskich i 20 szczytów o wysokości powyżej 2 tys. metrów n.p.m. Macedoński kurort Popova Šapka, położony na wysokości 1700-2700 m n.p.m., został uznany w zeszłym roku przez magazyn „Guardian” za jeden z najlepszych europejskich ośrodków narciarskich.

Jednak nie tylko góry są znakiem rozpoznawczym Macedonii. Jedną z głównych atrakcji turystycznych jest zwiedzanie stolicy tego kraju, Skopje, łączącej nowoczesność i klimat orientu. Godne obejrzenia są tu m.in. starówka, liczne pomniki, fontanny, a także zabytki z czasów Imperium Osmańskiego.

Sporo turystów przyciągają także macedońskie klasztory, m.in. Treskawec położony wśród skał w górach Babuna, św. Jana Chrzciciela (Jowana Bigorskiego) leżący na terenie parku narodowego Mawrowo, a także św. Nauma usytuowany na skale opadającej wprost do jeziora Ochrydzkiego, które jest nie tylko największym zbiornikiem wody pitnej w Europie, lecz także popularnym kąpieliskiem z licznymi plażami. Jezioro wraz z położoną obok Ochrydą wpisane jest na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO i jest jedną z największych atrakcji Macedonii. Jak podkreśla Zhivka Cvetkoska-Andonoska, znakiem rozpoznawczym Macedonii są także specjały tamtejszej kuchni, m.in. rakija, sery i ajwar.

Z danych World Tourism Organization wynika, że w 2016 roku Macedonię odwiedziło około pół miliona turystów, co oznacza około 5-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2015. Najczęściej do Macedonii przyjeżdżają goście z Turcji, Serbii, Grecji, Holandii i Bułgarii. Polacy stanowią na razie niewielki odsetek gości, ale macedońska Agencja Promocji i Wspierania Turystyki liczy, że w najbliższych latach ich liczba znacznie wzrośnie.

Gabriela Mańka-Sokullu, właścicielka katowickiego biura podróży Rego-Bis, podkreśla w rozmowie z Turystyką.rp.pl, że jej biuro jako pierwsze w Polsce wprowadziło do swojej oferty wycieczki do Macedonii. – Na razie dostępne są dla naszych wycieczek loty z Katowic, ale już wkrótce wprowadzimy do oferty także wyloty z Warszawy. Naszym zdaniem wyjazdy do Macedonii będą cieszyły się coraz większą popularnością. Sprzedajemy coraz więcej wycieczek do tego kraju – podkreśla Mańka-Sokullu.

Macedonia, określana na forum międzynarodowym jako była Jugosłowiańska Republika Macedonii, powstała w 1991 roku. Oprócz Macedończyków (prawie 65 procent populacji), kraj zamieszkują także Albańczycy, Turcy, Romowie i Serbowie.

Podczas pierwszego dnia targów TT Warsaw Macedonia zorganizowała prezentację na temat swoich walorów i możliwości turystycznych. Przedstawiciele tamtejszej Agencji Promocji i Wspierania Turystyki oraz ambasady Macedonii w Polsce zapowiedzieli zwiększoną obecność na polskim rynku.

– Macedonia przyciągnęła w ciągu ostatnich miesięcy już sporo uwagi polskich mediów. Mamy nadzieję, że podobnie będzie także w przyszłym roku, gdyż planujemy przeprowadzenie działań promujących Macedonię jako atrakcyjny kierunek wyjazdów turystycznych – powiedziała w rozmowie z Turystyką.rp.pl Gorica Atanasova-Gjorevska, chargé d’affaires ambasady Republiki Macedonii w Polsce. – Spodziewam się, że zainteresowanie naszym krajem ze strony polskich turystów będzie rosło. Jest bowiem wiele elementów, które mogą zainteresować Polaków: nie tylko wspaniałe krajobrazy, ale także dziedzictwo historyczno-kulturowe – dodał.

Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty