Nowe pieniądze dla Alitalii

Włoski przewoźnik sfinalizował z bankami pożyczkę 165 mln euro, czyli mniej od 200 mln, niż chciał na kontynuowanie działalności, i nadal szuka bogatego inwestora

Publikacja: 04.02.2014 10:27

Nowe pieniądze dla Alitalii

Foto: Bloomberg

Pożyczka jest częścią doraźnego pakietu 500 mln euro zatwierdzonego w ubiegłym roku, i mającego zapewnić Alitalii wystarczającą ilość gotówki na czas restrukturyzacji i zakończenia rozmów z Etihad Airways o ewentualnej inwestycji.

- Alitalia wystąpiła o 200 mln euro i zeszliśmy do 165 mln, co powinno wystarczyć na pokrycie luki do czasu podjęcia decyzji przez Etihad — twierdzi jedna z osób znająca sprawę. UniCredit i Intesa Sanpaolo obiecały po 70 mln euro, Banca Popolare di Sondrio 15 mln i Monte dei Paschi di Siena 10 mln.

Te pieniądze i 300 mln euro pozyskane z operacji podwyższenia kapitału zakończonej w grudniu zapewnią przewoźnikowi środki na działalność przez najbliższe 6 miesięcy — oceniają analitycy.

- W krótkim terminie Alitalia potrzebuje 2 mld euro na przebudowanie swej działalności, aby mogła zrezygnować z takich kroplówek, z jakich musi korzystać teraz — twierdzi szef firmy doradczej TRA Consulting, Andrea Giuricin.

Rozmowy z Etihadem, będące w końcowej fazie, dotyczą zmienionego planu przemysłowego przewoźnika, w tym cięcia kosztów o 300 mln euro, i długu 813 mln euro na koniec września. Jednym z warunków kandydata do zainwestowania jest odpisanie przez banki wierzycielskie części długu, na co banki nie chcą się na razie zgodzić. Był to również warunek Air France-KLM, która miała w Alitalii 25 proc. udziałów, ale podwyższenie kapitału zmniejszyło ten udział do 7 proc.

- Jesteśmy w najtrudniejszym etapie rozmów, ale nie mam wątpliwości, że wszyscy zrobią co do nich należy — mówi prezes Alitalii, Gabriele Del Torchio. Niezależnie od rozmów z Etihadem Air France-KLM zostaje kluczowym partnerem Włochów. — Mamy z nią porozumienie handlowe do 2017 r. i jest nadał istotnym partnerem — dodaje.

Pożyczka jest częścią doraźnego pakietu 500 mln euro zatwierdzonego w ubiegłym roku, i mającego zapewnić Alitalii wystarczającą ilość gotówki na czas restrukturyzacji i zakończenia rozmów z Etihad Airways o ewentualnej inwestycji.

- Alitalia wystąpiła o 200 mln euro i zeszliśmy do 165 mln, co powinno wystarczyć na pokrycie luki do czasu podjęcia decyzji przez Etihad — twierdzi jedna z osób znająca sprawę. UniCredit i Intesa Sanpaolo obiecały po 70 mln euro, Banca Popolare di Sondrio 15 mln i Monte dei Paschi di Siena 10 mln.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek