Projekt przepisów dotyczących także zniesienia subwencji dla tanich linii lotniczych, które zwiększają liczbę lotów lub tras powinien wyrównać warunki działania w całym sektorze zapewniającym 140 mld euro unijnego PKB. Ponad 460 lotnisk obsługujących 150 przewoźników daje pracę 2,3 mln ludzi, ale krytycy twierdzą, że cały sektor lotniczy korzysta z subwencji rzędu około 3 mld euro rocznie.
Projekt propozycji zachowa uczciwą konkurencję niezależnie od modelu biznesowego - od flagowych przewoźników po tanie linie lotnicze i od lotnisk regionalnych po wielkie ośrodki przesiadkowe - stwierdził komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia.
Zgodnie z jego propozycjami, lotniska obsługujące ponad 5 milionów pasażerów rocznie nie będą mogły korzystać z publicznej pomocy inwestycyjnej, natomiast mniejsze będą musiały przedstawić Brukseli biznesplan do zatwierdzenia w zamian za pomoc państwa.
Tylko przewoźnicy korzystający z lotnisk odprawiających do 3 milionów podróżnych będą uprawnieni do początkowej pomocy na uruchomienie nowego szlaku albo nowego rejsu.
Najpopularniejszy na świecie tani przewoźnik Ryanair i jego rywale w rodzaju Wizz Aira mogą na tym dużo stracić. Linie te krytykowano za korzystanie z państwowej pomocy w kilku krajach Unii.