W Montrealu o bezpieczeństwie w samolotach

Pewnego dnia podróżujący samolotami będą mogli zabierać do toreb podręcznych butelki z szamponem i wchodzić na pokład bez zdejmowania pasków od spodni czy butów. Ale jeszcze nie teraz

Publikacja: 12.09.2012 20:12

W Montrealu o bezpieczeństwie w samolotach

Foto: Bloomberg

Tocząca się konferencja Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego ICAO w  Montrealu na temat bezpieczeństwa transportu lotniczego zajmuje się działaniami mającymi zapobiegać atakom terrorystów. - Trudno jednak oczekiwać, by jej uczestnicy uchwalili wielkie zmiany, dotyczące podróżnych – zastrzegł szef ICAO, Raymond .

Wyzwania w transporcie lotniczym rosną w postępie geometrycznym, a liczba ludzi latających samolotami w najbliższych 15 latach się podwoi – uważa Benjamin. –  Musimy więc stworzyć trwały system bezpieczeństwa, bo z obecnymi rozwiązaniami lotniska staną wobec jeszcze większych problemów. Z kolei zagrożenia dla lotnictwa cywilnego istnieją stale i w skali całego świata – dodaje.

Reakcja ICAO na konieczność zapewnienia lepszych środków bezpieczeństwa przybrała postać usprawnień technologicznych. Najnowsze skanery (tzw. bramki bezpieczeństwa), przez które przechodzą pasażerowie nie odsłaniają już intymnych partii ciała, co początkowo krytykowano jako naruszenie prywatności. Powstają także ścieżki bezpieczeństwa, którymi podróżni mogą przechodzić bez zatrzymywania się i bez zdejmowania kurtek czy butów.

Unia Europejska i USA zawarły też porozumienie o wymienianiu się informacjami o pasażerach, mimo krytycznych uwag obrońców prawa do prywatności.

Dwa lata temu Benjamin opowiedział się za zniesieniem zakazu zabierania płynów w bagażu podręcznym. Teraz przyznaje, że byłoby to zbyt optymistyczne posunięcie, bo okazało się trudniejsze do realizacji niż  sobie wyobrażał. – Trzeba byłoby poświęcić mnóstwo środków na uzyskanie postępu w technologii bezpieczeństwa i wyposażenie lotnisk w odpowiedni sprzęt. Na razie nie ma jeszcze tego wszystkiego.

W innych dziedzinach postęp także był wolniejszy. Kraje Unii chciały, by załogi samolotów podlegały takiej samej kontroli jak podróżni. Tak się dzieje w Europie. Z kolei w USA i w   Kanadzie uważają, że fizyczne kontrole są zbędne, bo załogi są i tak poddane surowym wymogom bezpieczeństwa.

W konferencji uczestniczą przedstawiciele około 130 krajów. Niektóre, jak Indie, Wenezuela i Zjednoczone Emiraty Arabskie wysłały delegacje na szczeblu ministerialnym. Stany reprezentuje minister bezpieczeństwa wewnętrznego, Janet Napolitano. Z Europy nie przybył żaden minister. - Martwi mnie to. Moim zdaniem popełniono błąd – uważa Benjamin.

Tocząca się konferencja Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego ICAO w  Montrealu na temat bezpieczeństwa transportu lotniczego zajmuje się działaniami mającymi zapobiegać atakom terrorystów. - Trudno jednak oczekiwać, by jej uczestnicy uchwalili wielkie zmiany, dotyczące podróżnych – zastrzegł szef ICAO, Raymond .

Wyzwania w transporcie lotniczym rosną w postępie geometrycznym, a liczba ludzi latających samolotami w najbliższych 15 latach się podwoi – uważa Benjamin. –  Musimy więc stworzyć trwały system bezpieczeństwa, bo z obecnymi rozwiązaniami lotniska staną wobec jeszcze większych problemów. Z kolei zagrożenia dla lotnictwa cywilnego istnieją stale i w skali całego świata – dodaje.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek