W hotelach rośnie ruch. I ceny

W tym roku poprawi się kondycja branży hotelowej. Choć tempo otwarć nowych obiektów nieco zwolni, to wzrosną przychody oraz – o kilka procent – średnie ceny

Publikacja: 27.01.2014 09:21

W hotelach rośnie ruch. I ceny

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Obecny rok przyniesie branży hotelowej w Polsce wzrost liczby hoteli sieciowych. Głównie w segmencie ekonomicznym, choć nie braknie nowych hoteli z wyższej półki.

Najwięcej miejsc przybędzie w Warszawie, gdzie liczba pokoi hotelowych wzrośnie o przeszło 800. Dwa nowe obiekty uruchomi Hilton: będzie to 4-gwiazdkowy Double Tree by Hilton oraz 3-gwiazdkowy Hampton by Hilton, oba z przeszło 300 pokojami każdy. Do tego dojdzie jeszcze prawie 150 pokoi w 4-gwiazdkowym Warsaw Plaza Hotel.

We Wrocławiu otworzy się 4-gwiazdkowy Best Western i 3-gwiazdkowy Ibis Styles, w Gdańsku 3-gwiazdkowy hotel Puro, a podobny Puro zacznie działać w Poznaniu.

Na Śląsku 4-gwiazdkowy hotel w Piekarach uruchomi sieć De Silva, w Katowicach ruszy 3-gwiazdkowy Best Western.

Mniej nowych obiektów

Eksperci twierdzą, że spowolnienie w uruchamianiu nowych hoteli, które zaczęło się w końcu 2012 roku, będzie widoczne również w roku 2014. Wynika to z bardziej restrykcyjnej polityki kredytowej prowadzonej przez banki, ale także większej ostrożności inwestorów: nie mając pewności sukcesu wolą zrezygnować z inwestycji.

2280 hoteli działało w Polsce na początku 2014 roku, z tego 282 należały do sieci. Od stycznia 2013 roku przybyło 67 obiektów.

– Szacujemy jednak, że w tym roku znacznie więcej hoteli będzie na etapie planowania i projektowania – mówi partner w firmie doradczej Horwath HTL, Janusz Mitulski.

Branża spodziewa się bowiem stopniowego wzrostu dzięki poprawiającej się sytuacji gospodarczej. Będzie się ona przekładać na wzrost frekwencji oraz większą liczbę organizowanych dla firm wydarzeń i konferencji.

Wskaźniki frekwencji, średniej ceny i przychodu na pokój rosły już w II półroczu 2013 roku. Z wyliczeń firmy STR Global, do których dotarła „Rz", wynika, że w Krakowie od sierpnia do października frekwencja rosła w poszczególnych miesiącach od 2,8 do 4,3 proc., a przychody na pokój od 7,3 do 13 proc. Ceny i przychody rosły we Wrocławiu, w Trójmieście i Warszawie.

Z kolei dane Ministerstwa Sportu i Turystyki o 7-proc. wzroście liczby zagranicznych turystów w ubiegłym roku (15,8 mln) pozwalają przypuszczać, że ten rok dzięki ożywającej europejskiej gospodarce przyniesie kolejny wzrost przyjazdów.

Będzie drożej

Dla hotelarzy najważniejsza będzie perspektywa wzrostu cen. Wyższe stawki byłyby kluczowe dla poprawy wyników, bo I połowa ubiegłego roku nie była zbyt dobra dla hoteli.

Według STR Global średnia cena standardowego dwuosobowego pokoju w Warszawie zmalała z 389,5 do 291,8 zł, we Wrocławiu z 234 do 206 zł, w Krakowie z 313,3 do 247,6 zł, w Poznaniu z 313,3 do 257,8 zł i w Trójmieście z 345 do 302 zł.

Najwięcej w ujęciu rocznym straciła Warszawa, co było też związane z organizacją pod koniec I połowy 2012 roku piłkarskiego Euro, gdy hotelarze wykorzystali okazje do podniesienia cen.

– W tym roku poziom cen pójdzie w górę – uważa prezes sieci Dobry Hotel Leszek Mięczkowski. Jak twierdzi Horwath HTL, dzięki większej liczbie turystów średnie stawki powinny wzrosnąć o kilka procent w Trójmieście i Krakowie. W Poznaniu ceny zaczną rosnąć po rozpoczęciu spodziewanej budowy fabryki aut Volkswagena. W Katowicach gości biznesowych coraz silniej napędza tamtejsza specjalna strefa ekonomiczna.

– Mamy coraz więcej gości z mniejszych firm. Liczymy, że obudzi się branża motoryzacyjna i przemysł hutniczy – mówił „Rz" dyrektor hotelu Novotel Katowice Aleksander Pietyra.

Górą wielkie sieci

W tym roku na rynku umocnią się zagraniczne sieci hotelowe, które w dużych miastach zaczynają już dominować. W największych aglomeracjach należy do nich już grubo ponad połowa pokoi w hotelach.

Według raportu Hotel Guidebook Poland 2013 największy odsetek pokoi należących do sieci hotelowych ma Warszawa – 84 proc. Niewiele ustępują jej Katowice, gdzie udział sieciowych pokoi sięga 82 proc. W Łodzi, trzeciej w rankingu „usieciowienia", wynosi 73 proc.

W sumie na początku IV kwartału 2013 roku w Polsce działało 25 polskich sieci hotelowych, które łącznie dysponowały 144 hotelami z ponad 16 tys. pokoi oraz 15 sieci międzynarodowych ze 139 hotelami i ponad 23 tys. pokoi.

Nowe hotele buduje Hilton International – do końca przyszłego roku otworzy ich 6, bardzo szybko rozwija się Best Western. Kolejne hotele będzie otwierał także Orbis. Na polskim rynku pod względem ilości hoteli jest wciąż największy.

Należąca do Accoru spółka rozwija sieć w oparciu o franczyzę. Dotychczas  podpisano 17 umów na hotele Ibis Styles i Mercure. Na ten rok zaplanowano otwarcia dwóch Ibisów Styles oraz trzech Mercure, które łącznie będą mieć 486 pokoi. Ibisy staną we Wrocławiu i Nowym Sączu, Mercure – w Racławicach, Bydgoszczy i w Rydze. Z kolei w roku przyszłym spółka uruchomi Ibisy Styles w Siedlcach i Białymstoku oraz w Sosnowcu Ibisa Styles oraz Mercure.  W perspektywie trzech następnych lat sieć powinna zyskać ok. 30 hoteli – zarówno istniejących jak i tych, które będą budowane.

Ubiegły rok Orbis zaliczył – jak komentowali dla „Rz" jego przedstawiciele – do dobrych, mimo pogorszenia się części wskaźników operacyjnych i finansowych. Odnotował wzrost frekwencji o 3,6 pkt proc. Spadły co prawda przychody oraz średnia cena za pokój (o prawie 10 proc.), ale było to spowodowane „efektem Euro 2012", które wyśrubowało wyniki branży rok wcześniej. W IV kwartale przychody poszły już w górę, a Mercure zostało w Polsce hotelową marką roku.

Według wiceprezesa Orbisu i prezesa Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Ireneusza Węgłowskiego styczeń na razie nie pokazał dużych wzrostów frekwencji i średnich cen. Wyjątkiem były hotele turystyczne, które skorzystały z przedłużonego do 6 stycznia sezonu świątecznego.

– Ale wśród hotelarzy przeważa przekonanie, że będzie to lepszy rok, głównie z uwagi na wzrost gospodarczy, który zdaniem analityków powinien być dwukrotnie wyższy niż w roku ubiegłym – zaznacza Węgłowski.

Opinia dla „Rz"

Laurent Picheral prezes Orbisu

Na rynku hotelowym w Polsce w 2013 roku widoczny był pozytywny trend. Poprawa wyników Orbisu po trzech kwartałach 2013 roku uległa dalszemu wzmocnieniu w czwartym kwartale, w którym przychody wzrosły o 8,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W całym roku odnotowano wzrost frekwencji w hotelach Grupy – o 3,6 p.p., do poziomu 58,4 proc. Liczymy na kolejne oznaki ożywienia w Polsce i Europie, które przekładają się pozytywnie na nasze wyniki. Dla Orbisu rok 2014 będzie kolejnym rokiem dynamicznego wzrostu liczby pokoi, dzięki nowym umowom franczyzy i zarządzania. Skupiamy się także na modernizacji naszych flagowych hoteli, zwłaszcza w Warszawie i na innych kluczowych rynkach.

Obecny rok przyniesie branży hotelowej w Polsce wzrost liczby hoteli sieciowych. Głównie w segmencie ekonomicznym, choć nie braknie nowych hoteli z wyższej półki.

Najwięcej miejsc przybędzie w Warszawie, gdzie liczba pokoi hotelowych wzrośnie o przeszło 800. Dwa nowe obiekty uruchomi Hilton: będzie to 4-gwiazdkowy Double Tree by Hilton oraz 3-gwiazdkowy Hampton by Hilton, oba z przeszło 300 pokojami każdy. Do tego dojdzie jeszcze prawie 150 pokoi w 4-gwiazdkowym Warsaw Plaza Hotel.

Pozostało 93% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek