Mazowsze na feriach, turyści w biurach podróży

Chociaż mieszkańcy Mazowsza wyjechali na ferie, pozostali turyści nie omijali biur podróży. System rezerwacyjny MerlinX zanotował 29 procent więcej rezerwacji niż rok temu

Aktualizacja: 31.01.2018 00:52 Publikacja: 30.01.2018 22:21

Mazowsze na feriach, turyści w biurach podróży

Foto: PZOT

Mimo trwania ferii zimowych w Warszawie i na całym Mazowszu nadwyżka w sprzedaży wycieczek w biurach podróży w ostatnim tygodniu wyniosła 29 procent – pokazał raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*. Dużo więcej, bo 35,5 procent wyniosła różnica w sprzedaży wycieczek lotniczych, które zresztą stanowiły lwią część (86 procent) wszystkich zarezerwowanych ofert. Wycieczki autokarowe sprzedawały się lepiej niż przed rokiem o 12,6 procent. Jedynie imprezy z dojazdem własnym zanotowały spadek – o 8,6 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Klienci biur podróży najbardziej byli zainteresowani wyjazdami do Grecji, Turcji i Hiszpanii. A w dalszej kolejności: do Egiptu, Bułgarii, Włoch, Albanii, Chorwacji, Tunezji i Portugalii. Zwraca uwagę przedarcie się pierwszy raz w tym roku do pierwszej dziesiątki Tunezji. W klasyfikacji ogólnej (sprzedaż skumulowana od października 2017 r.) zajmuje ona pozycję 17.

Na liście najpopularniejszych kierunków znalazły się cztery greckie (Heraklion, Zakintos, Rodos, Korfu), dwa tureckie (Antalya, Bodrum), dwa bułgarskie (Warna, Burgas) i dwa egipskie (Hurghada, Marsa Alam).

Jak zachowywały się ceny w omawianym tygodniu? Można powiedzieć, że utrzymywały się na poziomie sprzed tygodnia z lekką tendencją do rośnięcia. Wzrosty sięgały 3,7 procent. Ale wśród dwudziestu najpopularniejszych kierunków było kilka wyjątków. Skokowo zdrożały Majorka – o 14,7 procent, do 3416 złotych i Chania – o 12,4 procent, do 3181 złotych. Mocny spadek zaliczył Agadir – o 10,6 procent, do 2419 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

W sumie skumulowana sprzedaż na rok turystyczny 2017/2018 wskazuje wzrost rok do roku o 33,2 procent, a w wypadku samych imprez lotniczych nawet 37,7 procent.

Autor raportów, prezes PZOT, Krzysztof Piątek zamieścił w dzisiejszym podsumowaniu nowy wykres. Pokazuje on, że przed rokiem (28 stycznia 2017 roku) zaawansowanie sprzedaży ofert biur podróży na rok turystyczny 2016/2017 wynosiło 25 procent. - Można to potraktować jako wskazówkę stanu, w którym znajduje się rynek na etapie „dochodzenia" do wyniku bieżącego roku turystycznego, 2017/2018. Jeśli ta informacja będzie zrozumiała dla odbiorców, pozostawimy ją na stałe w raportach tygodniowych – wyjaśnia Piątek.

*Raport obejmuje 4. tydzień roku, czyli okres od 22 do 28 stycznia 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Mimo trwania ferii zimowych w Warszawie i na całym Mazowszu nadwyżka w sprzedaży wycieczek w biurach podróży w ostatnim tygodniu wyniosła 29 procent – pokazał raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*. Dużo więcej, bo 35,5 procent wyniosła różnica w sprzedaży wycieczek lotniczych, które zresztą stanowiły lwią część (86 procent) wszystkich zarezerwowanych ofert. Wycieczki autokarowe sprzedawały się lepiej niż przed rokiem o 12,6 procent. Jedynie imprezy z dojazdem własnym zanotowały spadek – o 8,6 procent.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży