Zaczęła się przebudowa zakopianki w Poroninie

Oficjalnie ruszyła przebudowa węzła drogowego w Poroninie, gdzie popularna zakopianka krzyżuje się z drogą wojewódzką, jezdniami lokalnymi i torami kolejowymi. W sezonie turystycznym tworzą się tu gigantyczne korki

Publikacja: 16.11.2016 14:45

Zaczęła się przebudowa zakopianki w Poroninie

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

Inwestycja ma powstać w ciągu dwóch lat. Jej koszt to prawie 44 miliony złotych.

Największym wyzwaniem dla drogowców będzie budowa tunelu pod zakopianką i torami kolejowymi. Powstaną także dwa nowe mosty na rzekach Poroniec i Biały Dunajec, rondo dwupasmowe, zatoki, ścieżki rowerowe i chodniki dla pieszych.

- Dzięki inwestycji znacznie poprawi się bezpieczeństwo i płynność ruchu w tym miejscu. Zostanie rozwiązany problem skrętu na Bukowinę Tatrzańską, który nie będzie już blokował głównego ruchu na zakopiance. Na pewno w tym miejscu nie będzie już takich korków, jak dotychczas – opisuje dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński.

Prace przygotowawcze w Poroninie już trwają. Zostały wyburzone trzy domy w miejscu nowego skrzyżowania. Wycięto też drzewa.

W czasie przebudowy drogi kierowców podróżujących w Tatry będą czekały utrudnienia. Powstaną m.in. tymczasowe przeprawy na rzekach Poroniec i Biały Dunajec. Samochody zmierzające w kierunku przejścia granicznego w Łysej Polanie będą już w Nowym Targu kierowane na odpowiednie drogi. Największe utrudnienia czekają kierowców w drugiej połowie przyszłego roku, kiedy ruch będzie przekierowywany na nowe jezdnie. Utrudnienia w ruchu będą również w innych częściach zakopianki, ponieważ trwa budowa dwupasmowej drogi na odcinku Lubień - Nowy Targ.

- Przez najbliższe lata zakopianka to będzie ogromny plac budowy – zapowiada Pałasiński. W przyszłym roku ma także rozpocząć się budowa nowego mostu w Białym Dunajcu. Z powodu złego stanu technicznego istniejącej tam przeprawy wprowadzono ruch wahadłowy. Inwestycje na zakopiance finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Węzeł drogowy w Poroninie to newralgiczny punkt zakopianki z uwagi na skrzyżowanie wielu jezdni, torów kolejowych oraz położenie terenu w widłach dwóch rzek: Porońca i Białego Dunajca. Projekt przebudowy tego miejsca był wielokrotnie zmieniany. Początkowo proponowano jezdnię szybkiego ruchu z ekranami dźwiękochłonnymi i estakadę, ale na tę koncepcję nie zgadzali się mieszkańcy Poronina. Kolejny odrzucony pomysł to budowa ok. 100-metrowego tunelu, ale ten projekt okazał się zbyt kosztowny.

Inwestycja ma powstać w ciągu dwóch lat. Jej koszt to prawie 44 miliony złotych.

Największym wyzwaniem dla drogowców będzie budowa tunelu pod zakopianką i torami kolejowymi. Powstaną także dwa nowe mosty na rzekach Poroniec i Biały Dunajec, rondo dwupasmowe, zatoki, ścieżki rowerowe i chodniki dla pieszych.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej