Bruksela chce ograniczyć pomoc dla lotnisk

Komisja Europejska dąży do zmniejszenia państwowej pomocy dla lotnisk odprawiających więcej niż 5 milionów podróżnych rocznie, co jej zdaniem pobudzi konkurencję

Publikacja: 03.07.2013 18:15

Bruksela chce ograniczyć pomoc dla lotnisk

Foto: Bloomberg

Projekt przepisów dotyczących także zniesienia subwencji dla tanich linii lotniczych, które zwiększają liczbę lotów lub tras powinien wyrównać warunki działania w całym sektorze zapewniającym 140 mld euro unijnego PKB. Ponad 460 lotnisk obsługujących 150 przewoźników daje pracę 2,3 mln ludzi, ale krytycy twierdzą, że cały sektor lotniczy korzysta z subwencji rzędu około 3 mld euro rocznie.

Projekt propozycji zachowa uczciwą konkurencję niezależnie od modelu biznesowego - od flagowych przewoźników po tanie linie lotnicze i od lotnisk regionalnych po wielkie ośrodki przesiadkowe - stwierdził komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia.

Zgodnie z jego propozycjami, lotniska obsługujące ponad 5 milionów pasażerów rocznie nie będą mogły korzystać z publicznej pomocy inwestycyjnej, natomiast mniejsze będą musiały przedstawić Brukseli biznesplan do zatwierdzenia w  zamian za pomoc państwa.

Tylko przewoźnicy korzystający z lotnisk odprawiających do 3 milionów podróżnych będą uprawnieni do początkowej pomocy na uruchomienie nowego szlaku albo nowego rejsu.

Najpopularniejszy na świecie tani przewoźnik Ryanair i jego rywale w rodzaju Wizz Aira mogą na tym dużo stracić. Linie te krytykowano za korzystanie z państwowej pomocy w kilku krajach Unii.

Organizacja ekologów Transport & Environment stwierdziła, ze przedstawione propozycje nie idą dość daleko. - Niektóre tanie linie korzystały nieproporcjonalnie i w nieuzasadniony sposoby z tych subsydiów, natomiast często nie spełniły się ich obietnice o  tysiącach turystów, gości, pojawieniu się chętnych na kupno drugiego domu i o innych korzyściach dla lokalnej gospodarki - stwierdziła Aoife O'Leary. - Pilnie potrzebujemy stanowczych przepisów dla powstrzymania trwających nadużyć, aby można było lepiej wykorzystywać skromne pieniądze podatników.

Komisja ogłosiła, że strony zainteresowane bezpośrednio ta kwestia mają do 25 września czas na skomentowanie jej propozycji, które zaczęłyby obowiązywać od 2014 r.

Projekt przepisów dotyczących także zniesienia subwencji dla tanich linii lotniczych, które zwiększają liczbę lotów lub tras powinien wyrównać warunki działania w całym sektorze zapewniającym 140 mld euro unijnego PKB. Ponad 460 lotnisk obsługujących 150 przewoźników daje pracę 2,3 mln ludzi, ale krytycy twierdzą, że cały sektor lotniczy korzysta z subwencji rzędu około 3 mld euro rocznie.

Projekt propozycji zachowa uczciwą konkurencję niezależnie od modelu biznesowego - od flagowych przewoźników po tanie linie lotnicze i od lotnisk regionalnych po wielkie ośrodki przesiadkowe - stwierdził komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek