Gorsze wyniki Orbisu

W II kwartale hotelowa grupa zanotowała 192 mln złotych przychodów, o 13 proc. mniej niż rok temu. Jeszcze mocniej spadły zyski: netto o 42 proc., do 26,7 mln złotych, a operacyjny - o 39 proc., do 34,4 mln złotych

Publikacja: 28.08.2013 16:05

- W II kwartale 2012 roku, na rynek hotelowy w Polsce bardzo korzystny wpływ wywarła organizacja Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, w związku z tym, bezpośrednie porównania z wynikami roku poprzedniego nie są miarodajne. Znaczące wzrosty średniej ceny odnotowane na głównych rynkach w: Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie były w 2012 roku źródłem dodatkowych zysków przewyższających 12 mln złotych. Tak wysoka baza roku poprzedniego jest powodem znaczącego spadku przychodów spółki do poziomu 309,3 mln złotych, tj. - o 10,3 proc. - w ujęciu porównawczym „like-for-like", w pierwszym półroczu 2013 roku - wyjaśnia Laurent Picheral, prezes Orbisu.

Realizacja strategii wzrostu liczby sprzedanych noclegów w pierwszym półroczu 2013 roku przyniosła zwiększenie frekwencji w ujęciu „like-for-like" o 3,9 punktów procentowych, do poziomu 55,9 proc. Korzystne zmiany odnotowano zwłaszcza w segmencie hoteli ekonomicznych, gdzie frekwencja wzrosła o +7,2 punktów procentowych (do 61,7 proc.), w porównaniu do wzrostu o 2,8 punktów procentowych (do 53,9 proc.) w hotelach wyższej i średniej kategorii. Spadek przychodu na jeden dostępny pokój w ujęciu rok do roku wynikał głównie z wyjątkowo wysokiego poziomu cen w 2012 roku, na który wpływ wywarły przede wszystkim Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej.

W pierwszym półroczu 2013 roku Orbis przeprowadził transakcję sprzedaży firmy wynajmu samochodów, tzn. pozostałej części spółki Orbis Transport. Transakcja ta oznacza całkowite zaprzestanie prowadzenia działalności w branżach innych niż hotelarska i jest ważnym element strategii Grupy Orbis, zakładającej koncentrację wyłącznie na hotelarstwie.

W pierwszych sześciu miesiącach roku spółka podpisała kolejne trzy umowy franczyzy na hotele: ibis Styles Wałbrzych (130 pokoi) oraz dwa nowe hotele ibis Styles Wrocław (130 pokoi) i ibis Styles Siedlce (100 pokoi), których otwarcie jest planowane odpowiednio na lata 2014 i 2015. Łącznie w I półroczu 2013 roku sieć hoteli należących do Grupy Orbis powiększyła się o 3 nowe obiekty.

W tym czasie zrealizowała nakłady inwestycyjne w wysokości 43,6 mln złotych, przede wszystkim na modernizacje hoteli oraz na zakończenie budowy hotelu Novotel w Łodzi, którego otwarcie nastąpiło w maju. Rozpoczęto także prace modernizacyjne we flagowych hotelach Grupy: Sofitel Warszawa Victoria, Novotel Warszawa Centrum i Mercure Warszawa Centrum (dawniej Holiday Inn).

- Orbis konsekwentnie realizuje swoją strategię, pomimo licznych wyzwań wynikających z kondycji światowej gospodarki, rosnącej konkurencji oraz braku spektakularnych wydarzeń jednorazowych w Polsce. Bez względu na kryzys na europejskich rynkach finansowych i spowolnienie gospodarcze obserwowane w Polsce w pierwszym półroczu 2013 roku, dobrze przygotowane spółki, które odpowiednio wcześnie podjęły działania przystosowawcze, wśród nich Orbis, mają szanse na stosunkowo łagodne przejście przez czas kryzysu. Biorąc pod uwagę aktualny stan rezerwacji w naszych hotelach, z umiarkowanym optymizmem patrzymy na prognozę wyników w drugim półroczu roku 2013 – mówi Picheral.

- W II kwartale 2012 roku, na rynek hotelowy w Polsce bardzo korzystny wpływ wywarła organizacja Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, w związku z tym, bezpośrednie porównania z wynikami roku poprzedniego nie są miarodajne. Znaczące wzrosty średniej ceny odnotowane na głównych rynkach w: Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie były w 2012 roku źródłem dodatkowych zysków przewyższających 12 mln złotych. Tak wysoka baza roku poprzedniego jest powodem znaczącego spadku przychodów spółki do poziomu 309,3 mln złotych, tj. - o 10,3 proc. - w ujęciu porównawczym „like-for-like", w pierwszym półroczu 2013 roku - wyjaśnia Laurent Picheral, prezes Orbisu.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek