W Almerii odbył się pierwszy kongres Sun&Blue poświęcony turystyce związanej z wypoczynkiem nad wodą i na wodzie - donosi hiszpański portal Hosteltur. Zdaniem organizatorów pomoże to skierować turystykę na drogę zrównoważonego rozwoju.
Tak uważa Yolanda de Aguilar, sekretarz generalna ds. turystyki władz Andaluzji (Junta de Andalucía), która w czasie kongresu podkreślała, że rozwój błękitnej turystyki to sposób na zlikwidowanie sezonowości i przywrócenie równowagi w destynacjach. Andaluzja i Almeria chcą być wzorcowymi kierunkami przy wdrażaniu tego modelu zarządzania. Już teraz przyjazdy realizowane w ramach błękitnej turystyki przynoszą 10,5 procent wpływów do PKB prowincji Almerii, sektor tworzy też 300 tysięcy miejsc pracy. Takie dane przedstawiła burmistrz Almerii, María del Mar Vázquez.
Czym właściwie jest turystyka sun&blue? Jak tłumaczy Tim Ott, dyrektor generalny firm beon. Worldwide, która organizowała kongres, obejmuje ona aktywności związane z wypoczynkiem nie tylko na oceanach i morzach, ale też na jeziorach i rzekach. Na problem należy spojrzeć szerzej – to nie tylko wypoczynek, ale też wszelkiego rodzaju działania związane z wodą.
Dlaczego ten rodzaj podróży może przynieść korzyści gospodarcze? Dlatego, że turystyka typu sun&beach koncentruje się na miesiącach letnich – to właśnie w tym czasie goście przyjeżdżają na gorące plaże, by na nich leniwie wypoczywać. Co prawda są wyjątki, w Hiszpanii będą to Wyspy Kanaryjskie, gdzie przyjazdy realizowane są przez cały rok, ale wypoczynek nad morzem to jednak domena lata. Tymczasem podróże utrzymane w duchu sun&blue pozwalają wyeliminować zjawisko sezonowości – ten rodzaj wyjazdów można realizować przez cały rok.
Kim jest klient uprawiający ten rodzaj turystyki? Według Otta to ktoś, kto szuka nowych, bardziej wartościowych doświadczeń, bliska mu jest ochrona środowiska. Zdaniem Theresy Zabell, dwukrotnej mistrzyni olimpijskiej w żeglarstwie, dziś prezeski Fundacji Ecomar i ambasadorki pierwszej edycji Kongresu Sun&Blue, sporty morskie mogą być kluczowym narzędziem promującym błękitną turystykę i ochronę wód. Jak mówi „jeśli sprawimy, że ktoś pokocha morze, to się nim zajmie”. Z jej perspektywy ważne jest edukowanie – mówić trzeba o działaniach prowadzonych na rzecz środowiska i zrównoważonego rozwoju, które realizowane są chociażby przez hotele.