W biurach podróży kolejki, ale nie po Egipt

Nie maleje apetyt turystów na wyjazdy. Od połowy października przychodzi ich do biur podróży więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku. Ostatni tydzień przyniósł 26-procentowy wzrost

Aktualizacja: 12.11.2015 07:58 Publikacja: 12.11.2015 06:23

W biurach podróży kolejki, ale nie po Egipt

Foto: PZOT

Jak pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki przygotowanego na podstawie statystyk systemu rezerwacyjnego MerlinX*, w tygodniu między 2 a 8 listopada biura podrózy odwiedziło o 26 procent więcej klientów niż przed rokiem. Zarezerwowali oni o 21,7 procent więcej wyjazdów. Ich zainteresowanie podróżami autokarowymi było o 53,6 procent większe, samolotowymi o 25,7 procent, a z dojazdem własnym o 15,8 procent.

Mimo wysokiej dynamiki, ostatni tydzień nie był jednak najlepszy pod tym względem w porównaniu z trzema poprzednimi, kiedy sprzedaż w biurach podróży rosła, według danych Merlina o ponad 100 procent wobec zeszłego roku.

Jak rosła sprzedaż w biurach podróży - ostatnie cztery tygodnie

Dokąd chcieli jechać? Najczęściej do Hiszpanii, Grecji, Włoch i Turcji. Popularny zwykle o tej porze Egipt znalazł się dopiero na piątym miejscu ich listy.

Najwyraźniej większość kupowanych wyjazdów to wyjazdy przyszłoroczne. Wskazuje na to ranking najpopularniejszych kierunków. W pierwszej dziesiątce znalazły się aż cztery greckie (Heraklion, Zakintos, Rodos i Korfu) oraz jeden bułgarski (Burgas), a więc kierunki, które ruszą dopiero w maju, najwcześniej pod koniec kwietnia. Poza nim są tam jeszcze Fuerteventura, Teneryfa, Antalya i Hurghada.

Szarm el-Szejk, z którego 31 października wyleciał samolot z rosyjskimi turystami wracającymi do Sankt Petersburga, by 24 minuty później rozbić się nad Synajem, ma miejsce 17. Hurghada miejsce 6, a Marsa Alam - 16. Tydzień wcześniej w raporcie PZOT Egipt był na 3 miejscu najchętniej wybieranych na wypoczynek krajów, Hurghada była trzecim kierunkiem, Marsa Alam ósmym, a Szarm el-Szejk czternastym. Widać więc spore, ale nie dramatyczne przesunięcie w dół popularności Egiptu. Na pewno kolejny raport pokaże jednak większą zmianę na niekorzyść, bo we wtorek trzy duże biura podróży zawiesiły na miesiąc rejsy samolotów do Szarm el-Szejk z Warszawy i Katowic.

Ceny rezerwacji na jedną osobę nie były wysokie, można powiedzieć posezonowe lub przedsezonowe, oprócz cen w Egipcie, które pozostawały stosunkowo nie najniższe. Fuerteventura – 2987 złotych, Heraklion – 2834 złote, Zakintos – 2688 złotych, Teneryfa – 3288 złotych, Antalya – 2555 złotych, Hurghada – 2122, Burgas – 2210 złotych, Rodos – 2616 złotych, Korfu – 2485 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło: PZOT

*Raport obejmuje 45. tydzień roku, czyli okres od 2 do 8 listopada 2015 r. (niektóre dane również z okresu wcześniejszego). Dane pochodzą z raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki przygotowanego na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Prawdopodobnie dane MerlinX pokazują wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow Tours, Neckermann.

Jak pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki przygotowanego na podstawie statystyk systemu rezerwacyjnego MerlinX*, w tygodniu między 2 a 8 listopada biura podrózy odwiedziło o 26 procent więcej klientów niż przed rokiem. Zarezerwowali oni o 21,7 procent więcej wyjazdów. Ich zainteresowanie podróżami autokarowymi było o 53,6 procent większe, samolotowymi o 25,7 procent, a z dojazdem własnym o 15,8 procent.

Mimo wysokiej dynamiki, ostatni tydzień nie był jednak najlepszy pod tym względem w porównaniu z trzema poprzednimi, kiedy sprzedaż w biurach podróży rosła, według danych Merlina o ponad 100 procent wobec zeszłego roku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek