Kolej na lotnisko centralne będzie droższa niż samo lotnisko

Około 40 miliardów złotych będzie kosztować rozbudowa sieci kolejowej, która będzie przebiegać przez Centralny Port Komunikacyjny - mówi pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild. Samo lotnisko ma kosztować około 35 miliardów złotych

Publikacja: 05.07.2018 14:06

Mikołaj Wild przedstawiał posłom stan zaawansowania przygotowań do inwestycji

Mikołaj Wild przedstawiał posłom stan zaawansowania przygotowań do inwestycji

Foto: Ministerstwo Infrastruktury

- Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowej będzie potrzeba około 40 miliardów złotych. To jest kwota, która nie wchodzi w projekt realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tych środków z Unii Europejskiej. Na prace przygotowawcze z obecnego budżetu, a na realizację z kolejnych - mówi Wild.

Wild, który uczestniczył w środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, przedstawił informację o zaawansowaniu prac zapewniających realizację inwestycji. Jak mówił, trwają prace nad wskazaniem konkretnych projektów inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ramach programu wieloletniego CPK.

Mówił, że w toku konsultacji z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK uzgodniono ramy niezbędnych inwestycji kolejowych: Warszawa - Olsztyn, Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko, Warszawa - Białystok - Suwałki (Rail Baltica), Warszawa - Terespol (Brześć), Warszawa - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów), CPK - Kielce - Tarnów - Nowy Sącz, Warszawa - Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK - Częstochowa - Opole - Nysa, Łódź - Sieradz - Wrocław, Łódź - Sieradz - Kalisz - Leszno - Głogów - Zielona Góra, Łódź - Sieradz - Kalisz - Poznań - Szczecin, CPK - Poznań - Gorzów Wlkp., CPK - Płock - Włocławek - Bydgoszcz - Koszalin/Kołobrzeg.

Uzgadniane są jeszcze relacje: CPK - Radom - Rzeszów i CPK - Gdańsk. - Jeśli chodzi o rozbudowę sieci kolejowej, to założenie jest takie, że rozbudowa sieci kolejowej będzie realizowana przez wyspecjalizowany podmiot. Co wynika m.in. z tego, że są spory, czy po 1989 roku wybudowano 23 kilometry czy 43 kilometry nowych torów - dodał. - To są kompetencje, które trzeba zgromadzić w jednym podmiocie i z nich korzystać.

Wiceminister powiedział posłom, że na podstawie analizy stwierdzono, że w pierwszym etapie budowy CPK trzeba się liczyć z kosztem w wysokości do 35 mld złotych. W tym 16-19 mld złotych na lotnisko, 8-9 mld złotych na kolej, co oznacza nowe połączenie Warszawa - Łódź i wpięcie w Centralną Magistralę Kolejową, a także 7 mld złotych na infrastrukturę drogową.

- Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowej będzie potrzeba około 40 miliardów złotych. To jest kwota, która nie wchodzi w projekt realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tych środków z Unii Europejskiej. Na prace przygotowawcze z obecnego budżetu, a na realizację z kolejnych - mówi Wild.

Wild, który uczestniczył w środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, przedstawił informację o zaawansowaniu prac zapewniających realizację inwestycji. Jak mówił, trwają prace nad wskazaniem konkretnych projektów inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ramach programu wieloletniego CPK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek