Turystyka odchodzi od modelu sun & beach. Teraz stawia na sun & blue

Błękitna turystyka ma pomóc turystyce zwrócić się w stronę zrównoważonego rozwoju. Pod pojęciem tym kryje się co prawda także typowy wypoczynek na ciepłych plażach, ale chodzi o włączenie w biznes nowych akwenów i rozwinięcie ich pod potrzeby bardziej niszowych grup klientów.

Aktualizacja: 29.11.2023 10:13 Publikacja: 28.11.2023 07:37

Nowa turystyka ma zachęcać do wykorzystywania do wypoczynku innych niż morza akwenów

Nowa turystyka ma zachęcać do wykorzystywania do wypoczynku innych niż morza akwenów

Foto: Filip Frydrykiewicz

W Almerii odbył się pierwszy kongres Sun&Blue poświęcony turystyce związanej z wypoczynkiem nad wodą i na wodzie - donosi hiszpański portal Hosteltur. Zdaniem organizatorów pomoże to skierować turystykę na drogę zrównoważonego rozwoju.

Tak uważa Yolanda de Aguilar, sekretarz generalna ds. turystyki władz Andaluzji (Junta de Andalucía), która w czasie kongresu podkreślała, że rozwój błękitnej turystyki to sposób na zlikwidowanie sezonowości i przywrócenie równowagi w destynacjach. Andaluzja i Almeria chcą być wzorcowymi kierunkami przy wdrażaniu tego modelu zarządzania. Już teraz przyjazdy realizowane w ramach błękitnej turystyki przynoszą 10,5 procent wpływów do PKB prowincji Almerii, sektor tworzy też 300 tysięcy miejsc pracy. Takie dane przedstawiła burmistrz Almerii, María del Mar Vázquez.

Czym właściwie jest turystyka sun&blue? Jak tłumaczy Tim Ott, dyrektor generalny firm beon. Worldwide, która organizowała kongres, obejmuje ona aktywności związane z wypoczynkiem nie tylko na oceanach i morzach, ale też na jeziorach i rzekach. Na problem należy spojrzeć szerzej – to nie tylko wypoczynek, ale też wszelkiego rodzaju działania związane z wodą.

Dlaczego ten rodzaj podróży może przynieść korzyści gospodarcze? Dlatego, że turystyka typu sun&beach koncentruje się na miesiącach letnich – to właśnie w tym czasie goście przyjeżdżają na gorące plaże, by na nich leniwie wypoczywać. Co prawda są wyjątki, w Hiszpanii będą to Wyspy Kanaryjskie, gdzie przyjazdy realizowane są przez cały rok, ale wypoczynek nad morzem to jednak domena lata. Tymczasem podróże utrzymane w duchu sun&blue pozwalają wyeliminować zjawisko sezonowości – ten rodzaj wyjazdów można realizować przez cały rok.

Kim jest klient uprawiający ten rodzaj turystyki? Według Otta to ktoś, kto szuka nowych, bardziej wartościowych doświadczeń, bliska mu jest ochrona środowiska. Zdaniem Theresy Zabell, dwukrotnej mistrzyni olimpijskiej w żeglarstwie, dziś prezeski Fundacji Ecomar i ambasadorki pierwszej edycji Kongresu Sun&Blue, sporty morskie mogą być kluczowym narzędziem promującym błękitną turystykę i ochronę wód. Jak mówi „jeśli sprawimy, że ktoś pokocha morze, to się nim zajmie”. Z jej perspektywy ważne jest edukowanie – mówić trzeba o działaniach prowadzonych na rzecz środowiska i zrównoważonego rozwoju, które realizowane są chociażby przez hotele.

W czasie trzech dni kongresowych eksperci – wśród nich naukowcy, badacze mórz i oceanów, przedstawiciele władz lokalnych i przedsiębiorcy rozmawiali o takich kwestiach jak turysta przyszłości, wpływ zrównoważonego rozwoju na planetę, synergia między akwakulturą a turystyką, certyfikacja jakości, rozwój plaż miejskich, błękitnej gastronomii czy szkolenie liderów błękitnej turystyki. Nie zabrakło dyskusji o turystyce morskiej i zarządzaniu ośrodkami turystycznymi, ale też sposobów integrowania portu z miastem.

Organizatorzy już zapowiadają drugą edycję kongresu, który ma być wydarzeniem cyklicznym. Jednym z jego elementów będzie szczyt Intelligent Cities Challenge (ICC ) oraz międzynarodowe spotkanie prowadzone przez WestMED. W tym ostatnim wypadku mowa o inicjatywie wspieranej przez Komisję Europejską, która powstała w konsekwencji decyzji ministerialnej Unii dla Śródmorza z 2015 roku. Jej celem jest stworzenie bezpieczniejszej przestrzeni morskiej oraz inteligentniejszej i bardziej odpornej niebieskiej gospodarki, a także poprawa zarządzania w zachodniej części Morza Śródziemnego.

W Almerii odbył się pierwszy kongres Sun&Blue poświęcony turystyce związanej z wypoczynkiem nad wodą i na wodzie - donosi hiszpański portal Hosteltur. Zdaniem organizatorów pomoże to skierować turystykę na drogę zrównoważonego rozwoju.

Tak uważa Yolanda de Aguilar, sekretarz generalna ds. turystyki władz Andaluzji (Junta de Andalucía), która w czasie kongresu podkreślała, że rozwój błękitnej turystyki to sposób na zlikwidowanie sezonowości i przywrócenie równowagi w destynacjach. Andaluzja i Almeria chcą być wzorcowymi kierunkami przy wdrażaniu tego modelu zarządzania. Już teraz przyjazdy realizowane w ramach błękitnej turystyki przynoszą 10,5 procent wpływów do PKB prowincji Almerii, sektor tworzy też 300 tysięcy miejsc pracy. Takie dane przedstawiła burmistrz Almerii, María del Mar Vázquez.

Zanim Wyjedziesz
Sewilla jak Wenecja - też chce obciążyć turystów opłatą za wstęp. "Brakuje pieniędzy"
Zanim Wyjedziesz
Filipiny – gorący kierunek na zimę. Poznaj ten kraj wygodnie i bezpiecznie
Materiał Promocyjny
Od czego zależy cena polisy turystycznej? Sprawdzamy!
Zanim Wyjedziesz
Tokio: Najpierw odwiedź nas cyfrowo, potem analogowo
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Zanim Wyjedziesz
Tajlandia spieszy z pomocą nieubezpieczonym turystom
Zanim Wyjedziesz
„Jedno miejsce, kilka światów” - kraje Ameryki Południowej łączą siły w promocji