DER Touristik Partner-Service (DTPS) to organizacja zrzeszająca stowarzyszenia agencyjne i sieci franczyzowe Karstadt Reisebüros, ADAC Reisebüros, DTPU, Protours, TourContact, Deutscher Reisering i AER. Łącznie należy do niej 2,1 tysiąca agentów.
Jak donoszą niemieckie media branżowe, w czasie ostatniego kongresu DTPS, który odbył się w Wiesbaden, członkowie stowarzyszenia rozmawiali o sposobach pomnożenia zysków i zmniejszenia nakładów pracy. - Mimo wysokich jednocyfrowych wzrostów sprzedaży w zeszłym roku, zyski w biurach nie zwiększyły się - mówił prezes DTPS Michael Dohmen. - DTPS postawiło sobie w tym roku za cel odciążenie agentów, aby mogli oni mocniej skupić się na zwiększaniu swoich obrotów - dodał.
Narzędziem, które to umożliwi, ma być system informatyczny Urlaubsidee Plus. Dzięki wprowadzeniu nowych funkcji doradcy nie będą już musieli drukować stosu dokumentów. System przygotuje w formie cyfrowej informacje, które agent ma obowiązek przedstawić klientowi przed podpisaniem umowy, na przykład potwierdzenie rezerwacji czy uzyskanie zgody na wykorzystanie jego danych do celów marketingowych. - Biura będą mogły czterema kliknięciami przejść przez cały proces rezerwacji - zapewnił Christian Grieger, odpowiedzialny w DTPS za systemy informatyczne.
W czasie kongresu eksperci rozmawiali też o pobieraniu opłat za poradę, usługach dodatkowych i sterowaniu sprzedażą. Wspomniany system Urlaubsidee Plus automatycznie wysyła e-maile do klientów przed, w czasie i po podróży z propozycjami kupienia kolejnych produktów. Inne funkcje pokazują miesięczne zestawienia z wysokością prowizji i progi sprzedażowe u poszczególnych touroperatorów, do których agent może dojść.
Odnosząc się do pobierania opłat za poradę, Dohmen stwierdził, że ta praktyka nie przyjmie się na rynku, szansą na dodatkowy zarobek jest natomiast doliczanie opłaty serwisowej do ofert dodatkowych. Mowa o takich usługach jak odprawa pasażerska, rezerwacja miejsc w samolocie czy wypełnianie kwestionariusza przed rozpoczęciem rejsu wycieczkowego.