Anna Kłossowska: 66 procent Polaków nie wie, co to są chatboty, ale przeszło połowa ludzi w wieku od 18 do 24 lat już z nich korzystała – wynika z ostatniego raportu Kayaka. Co to zatem są chatboty i jak mogą być pomocne?
Vera Pershina: Chatbot to program komputerowy, który imituje człowieka, aby odpowiadać na pytania użytkownika danego serwisu za pośrednictwem platformy komunikacyjnej, np. Facebook Messengera. Różne firmy wykorzystują tę technologię do komunikowania się z klientami. Im więcej użytkowników z nich korzysta, tym system staje się bardziej zaawansowany, bo chatboty dzięki temu się uczą. Kayak zdecydował się uruchomić takie rozwiązanie już na kilku rynkach.
I jak to działa?
Klient wysyła wiadomość do nas, a dzięki rozmowie z robotem może zaplanować podróż, zarządzać nią, dodawać filtry wyszukiwań, a nawet rezerwować wyjazd. Na przykład pisze, że chce się wybrać do Londynu, a jego budżet wynosi 300 złotych. Bot zada mu dodatkowe pytania: z jakiego miasta chce wyjechać i w jakim terminie. Dzięki temu będzie mógł wyszukać trasę. W rezultacie użytkownik dostanie od robota link, który przekieruje go na stronę rezerwacji. W tym zakresie obsłuży go robot, nie potrzeba do tego angażować człowieka.
Jak wynika z Mobile Travel Report, w Polsce zaledwie 26 procent ankietowanych korzystało z chatbotów, najczęściej w kontaktach z obsługą klienta albo podczas zakupów internetowych. Jednocześnie Polacy wykazali duże zainteresowanie tą technologią.