Reklama
Rozwiń
Reklama

BGK i Polcom zbudują sieć hoteli za granicą

Edynburg, Luton, Londyn – w tych miastach powstaną obiekty pierwszej rodzimej sieci hoteli poza Polską. Inwestycja jest warta ponad 160 milionów funtów. A to dopiero początek ekspansji

Aktualizacja: 23.11.2017 08:23 Publikacja: 23.11.2017 07:56

BGK i Polcom zbudują sieć hoteli za granicą

Foto: 123RF

Polska spółka Polcom otworzyła w środę w Edynburgu pierwszy hotel modułowy. Kolejne obiekty tej rodzinnej firmy z miejscowości Rytel (głośno zrobiło się o niej przy okazji sierpniowej nawałnicy) powstaną w Luton i Londynie.

Obiekt w Londynie ma być przy tym najwyższym hotelem modułowym na świecie: będzie liczył 47 pięter. W inwestycje Polcomu zaangażowały się Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Polski Fundusz Rozwoju.

Współpraca z BGK

Co ciekawe, hotel w 90 procentach został wykonany w Polsce. Gotowe moduły mieszkalne, składane niczym klocki, zostały przewiezione do Szkocji i zmontowane na miejscu. – Moduły były już wyposażone w meble, armaturę łazienkową a nawet telewizory i obrazy – mówi Łukasz Słomiński, dyrektor zarządzający grupą Polcom i syn założyciela firmy.

Polcom ma zakłady produkcyjne w Chojnicach, Gdyni i Rytlu. W kraju nie jest specjalnie znany, ale to nic dziwnego, bo dotychczas produkował głównie na potrzeby zagranicznych klientów. Zaczynał od produkcji mebli dla sklepów, a potem m.in. dla hoteli Marriott, Holiday Inn czy sieci kawiarni Costa Coffee. Kilka lat temu uruchomił drugą nogę biznesową – produkcję modułów.

Polcom dzięki tej technologii wszedł w branżę budowlaną m.in. w Ameryce Północnej. Budował naprzeciwko siedziby Amazona w Seattle, w Los Angeles przy Dolby Theatre czy na Manhattanie. Dla hoteli citizenM czy Alt zbudował obiekty w Kanadzie i Nowym Jorku, a także trzy w Londynie. Teraz będzie działał również na własną rękę jako deweloper.

Reklama
Reklama

Hotel w Edynburgu jest pierwszym własnym obiektem firmy. Działa pod marką Courtyard by Marriott. Finansowanie dłużne projektu zapewnił BGK. Fundusz Ekspansji Zagranicznej, zarządzany przez PFR TFI, obejmie 49 procent udziałów w przedsięwzięciu.

Podczas otwarcia obiektu podpisano porozumienie o dalszej współpracy z BGK i realizacji kolejnych inwestycji. – To kamień milowy w historii naszej firmy, która prowadzi ekspansję na rynki zagraniczne. Staliśmy się inwestorem – podkreśla Łukasz Słomiński.

Czterogwiazdkowy hotel w Szkocji kosztował 14 mln funtów. Jest częścią nowoczesnego kompleksu sportowego, który ma obsługiwać centrum olimpijskie i narodową reprezentację Szkocji w rugby. – To zapewnia nam 45-procentowe obłożenia hotelu – podkreśla dyrektor Polcomu.

Hotel ma cztery piętra, 160 pokojów i pięć sal konferencyjnych.

Pieniądze na ekspansję

– Modułowe konstrukcje cieszą się coraz większą popularnością na światowym rynku. Ich zaletą jest skrócenie czasu budowy. Hotel w Edynburgu byliśmy w stanie złożyć nawet w 10 miesięcy. Dużo prostszy jest też sam proces stawiania hotelu, który wymaga zaangażowania mniejszej liczby pracowników czy sprzętu. To przyszłość budownictwa – zaznacza Słomiński.

W ciągu kilku miesięcy Polcom uruchomi kolejny swój hotel przy lotnisku Luton, niedaleko Londynu. Także we współpracy z BGK i siecią Marriott. Obiekt ma kosztować 25 mln funtów. Ale znacznie droższy będzie obiekt w Londynie. Hotel, który ma być uruchomiony w 2020 roku, będzie kosztował 120 mln funtów. W sumie więc na budowę sieci w I pierwszym etapie spółka wyda ponad 160 mln funtów. A to nie koniec. Polcom planuje bowiem dalej inwestować we własne hotele. Szczegółów dalszej ekspansji na razie jednak nie zdradza.

Reklama
Reklama

– Wspieranie ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw to strategiczny priorytet BGK. Polski biznes potrzebuje wsparcia finansowego, by skutecznie konkurować na europejskich i światowych rynkach. Mamy wieloletnie doświadczenie w finansowaniu międzynarodowych inwestycji polskich firm, co przynosi wymierne efekty – komentuje Jacek Szugajew, dyrektor zarządzający BGK.

Według niego Polcom pokazuje, że rodzime firmy mogą odnosić biznesowe sukcesy za granicą. – Tylko w tym roku zwiększyliśmy nasze zaangażowanie w finansowanie ekspansji i eksportu polskich przedsiębiorstw o 60 procent względem zeszłego roku, osiągając poziom 1,6 mld złotych, w tym 450 mln złotych w sektorze budowlanym. Zgodnie ze strategią na rzecz odpowiedzialnego rozwoju planujemy dalszy wzrost wsparcia udzielanego polskim podmiotom na rynkach zagranicznych – dodaje Szugajew.

Polcom to nie jedyna polska firma, która buduje hotele za granicą. Plany takie ma spółka Rainbow Tours. Biuro podróży dwa lata temu rozpoczęło inwestowanie w budowę własnej sieci, przejmując spółki K.G. Athanasopoulos – I. Sklivas, właściciela hotelu President w Laganas na greckiej wyspie Zakynthos.

Na ekspansję postawiła też polska marka Orbis, partner strategiczny AccorHotels. Ma obiekt Mercure Sighisoara w Rumunii, a w maju ogłosiła zawarcie umowy nabycia hotelu Sofitel Budapest Chain Bridge za 42,25 mln euro.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nowa opłata dla turystów? Koszt wypoczynku może wzrosnąć
Turystyka
Dolina Sanu i Wisły: pięć perełek, które zaskakują
Turystyka
Wizz Air uruchamia nowe połączenie. Popularny kurort dostępny bezpośrednio z Warszawy
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama