Szpikowski: Wiemy jak zwiększyć przepustowość Lotniska Chopina

Zamiast 38 startów i lądowań na godzinę, 50 takich operacji. Lotnisko Chopina opracowało program rozbudowy, który zwiększy jego przepustowość

Publikacja: 19.09.2017 12:28

Szpikowski: Wiemy jak zwiększyć przepustowość Lotniska Chopina

Foto: materiały prasowe

- Opracowaliśmy, przy pomocy doradcy zewnętrznego, kompleksowy program rozbudowy lotniska, budowy jego przepustowości. Jednym z jego kluczowych parametrów jest to, aby pracować na przepustowości również godzinowej. Biorąc pod uwagę fale przylotów i odlotów samolotów, ale również przepustowość dróg startowych portu. Dzisiaj wykonujemy na godzinę 38 operacji lotniczych - dochodzimy do 42. Naszym celem jest, aby dojść do około 50 operacji lotniczych na godzinę, może do 52 - wyjaśnia dyrektor Lotniska Chopina Mariusz Szpikowski.

Jak dodaje, lotnisko nie chce w czasie trwania inwestycji pogorszyć parametrów koordynacyjnych lotniska, w szczególności, że ruch pasażerski rośnie. - Nie zamkniemy np. części stref - mówi.

- Inwestycje te muszą być też tak zrobione, aby miały sens. Gdyby trwały 5-6 lat, a za 10 lat ma się otworzyć Centralny Port Komunikacyjny, to powstaje pytanie o ich racjonalność - tłumaczy.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący około 38 procent ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 miliona pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 milionów. Przez pierwsze osiem miesięcy tego roku port obsłużył 10,4 miliona pasażerów – to o 24 procent więcej niż w tym samym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 milionów ludzi rocznie.

- Teraz, mając strategię, zgodnie z którą lotnisko powinno być szczególnie zorientowane na ruch tranzytowy, przesiadkowy, oczywiste jest, że po otwarciu CPK, to właśnie ruch przesiadkowy będzie masą krytyczną. Misją i rolą Lotniska Chopina jest dostarczenie tego ruchu przesiadkowego. W związku z tym, powinniśmy budować i projektować to lotnisko tak, aby maksymalizować ruch przesiadkowy - tłumaczy.

Jak dodaje, domykane są szczegóły tego rozwiązania, aby prace związane z przepustowością zostały zakończone w ciągu jednego sezonu budowlanego i nie wiązały się z "drastyczną przebudową, jeśli chodzi o terminal".

- Opracowaliśmy, przy pomocy doradcy zewnętrznego, kompleksowy program rozbudowy lotniska, budowy jego przepustowości. Jednym z jego kluczowych parametrów jest to, aby pracować na przepustowości również godzinowej. Biorąc pod uwagę fale przylotów i odlotów samolotów, ale również przepustowość dróg startowych portu. Dzisiaj wykonujemy na godzinę 38 operacji lotniczych - dochodzimy do 42. Naszym celem jest, aby dojść do około 50 operacji lotniczych na godzinę, może do 52 - wyjaśnia dyrektor Lotniska Chopina Mariusz Szpikowski.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy